We laten die mensen wel eens zien wat onze kunst is. ~Hendrick Henrichs Tashina Vandenbussche 1BaSWb IV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdhuizen in Vlaanderen
Advertisements

Op zoek naar zin Hoe kijken we aan tegen ouderen?
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Omgaan met geschiedenis
Brede School Rotterdam
De waarde van cultuureducatie
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Voor een lieve vriend of vriendin
Demografische druk.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Albert Einstein Door Shari en Cato.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Politiek model easton van dichterbij
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Hoe kunnen we onze kleine/ jonge artiesten vinden / bereiken.
“Hoe kunnen we “buiten” binnen halen?” Vrijdag 12 september 2014 workshop.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Fir m F loyd van Joost I ngeborg de Landmeter R obin Sinke M ark de Kruijf M ark Moniz.
Ontbijtsessies Vrijwilligerswerk bij BILL. Zij hebben het mee-gemaakt Fernand, sinds 2010Armelle, sinds 2013.
P. 1 Onderzoek naar het aantal en de activiteiten van de allochtone vrouwenverenigingen Op basis van dossiers ingediend bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Kunstautobiografie Megan ten Teije.
Care: ZORGEN VOR MORGEN? Gezondheidsstatistieken Centraal Bureau voor de Statistiek Oranjestad, April 2006.
Tessa van Nuland & Tom Schoonbeek. Probleem  Jongeren spuiten outdoor graffiti op openbare gebouwen en eigendommen  Deze jongeren overtuigen dat het.
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Opgroeien in de stad les 3
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
Kunst en/of criminaliteit “De ene graffiti is de andere niet.” Saar Deschamps, 1BaOB1.
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Hoofdstuk 2: Ouder worden
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Lucie Herraiz Cunningham Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft April 18, 2013 Delftse Expats en Delftse Culturele Instellingen.
Nu even niet misschien later wel.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Tussenevaluatie ‘Jongeren in Landerd, ons een zorg’! 20 mei 2009.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
H1 Hoe word je wie je bent?.
Jongeren laten zich horen
Syrische vluchtelingen gestrand in Griekenland
GROEPSACTIVITEITEN Musea, Toneel, film Stadswandeling Concerten
Syrische vluchtelingen gestrand in Griekenland
Werksessie Domeinoverstijgend werken
Transcript van de presentatie:

We laten die mensen wel eens zien wat onze kunst is. ~Hendrick Henrichs Tashina Vandenbussche 1BaSWb IV

Citaat door jongere (Sjors Sjoares) Sinds 1995 brokkelt de gevestigde cultuur af. Mozart, Bach… interesseert de jongeren niet meer. Ik zie meer graffiti. We laten mensen wel eens zien wat onze kunst is. Geciteerd in Rotterdamse kunststichting.

Vraag van Hendrick Henrichs Kan cultuureducatie de gesignaleerde kloof tussen jeugdcultuur en de gevestigde cultuur overbruggen? Antwoord vinden: Kenmerken jeugdcultuur Autonome jeugdcultuur? Mogelijkheid cultuureducatie

Culturele kloof Verhouding gevestigde cultuur – jeugdcultuur stijgt. Sinds 1995 minder participatie aan gevestigde cultuur. Gevreesd voor vergrijzing van publiek -> uitsterving.

Gevestigde cultuur In theaters, musea, operazalen,… 3 Kenmerken: Geloofwaardig Gesubsidieerd Niet – commercieel Tegenover staat massacultuur = voorkeuren beïnvloedt door massamedia (sport, winkelen,…).

Jeugdcultuur Leefstijlen, muziekvoorkeuren,… Geen plaats voor oudere massacultuur en gevestigde cultuur.

Een wereld apart

Culturele vrijetijdsbesteding Onderzoek Kujik en Sikkema (1997) : Jongste => oudere leeftijdscategorie: actieve beoefening van culturele activiteiten neemt af. Oorzaak: Huiswerk, zorgtaken, vrijetijdsbestedingen. Sommige culture activiteiten populairder: muziekinstrument bespelen,… Belangstelling toeneemt ?=> belangstelling andere culturele activiteiten ook te wekken.

Ontwikkelingsfasen en cultuur Rainer Dollase onderscheidt 3 fasen: Stijgingsfase ( 10 – 16j) Plateaufase (16 – 25j) Dalingsfase (25<) Later wordt familie, gezin, werk,… belangrijk => minder tijd voor cultuur. Dollase eindigt met vb van iemand die toch nog ‘goed terechtkwam’. Hij besluit: ‘Uit de jeugdcultuur van vandaag komen de concert – abonnementenvan morgen.’

Bronnen Tekstreferentie: (Hendrik Henrichs 1999) Apa basistekst: Henrichs, H., (1999), 'We laten die mensen wel even zien wat onze kunst is': jeugdcultuur, gevestigde cultuur en cultuureducatie, Boekmancahier, 40, 148 – 153.