Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Frederiek Depoortere (KU Leuven) woensdag 26 maart 2014
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Gewetensvrijheid.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Een (g)oude(n) gids Bijbelse antwoorden op menselijke vragen  Bénédicte.
Pastoraal op school.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Voorstelling 6de leerjaar
identiteit specificiteit
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
We leven vandaag in een gunstige tijd God groot in de liefde Ons leven: gave en roeping van een God groot in de liefde Maria. een zekere gids op onze.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Identiteit VBG Enkhuizen
Visie 2020 Naar kerkgemeenschappen. Een voorstel Het fundament ligt in de gemeenschap van alle gedoopten. Die is missionair en vertrekt vanuit de boodschap.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Nicolas Standaert, Sinologie.
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Achtergrondvisie.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Emotionele gezondheid van leerlingen in het leerplichtonderwijs Lieven Boeve KU Leuven, 22 oktober 2015.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Mogen identiteitsgebonden organisaties een eigen toelatingsbeleid voeren? Jan van der Stoep.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? 4 mogelijke antwoorden 1. of
De katholieke dialoogschool
“eigenheid” & “diversiteit”
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
OVER VERKONDIGING EN CATECHESE
Christus’ project: de kerk
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Het is Biddag! Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Bid je mee? Voor hun.
Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.
Geschriften van mensen, Woord van God
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Engagementsverklaring
De vlieger van de Heilige Geest
Transcript van de presentatie:

Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst? door Lieven Boeve, directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst? Lieven Boeve

Inleiding Doel van de lezing Basisstelling: het vak godsdienst was eerst… Twee petjes Outline: vier delen Maatschappelijke, theologische en institutionele achtergrond De katholieke dialoogschool en haar verwachtingen ten aanzien van het vak godsdienst Het vak godsdienst als integraal deel van de katholieke dialoogschool Hoe nu verder? Naar een sterk samenspel van katholieke dialoogschool en godsdienstonderwijs

1. Maatschappelijke, theologische en institutionele achtergrond

‘Theologische’, maar ook ‘institutionele’ vraag Katholiek onderwijs in een postchristelijke en postseculiere samenleving Van ‘nog’ naar ‘nu’ ‘Theologische’, maar ook ‘institutionele’ vraag Theologische vraag: verhouding christelijk geloof in deze context, verhouding kerk tot wereld: hoe deze opnieuw denken (modellen: correlatie / anti- correlatie / recontextualisering)? Institutionele vragen: visie is één ding, implementatie een ander – organisatorische gevolgen

Spiritualiteit – passie - inspiratie Innovatie – zorgzaam vernieuwen Duurzaamheid – fris - jong Traditie - grond

2. De katholieke dialoogschool en haar verwachtingen ten aanzien van het vak godsdienst

Visietekst katholieke dialoogschool Vijf paragrafen: Gastvrij én engagerend Goede school: kwaliteitsvol persoonsvormend onderwijs, waar plaats is voor iedereen Katholieke school: drie christelijke kernintuïties -- (scheppings)geloof, liefde, hoop Dialoogschool: leren van verschil als pedagogische en theologische opportuniteit, met bijzondere plaats van de christelijke stem in deze dialoog Output voor school, samenleving en leerling

Op deze wijze school maken vergt een blijvende inzet van allen en biedt ruimte voor groei en verscheidenheid. Doorheen de dialoog verrijkt de katholieke school zichzelf, en vernieuwt ze haar christelijke inspiratie in de actuele context. Vanuit de traditie waarin de school staat en in gesprek met haar omgeving, wil de katholieke dialoogschool een oefenplaats zijn voor een (samen)leven in een wereld die gekenmerkt is door diversiteit en verschil. Kritisch-creatief leren omgaan met wat eigen en wat anders is, met wat verbindt en wat onderscheidt, stelt mensen in staat bij te dragen aan een open, zinvolle, verdraagzame en duurzame samenleving, waar een plaats is voor iedereen… – een wereld waar ook God van droomt.

Als katholieke school werkt ze vanuit de grondervaring dat mens en wereld tegelijk gave en opgave zijn. Gevat in een netwerk van relaties met medemensen, de samenleving en de wereld, is menselijke vrijheid een gekregen vrijheid, die oproept tot verantwoordelijkheid. In het vertrouwen dat het diepste mysterie van de werkelijkheid de liefde is, neemt de school deze liefde – zoals de Bijbel verhaalt en Jezus die voorleeft – als richtsnoer voor opvoeden, leven en samenleven. De christelijke hoop die in deze liefde en het verrijzenisgeloof ontspringt, oriënteert de school in haar doelen en werking.

Drie intuïties die de dialoog schragen: Dialoog is niet neutraal Theologische achtergrond – Vaticanum II: Het dialogaal openbaringsbegrip van Dei verbum… Controverse aangaande voorbereidend document Openbaring als ‘het gebeuren zelf van Gods historische zelfopenbaring’ … in intrinsieke verbondenheid met het ‘lezen van de tekenen van de tijd’ van Gaudium et Spes Kortom: de katholieke dialoogschool is de vrucht van recontextualisering

Twee maal katholiek Verwachtingen Als achtergrond van het concept ‘dialoog’: Dubbele asymmetrie Als bevoorrechte stem in de dialoog: Pluraliteit Verschil Explicitering Verwachtingen ten aanzien van het godsdienstonderwijs Ten aanzien van de godsdienstleraar Geen de-responsabilisering van anderen

3. Het vak godsdienst als integraal deel van de katholieke dialoogschool

Kan het vak godsdienst dit aan? De leraar? Het vak godsdienst was eerst… Cf. derde deel doelstelling: “Vanuit het inzicht in het plurale levensbeschouwelijke karakter van het menselijke spreken, denken, en handelen, … en in dialoog met het christelijke geloof in deze context, … zich rekenschap geven van het eigen levensbeschouwelijke profiel”

Belangrijke gemeenschappelijke krachtlijnen (Vl-Sencie 1998) Aandacht gevraagd voor: pluraliteit, nood aan identiteitsconstructie, kritisch bewustzijn en aandacht voor de eigenheid van het christelijke geloven Gevolgen op: macro-niveau: kerk micro-niveau: godsdienstleerkracht (GSM) meso-niveau: katholieke school

Evaluatie 2010: “Het leerplan revisited: 10 jaar later” Aanleiding: dubbele kritiek: Te christelijk om LEF te zijn Niet christelijk genoeg om nog godsdienst te zijn Dubbel antwoord: aandacht voor juiste aanpak identiteitsvorming cognitieve dimensie van christelijk geloof Randvoorwaarden: goed opgeleide leerkrachten, christelijk geloof, en opnieuw de school

4. Hoe nu verder? Naar een sterk samenspel van katholieke dialoogschool en godsdienst-onderwijs

Aanknopingspunt: oefenplaatsen Wisselwerking tussen school en vak Verwachtingen voor het vak: Oefenplaats voor de dialoog Expliciete stem binnen de dialoog Explicitering van de christelijke kernintuïties die de dialoog schragen Banden met opvoedingsproject van de school, andere vakken, het schoolleven,… Verwachting naar leraar godsdienst: voluit GSM

Wel oppassen voor val Veel breder project, en iedereen erin betrokken: cf. eerste en derde paragraaf van katholieke dialoogschool: iedereen welkom én engagement dialoog sluit iedereen in, met vanuit de opdracht van de school inbrengen van christelijke stem (dus niet alleen taak godsdienstleraar, en zelfs niet alleen taak van christen op school)

EEN VOORLOPIGE VISIETEKST Op het kruispunt van onderwijs, Kerk en samenleving verwelkomt de katholieke dialoogschool gastvrij iedereen, van welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook. Zonder uitzondering nodigt ze leerlingen (internen, cursisten, studenten), ouders, personeelsleden en bestuurders uit aan haar onderwijsproject mee te werken. Vanuit haar christelijke inspiratie wil ze ieder hiertoe uitdagen, motiveren en kracht geven.

Vanuit dit mens- en wereldbeeld nodigt de katholieke dialoogschool in deze tijd van levensbeschouwelijk-religieuze veelheid iedereen uit om in dialoog met elkaar op zoek te gaan naar het volle mens- en medemens-zijn. Hiertoe brengt ze christenen, moslims, joden, anders-gelovigen, niet-gelovige humanisten samen met alle anderen die betekenis willen vinden in leven en samenleven. In gesprek met elkaar leert iedereen de eigen identiteit vorm te geven, door deze te ontdekken, erover na te denken, en te verdiepen. Vanuit haar opdracht brengt de school zelf in woord en daad op eigentijds-tegendraadse wijze de christelijke stem in dit gesprek binnen. Ze schept daarbij ruimte voor wie niet aan het woord komt.

Vraag naar katholieke dialoogkerk blijft… Maar beide kunnen wel kritisch op elkaar betrokken worden: de school bevraagt het vak, het vak bevraagt de school… Vraag naar katholieke dialoogkerk blijft… Betrokkenheid op geloof en gemeenschap… Ruimte voor biografie, veelvormigheid Ruimte voor nieuwe wijzen van kerkvorming op school… Ruimte om op te spoor te komen waar de katholieke dialoogschool en het vak godsdienst ook bijdragen aan traditie- en kerkvernieuwing…

BESLUIT Theologisch: Institutioneel: zelfde contextueel-theologische analyse aan grondslag, maar met eigen rol Institutioneel: consortium als verbreding van samenwerking met KU Leuven

Didachè studiedag 12 januari 2016 Geniet van de koffie