Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke bloeiperiode was Waarom het een culturele bloeiperiode was Waarom de kunst in de Republiek anders was Hoe uit het humanisme de wetenschappelijke revolutie ontstond Dat wetenschappers in de Reubliek in zowel de theorie als de praktijk waren geïnteresseerd H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst
H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst De Gouden Eeuw Tussen 1588 – 1670 bloeiperiode in de Republiek -Economisch -Wetenschappelijk -Cultureel Jan Steen SaenredamRembrandt Vouet El Greco -Landschappen -Stadsgezichten -(Groeps) portretten De Republiek Europa -Religieuze onderwerpen -Edelen Redenen: -Calvinisme -Soberheid -Geen beeldenverering -Weinig adel
H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst Nieuwe denkbeelden Humanisme -Herontdekking wetenschappelijk denken -Nieuwsgierigheid -Kritische houding -Nieuwe uitvindingen Wetenschappelijke revolutie
H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst Nieuwe uitvindingen en technieken Christiaan Huygens Wiskundige Natuurkundige Uitvinder Praktijk & theorie
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke bloeiperiode was Waarom het een culturele bloeiperiode was Waarom de kunst in de Republiek anders was Hoe uit het humanisme de wetenschappelijke revolutie ontstond Dat wetenschappers in de Reubliek in zowel de theorie als de praktijk waren geïnteresseerd H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst
H1 Regenten en vorsten§1.3 Uit de kunst