Leonieke Kranenburg Psychologische en Ethische Aspecten van Nierdonatie bij Leven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

User Centred Development
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
1 Risicocommunicatie bij Opkomende Infectieziekten: Doen wij het nu beter? Wat hebben we geleerd? Gerjo Kok Universiteit Maastricht , Rotterdam.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
God is onze bescherming en kracht Het is gebleken dat Hij heel dichtbij was toen we het moeilijk hadden Daarom zijn wij niet bang, al zou de aarde bewegen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
G2020 Dr. T.G.J. Derks, kinderarts metabole ziekten Prof. Dr. DJ Reijngoud, biochemicus Duurzame Zorg/Intramurale Zorg
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Psychosociale aspecten bij niertransplantatie/ nierdonatie Gemmy Peters Medisch Maatschappelijk Werk Transplantatiecentrum UMC St Radboud September 2005.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
STOPPEN MET DIALYSEREN
Niertransplantatie bij leven Screening en begeleiding van de kandidaat-donor door de maatschappelijk werker.
Dr. Heidi Hoeben Dr. Ilse Muyshondt Kiezen voor low cost dialyse: peritoneale dialyse, thuisdialyse, nacht- of low care dialyse?
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
Wat is nog Haalbaar? “De midlife crisis van een nefroloog” Koen Bouman ZNA Nierkliniek ZNA Middelheim nefrologiesymposium 13 oktober 2012.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Disclosure belangen NHG spreker
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Jo Lucassen - Janine van Kalmthout (Mulier Instituut)
E-Vita HF Effectiveness of an interactive web-based platform and a disease specific information website in patients with heart failure: a 3-arm randomized.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
De taaltaak
Ownership of your organisation
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
ACTmodel van psychopathologie
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Who knows something about scenarioplanning?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Leonieke Kranenburg Psychologische en Ethische Aspecten van Nierdonatie bij Leven

Multidisciplinair onderzoek Medische Psychologie & Psychotherapie Prof. Dr. Passchier, Dr. Van Busschbach, Mw. Dr. Kranenburg Inwendige Geneeskunde Prof. Dr. Weimar, Mw. Zuidema Medische Ethiek Dr. Hilhorst Heelkunde Prof. Dr. IJzermans

Wachtlijst voor niertransplantatie Levende donoren Overleden donoren Aantal patiënten op de wachtlijst

Voordelen nierdonatie bij leven Kortere wachttijd   Minder kans op ziekte  Minder kans op sterfte  Betere kwaliteit van leven Langere overlevingsduur nier Maatschappelijk: besparing kosten zorg

Nierdonatie bij leven ?

Onderzoek: 2 groepen Onderzoeksgroep: 91 patiënten op de wachtlijst voor transplantatie 65 % van deze patiënten verleende toestemming om ook de mensen in hun omgeving, de potentiële donoren te benaderen 53 potentiële donoren deden mee aan het onderzoek Vergelijkingsgroep: Patiënten en hun donoren die wel doorgingen met nierdonatie bij leven 53 ontvangers en 51 donoren deden mee aan het onderzoek

Methode: interview Demografische en medische variabelen Attitude ten opzichte van nierdonatie bij leven Kennis en informatie Risico perceptie Communicatie met de arts / naasten De relatie tussen donor en ontvanger

Methode: interview Demografische en medische variabelen Attitude ten opzichte van nierdonatie bij leven Kennis en informatie Risico perceptie Communicatie met de arts / naasten De relatie tussen donor en ontvanger

Attitude van patiënten op de wachtlijst

Communicatie N

Non-communicatie Betekenis geven aan de situatie Bijv. “If he could, he would” redenering Functie: Situatie acceptabeler maken voor zichzelf Behouden van de relatie in de toekomst Schaduwzijde: mislopen gewenste behandeling

Attitude van potentiële donoren

1.Ik zou niet zo snel zelf doneren, omdat ik bang ben dat ik gezondheidsproblemen krijg als gevolg van de donatie 2.Ik zou niet zo snel zelf doneren, omdat ik opzie tegen de operatie 3.Ik zou niet zo snel zelf doneren, omdat ik ook voor anderen moet zorgen (kinderen, partner), en daarom wil ik gewoon elk risico vermijden 4.Ik zou wel willen doneren, maar de patiënt wil het niet accepteren 5.Ik zou misschien wel doneren, maar ik mis informatie over wat nierdonatie bij leven eigenlijk inhoudt

Methode: interview Demografische en medische variabelen Attitude ten opzichte van nierdonatie bij leven Kennis en informatie Risico perceptie Communicatie met de arts / naasten De relatie tussen donor en ontvanger

Informatie

Adequate informatie WGBO Adequate informatie voorziening = alle opties meenemen, complementeren, aanpassen en het corrigeren van de overtuigingen van de patiënt als dat noodzakelijk is Doel Zo dat de patient in staat is een weloverwogen beslissing te maken; patient empowerment Crux Wanneer gaat informatievoorziening over in niet te rechtvaardigen pogingen tot overtuigen?

Valkuilen van informeren 1. Als feiten eenzijdig, selectief of gekleurd worden gepresenteerd (en als andere opties onvoldoende aandacht krijgen) 2. Als men alleen vanuit het medische perspectief werkt, of alleen dit perspectief als redelijk beziet (en geen oog heeft voor andere perspectieven)

Neutrale informatie? 1. Informatie is nooit neutraal of waardevrij (feiten doen een moreel appèl) 2. Informatie: wordt altijd ‘ervaren’ en ‘geinterpreteerd’ en is dus persoons-afhankelijk (wat is een ‘groot risico’, hoe erg is het om te wachten, of om te sterven? – verschilt per persoon)

Informatie: praktijk Tijdens consult internist-nefroloog, TC, MW Informatieboekje en DVD Informatiebijeenkomsten met ervaringsdeskundigen Succesvol, maar… Bereikt m.n. diegenen die toch al positief stonden t.o.v. nierdonatie bij leven

Niet uniek voor Nederland 2 voorbeelden USA (Boston) Home based education program Noorwegen Directe benadering

Niet uniek voor Nederland 2 voorbeelden USA (Boston) Home based education program Noorwegen Directe benadering

Introduction Standard clinic-based LDKT education is limited because… Includes only the patient and those who accompany patient to clinic May not address patients’ primary concerns (e.g., uncertainty about how to discuss living donation with others, misinformation about donor eligibility criteria, etc.) Relies on patient to have a high level of health literacy and to disseminate information about living donation to others May not be delivered in a culturally sensitive manner Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401

Design and methods Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401 Primary Aim: Develop and evaluate an LDKT educational program that overcomes these potential limitations Single-center, prospective design Patients randomized into two groups: -Clinic-based (CB) education alone -CB education + Home-based (CB+HB) education

Methods Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401 Clinic-based education (CB) Met with nephrologist and surgeon Written brochure Group-based transplant education Clinic-based + Home-based education (CB+HB) Clinic-based education Home visit involving patient, family, friends, etc. “Round table” discussion of key topics 2 trained health educators

Home-Based Education: Content Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401 Racial disparities Donor evaluation process Donor eligibility criteria Donation risks/benefits Types of donor surgeries Typical donor recovery Common donor concerns Common recipient concerns Possible indirect costs Helpful resources Questions and answers Transplant evaluation process Waiting times Benefits of transplant before dialysis Relationship between dialysis time and transplant outcomes Types of transplant Transplant outcomes Different types of organ donation Donation rates

Methods Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401 Primary outcomes Proportion of patients with… living donor inquiries living donor evaluations LDKT Secondary outcomes LDKT knowledge Willingness to discuss LDKT with others LDKT concerns

Results Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401

Results: primary outcomes Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401 p = p = p = 0.005

Discussion Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401 1 st prospective randomized clinical trial to evaluate educational strategies to increase LDKT Supplementing CB education with home-based education can increase LDKT Particularly effective with African Americans Modifiable factors should be targeted Knowledge Fears and concerns Willingness to talk to others

Discussion Rodrigue JR et al. Am J Transplant Rodrigue JR et al. Am J Transplant 2007; 7: 394–401 Why was the HB intervention effective? Reach more people (potential donors) Clarify misinformation and fears more effectively in an informal setting Ample time for Q & A Help patients initiate donation conversation by having potential donors present during the educational session Provide opportunity for potential donors to tell patients directly about their willingness to be living donors Knowledgeable family members serve as “ambassadors”

Niet uniek voor Nederland 2 voorbeelden USA (Boston) Home based education program Noorwegen Directe benadering

Oslo

Noorse methode %

Samenvattend 80% van de patiënten op de wachtlijst zouden (graag) een nier van een naaste accepteren Afwachtende houding ten opzichte van potentiële donoren Patiënten (en potentiële donoren) kunnen profiteren van professionele begeleiding Zolang begeleiding in het teken staat van patient empowerment, is begeleiding moreel verdedigbaar Hilhorst et al. Med Health Care Philos 2007; 10(1): Kranenburg et al. Transplantation (in press)