Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

De renaissance: vernieuwing in de kunst
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie
2.4 Het begin van de Gouden Eeuw
H3 De Republiek in de Gouden Eeuw
Regenten en Vorsten( ) Wat gebeurt er in dit tijdvak
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Hoofdstuk 7: Kunst voor de burger
Claire van Gulik Amber de Haan
Neem het onderstaande schema over en vul het in aan de hand van 6.3
De tijd van regenten en vorsten
Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700
De doorbraak van de volkstaal Nieuwnederlands in de zestiende eeuw < Jan W. de Vries, Roland Willemyns & Peter Burger, Het verhaal van het Nederlands.
Schoolexamen dinsdag 13 januari
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Stedelijke cultuur in Nederland
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Nederland Les 6: De Gouden Eeuw; Sociale aspecten
De Republiek in een tijd van vorsten
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijke revolutie
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Hoofdrolspelers HC1 De Republiek ( )
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Van gewesten naar eenheidsstaat
Republiek in de Gouden eeuw
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Tijd van jagers en boeren
Herhaling hst 5 Vroegmoderne tijd - ( n. Chr.) Renaissance
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
De tijd van regenten en vorsten ( ) Landen over de hele wereld gaan met elkaar handelen. Dit noemt men een wereldeconomie. De Republiek beleeft.
1.5 Vorsten in Europa Absolute vorsten
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
H7.1 Absolutisme in Frankrijk
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Regenten en vorsten H7.2 DE BURGERCULTUUR (BLZ. 130)
Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: 1)De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht.
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Paragraaf 6.3 Internationale handel
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.6 De wereld van Pocahontas
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
VROEG MODERNE TIJD de bloei in economisch en cultureel opzicht van de nederlandse republiek.
Project Gouden Eeuw – havo/atheneum 1 - Nederlands
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Geschiedenis 3de jaar.
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke bloeiperiode was Waarom het een culturele bloeiperiode was Waarom de kunst in de Republiek anders was Hoe uit het humanisme de wetenschappelijke revolutie ontstond Dat wetenschappers in de Reubliek in zowel de theorie als de praktijk waren geïnteresseerd H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst

H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst De Gouden Eeuw Tussen 1588 – 1670 bloeiperiode in de Republiek -Economisch -Wetenschappelijk -Cultureel Jan Steen SaenredamRembrandt Vouet El Greco -Landschappen -Stadsgezichten -(Groeps) portretten De Republiek Europa -Religieuze onderwerpen -Edelen Redenen: -Calvinisme -Soberheid -Geen beeldenverering -Weinig adel

H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst Nieuwe denkbeelden Humanisme -Herontdekking wetenschappelijk denken -Nieuwsgierigheid -Kritische houding -Nieuwe uitvindingen Wetenschappelijke revolutie

H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst Nieuwe uitvindingen en technieken Christiaan Huygens Wiskundige Natuurkundige Uitvinder Praktijk & theorie

Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke bloeiperiode was Waarom het een culturele bloeiperiode was Waarom de kunst in de Republiek anders was Hoe uit het humanisme de wetenschappelijke revolutie ontstond Dat wetenschappers in de Reubliek in zowel de theorie als de praktijk waren geïnteresseerd H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst

H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst