(Ped)agogiek Hoorcollege 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Advertisements

Welkom bij Leefstijl.
Interventie en implementatie
De waarde van cultuureducatie
Inleiding politieke sensitiviteit
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Workshop Relationele en seksuele vorming
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Sociale media op school
Voorstelling 6de leerjaar
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Begeleidingsplannen GGZ
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Jongeren Preventie Team
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Wat moeten jullie kennen?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Sociaal netwerk methodiek
Wis meso.
Opvoeding en pedagogiek
Ontwikkeling van het jonge kind
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
(Ped)agogiek Werkcollege 4
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
opvoeden en pedagogiek
Waar gaat het vandaag over?
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
(Ped)agogiek Hoorcollege 1
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 5
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Pedagogiek als beroep.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Media is er altijd en overal
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

(Ped)agogiek Hoorcollege 8 Jennifer de Vries-Aydogdu Vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije

Vandaag Vragen? Samenvatting Quiz

Samenvatting in thema’s Agogiek Het agogisch proces De agoog Middelen van de (ped)agoog Opvoeding De opvoeder

Centraal thema: verandering Boek: Brinkman H1 Agogiek 9 ‘Ingrediënten’ Definitie agogiek Centraal thema: verandering

4 soorten cliëntsystemen: Boek: Brinkman H1, H2 & H8 Agogiek 4 soorten cliëntsystemen: Bronnen van verandering Afweermechanismen Veranderingsvoorwaarden- en effecten Cultuur Structuur Besluitvorming 5

Het agogisch proces 8 fasen Invalshoeken Boek: Brinkman H3 & H5 Contact en contract Veldtheorie Motivatie Analyse van de uitgangssituatie Consistentie theorieën Doelen stellen Strategiebepaling Innovatietheorie Uitvoering Consolidatie Theorie van gepland Evaluatie gedrag

De agoog Artikel Hoof & de Vries Artikel v/d Doef Werkt systematisch Gebruikt verantwoorde methodieken Neemt verantwoorde besluiten Toetst z’n hypotheses Werkt bewust Hanteert z’n persoonlijke bagage Zorgt voor een professionele (opvoedings)relatie Kan zorgen voor herstel van het gewone leven met behulp en inzet van het gezin, school en de omgeving (= orthopedagogische ervaring)

Middelen van de (ped)agoog Boek: Malschaert H2 Artikel Hoof & de Vries Artikel de winter Artikel Kesselring Middelen van de (ped)agoog Balansmodel Meervoudig risicomodel 10 toetsen van v/d Ploeg De civil society

Zelfverantwoordelijke zelfbepaling Boek Malschaert H1 & H2 Opvoeding Malschaert en Traas: Richting geven aan het volwassen worden Wat is opvoeding Langeveld: Mondigheid Zelfstandigheid Zelfverantwoordelijke zelfbepaling Kuipers: Zelfstandigheid Deelnemen samenleving Betere toekomst

Opvoeding Boek: Malschaert en Traas H4 Hoe opvoeden 1. De geesteswetenschappelijke stroming 2. De empirisch-analytische stroming 3. De kritisch-emancipatorische stroming 4. De ecologische pedagogiek

De opvoeder Wil iets bereiken Boek: Malschaert en Traas H1 Opvoedingsdoelen Opvoedingsvoorwaarden Opvoedingsmiddelen Wil iets bereiken

Hanteert een opvoedingsstijl Artikel Angenent De opvoeder Big Hanteert een opvoedingsstijl

Heeft het soms moeilijk Malschaert H5 & H6 Artikel Marano De opvoeder Opvoedingssituatie Opvoedingsspanning Opvoedingscrisis Problematische opvoedingssituatie (POS) Heeft het soms moeilijk Preventie Of wil teveel..

Heeft een culturele achtergrond Artikel Eldering De opvoeder Heeft een culturele achtergrond Acculturatie Participatie Accomodatie

De opvoeder Maakt gebruik van media En media beïnvloedt gedrag Artikel Nikken en Pardoen Artikel Heuvelman De opvoeder Restrictieve begeleiding Actieve begeleiding Gezamenlijke mediabeleving Tot 12 jaar: zicht houden (internet) Maakt gebruik van media Catharsis Sociale leertheorie Priming Excitation transfer Invloed van rolmodellen En media beïnvloedt gedrag

Tot slot Succes met de toets!!!