Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije Communicatie Les 2 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije
Vandaag Theorie bespreken Oefengroepjes samenstellen Oefenen!
Let op: wijziging tijden Lesblok 1: 13.50-15.30 Lesblok 2: 15.30-17.30
Opdracht Hoe zou jij hier op reageren? ‘Het gaat wel goed met me hoor, maar ik zit wat met mijn relatie….Sommige trekjes van Koert vind ik niet zo leuk, enne…..soms snurkt hij, misschien moet ik maar op zoek naar een andere partner….pfff, misschien ben ik gewoon te kritisch…. Hoe zou jij hier op reageren?
Persoonlijke problemen Diverse Oplossingen Hoe willen we met de ander omgaan? Welke technieken? Hoe bevinden cliënt en hulpverlener zich ten opzichte van elkaar? Gezindheid: standpunt innemen, persoonlijke keuze hoe met mensen om te gaan Familie, vrienden versus professionele hulpverleners
2 typen hulpverleners / gezindheid Het diagnose-receptgesprek Medisch model, directief model ‘Dit is uw probleem, en dit is het recept om het probleem op te lossen’ Hulpverlener = de leider van het gesprek Weinig ruimte voor de normen, ideeën, bedenkingen van de client.
2 typen hulpverleners / gezindheid Het samenwerkingsmodel participatiemodel: inbreng gesprekspartner staat centraal Samenwerken aan verheldering, nuancering en behandeling van zijn vragen Hulpverlener: stimuleren, structureren
Ervaringen? Het diagnose recept gesprek Het samenwerkingsmodel
Opdracht Gespreksoefening in 3 tallen Casus: zie voorbeelden of bedenk er 1 zelf Hulpverlener voert een gesprek a.d.h.v. het diagnose-receptgesprek of het samenwerkingsmodel
Opdracht Nabespreking: Hoe ging het gesprek? Wat is de observator opgevallen? Waar moet nog aan gewerkt worden? Gebruik dit in je reflectieverslag! Dit oefengroepje blijft je groep voor deze module.
Voorbeelden Casus 1 Je studie loopt aardig, maar je loopt in Rotterdam een beetje met je ziel onder je arm rond. Het lukt je niet goed om aansluiting te vinden bij je leeftijdsgenoten. Je hebt het idee dat iedereen een leuke tijd doormaakt. Waarom voelt het dan bij jou zo anders, zo lusteloos en somber? Casus 2 Het lijkt erop dat alles op rolletjes loopt, in je studie, met vrienden. Toch kan je soms je enorm onzeker en angstig voelen. Ben je bijvoorbeeld bang dat je vriend of vriendin je niet meer zal zien zitten. En niet een beetje, echte paniek lijkt het wel. Het lijkt nergens op te slaan, alles loopt toch lekker?
Voorbeelden Casus 3 Eindelijk uit huis en op kamers. Opeens is het contact met je ouders anders geworden. Nu je op eigen benen zou moeten staan merk je dat ze geneigd zijn zich nog met alles te bemoeien. En eerlijk gezegd kun jij ook nog moeilijk zonder hun steun. Toch heb je bijna voortdurend conflicten met ze. Het houdt je vaak uit de slaap en dat komt je concentratie ook al niet ten goede. Casus 4 Je stopt veel uren in je studie. Toch lukt het je niet goed om de stof 'erin' te krijgen. Je gaat te langzaam door de stof en bent nog niet op de helft als het tentamen eraan komt. Je hebt alles grondig doorgenomen, maar weinig of niets blijft hangen. Je voelt je goed voorbereid, maar toch: op het tentamen is de vraagstelling totaal anders dan je verwacht had. Je bakt er niks van.
Huiswerk Lezen hfs. 3 t/m hfs.3.3.3, Psychologische gespreksvoering. Lezen hfs.2 Reflecteren de basis Opdracht 1 maken Eigen casus voor gesprekken in de klas schrijven Bijhouden reflectieverslag!!