Slecht-nieuws en Klachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Het is spannend en dat mag
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Onthaal Nieuwe gouwers Verbond Gouw.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Communicatie School- Gezin
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Gespreksvaardigheden
Patiënten kunnen artsen beter
Verkopen en kassa H3 Service en klachten Ondernemer detailhandel.
Verkopen en kassa H3 Service en klachten Filiaalmanager.
Projectwijzer 6 H1 Klachten Middenkader Engineering.
CRM H5 Klachten Commercieel medewerker.
voor familie en vrienden van
Een gesprek is meer dan praten alleen!
Etalage Domotica. Afspraak met de klant maken Bereid samen het telefoongesprek voor. Voer het telefoongesprek Juiste toon spreken, duidelijk en verstaanbaar.
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Gespreksvaardigheden
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Gespreks-vaardigheden
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Geeft voorlichting, advies en instructie
Communicatie & Relatie
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3. Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als  de doelen waarnaar gestreefd wordt,  de waarden.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Communicatieve Vaardigheden
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Luisteren en begrijpen
Het loopbaangesprek.
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Gesprekstechnieken Les 3.
Help!!!!! Een klacht.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Gesprekstechnieken Les 4.
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Hoofdstuk 3 Wat kom ik tegen tijdens het verkoopgesprek?
Verkoop Service.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Les 6: non-verbale communicatie
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

Slecht-nieuws en Klachten Comgast & Recreatie werken met gasten

Slecht-nieuws-gesprek Wanneer komen slecht-nieuws- gesprekken voor? Waarom is het belangrijk om dit goed te kunnen?

Slecht-nieuws-gesprek Een slecht-nieuwsgesprek heeft verschillende doelen: een kennisdoel: het duidelijk en feitelijk overbrengen van het slechte nieuws; een houdingsdoel: het helpen verwerken van het slechte nieuws en het inleven in de gevoelens van de ontvanger; gedragsdoel: het helpen oplossen van het ontstane probleem.

De structuur van een slecht-nieuws-gesprek De structuur van een slecht-nieuwsgesprek ziet er als volgt uit: Slecht nieuws vertellen. Emoties begrijpen en opvangen. Oplossingen bedenken.

Vaardigheden slecht-nieuws-gesprek duidelijk formuleren actief luisteren non-verbale signalen vragen stellen concretiseren

KLachtgesprek Wanneer komen klachtgesprekken voor? Waarom is het belangrijk om een goed klachtgesprek te kunnen voeren?

Terecht of onterecht ontevreden? objectieve klacht subjectieve klacht

De doelen van een klachtengesprek een kennisdoel: informatie uitwisselen over de inhoud en de beleving van de klacht; een houdingsdoel: laten zien dat je het betreurt en laten zien dat je de klacht serieus neemt; een gedragsdoel: een oplossing voorstellen, die voor de klager aanvaardbaar is.

Hoe is de opbouw van een klachtengesprek? Structuur: De aanloopfase: De planningsfase: De themafase: De slotfase:

Heeft iedereen de vragen kunnen beantwoorden? Einde Heeft iedereen de vragen kunnen beantwoorden?