2.3 Rangen en standen Hoofdstuk 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oudheid 3500 v.C.-500.
Advertisements

Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
De kerk in de Middeleeuwen
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Het oude Egypte Door Wout en Brent.
Paragraaf 2.3 Aan de oevers van de Nijl
Hoofdstuk 2.
Paragraaf 2.4 De samenleving verandert
1.2 Mesopotamie.
1.2 De eerste beschavingen Mesopotamie en Egypte.
Paragraaf 3.3 Deze les: Feodale stelsel
Het Romeinse Rijk Hoofdstuk 2.3.
De eerste steden Hoofdstuk 1.2.
Hoofdstuk V: Rome Les 3: Het Bestuur
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk 3.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
De late middeleeuwen, 900 – 1600.
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Tijd van pruiken en revoluties,
Hoofdstuk V: Rome Les 1: Van dorp tot imperium
Het Oude Egypte Door Emma en Jolien.
Wat is irrigatielandbouw?
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Les 16: De farao staat aan de top van de samenleving
Egypte, een goedgeorganiseerd rijk
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met opdracht. Filmpje met opdracht.
Goed voorbereid naar de Pabo!
2 th 1 Ontwikkeling § 2-3.
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Histoclip ‘De oude Egyptenaren.’
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Opdracht. Opdracht bespreken. Quiz.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
3.1 De Grieken Hoofdstuk 3.
Het land van de farao Hoofdstuk 2.
Een samenleving met steden
2.4 Een hoogontwikkelde cultuur
De gelaagde samenleving
Hoofdstuk IV: Griekenland Les 2: Graecia; Perzen en Spartanen
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
H1.3 HET Oude Egypte Jagers en Boeren.
Jagers verzamelaars Jagers-verzamelaars trekken Europa in
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
Kenmerkend aspect: Staten werden gevormd en door centralisatie werd het bestuur efficiënter.
Koning: 3 functies Legerbevelhebber Opperpriester Opperrechter 6.
Hoofdstuk 1 Bevolking §3 Steeds maar meer?.
De oude Egyptenaren.
De tijd van de pruiken en de revoluties
Machtige rijken in het Midden-Oosten
Het ontstaan van steden
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
§ 1.5 Samen leven langs de Nijl
H2 Hoe maken we keuzes?.
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
Thema 1: Egypte.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 6: Het Ontstaan.
De Geschiedenis van de Nederlanden Les 1: Ontstaan der Gewesten
Transcript van de presentatie:

2.3 Rangen en standen Hoofdstuk 2

Wat gaan we doen? Tijdlijn Wat is status? Verschillen worden groter Rijkdom, aanzien en macht Arm en rijk Het belang van de schrijver Opdracht Een samenleving als een piramide Sociale lagen

Tijdlijn 3000 v. Chr: Hiërogliefenschrift wordt ontwikkeld Opper -/ Neder-Egypte wordt verenigd 1500 v. Chr. ( -1100) : Egyptische expansie start onder farao Toetmozes I 525 v. Chr.: Perzen veroveren Egypte

Rijkdom, aanzien en macht Specialisatie  grote verschillen in bezit Ook verschillen in macht veranderden: Familie van farao / trouwe ambtenaren  veel macht Ontstaan nieuwe sociale laag: Adel Titel is erfelijk Gebied werd erfelijk

Arm en rijk Verschillen tussen arm en rijk waren groot. Armen: kleine huizen, eenvoudig voedsel Rijken: grote huizen, afwisselend en gezond voedsel Kinderen namen beroep ouders over  moeilijk om hogerop te komen.

Het belang van de schrijver Economisch: Bijhouden van de belasting Betaling van ambtenaren Politiek / religieus: Verslagen van oorlogen Verhalen over goden Tegenwoordig: Bestuderen van oude culturen

Opdracht: WB p.2.3 opdracht: 1 , 2 A en C

Sociale lagen

Opdrachten / huiswerk: Tijdens de les: - Opdracht 3 Huiswerk: Lezen p. 2.4