BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde
Week 4 – CPE Case I BIMBDK07 – Business Case 2
Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management
Bereikbaarheid Profilehttp:// Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare
Wat gaan we doen? Theorie en praktijk van een Business Case De modulewijzer: med.hr.nl/beejp Beoordeling Groepsopdracht plus rapportage praktijkcase
Literatuur Verplicht BoektitelInformatiseringseconomie Auteur(s)R. van Oirsouw, J. Spaanderman en C. van Arendonk UitgeverAcademic Service ISBN , Eerste druk Aanbevolen BoektitelBusiness Model Generation Auteur(s)Alexander Osterwalder en Yves Pigneur UitgeverBusinessmodelgeneration.com ISBN BoektitelManagement accounting Auteur(s)Wim Koetzier UitgeverNoordhoff Uitgevers ISBN
Planning BIMBDK07 DatumOnderwerp 11 MeiIntroductie / Toelichting Case / Baten 18 MeiRendement, bijdrage en risicofactoren 22 MeiBezoek Center Parcs 25 Mei2 e Pinksterdag 1 JuniCasus: Rendement en Risico 1 8 JuniCasus: Rendement en Risico 2 15 JuniCasus: Rendement en Risico 3 22 Juni 29 JuniInleveren rapport
Case – Center Parcs BIMBDK07 – Business Case 2
Groepen
Groepen BIVR Fabienne Janssen 2. Anne Verzijl 3. Michelle de Graaf 4. Gerold van Dortmont 1. Tamara Janson 2. Karel Bolier 3. Robin van de Meer 4. Viresh Bhoulai 5. Melvin Derkse 1. Marien de Bruijn 2. Bart van den Berg 3. Matthijs Alberts 4. Laurens Veenstra 5. Dennis Postmus 1. Laurens Koot 2. Danilo Mak 3. Erik van Vliet 4. Suzanne van Poelgeest
Groepen BIVR Richard Rossen 2. Enes Gulcicek 3. Vaisel Fremouw 4. Dave de Rooij 5. Emre Aydin 1. Job Hordijk 2. Yasin Yegenaga
Groepen BIVR Shane van den Engel 2. Rik de Jong 3. Arthur Biver 4. Sander Nijmeijer 1. Rene Kunst 2. Maurice Vogel 3. Daniel Pauptit 4. Sander Hoornweg 1. Fabio Haring 2. Mitchell Eiting 3. Bob Boons 4. Freek Muilwijk 5. Dhaniel Siddique 1. Maarten Geul 2. Willem Baauw 3. Mitchell Zweistra 4. Vincent v.d. Starre 5. Arwish Kisoensingh
Groepen BIVR Eline Rozendaal 2. Jeroen van der Veen 3. Maarten van Duivenbode 4. Sathroopa Bajnath 1. Kadir Kilic 2. Hamza Mediani 3. Ronnie Rustveld 4. Ahmed Sarwari 5. Ricardo Pereira 1. Kimberley Hermann 2. Nick Gerritsen
Week 3 – Risicofactoren BIMBDK07 – Business Case 2
RISMAN-Methode Technisch/uitvoerend Juridisch/wettelijk Organisatorisch Politiek/bestuurlijk Financieel/economisch Ruimtelijk/geografisch Sociaal/maatschappelijk
Risicomanagement Doelstelling risicoanalyse Risico-inventarisatie Beoordelen risico’s Beheersmaatregelen Monitoren Evaluatie en rapportage
Omgaan met risico’s Vermijden Afwentelen Verminderen Aanvaarden Verzekeren
Risicofactoren (IE 8) Project or Organizational Risk (IE 8.2) Definitional Uncertainty (IE 8.3) Technical Uncertainty (IE 8.4) IS Infrastructure Risk (IE 8.5)
Week 4 – CPE Case I BIMBDK07 – Business Case 2
Beschrijf het aankomstproces
Aankomstproces (BIVR201) Je komt aan gereden -> tijdelijk parkeren Je meldt je aan bij de receptie Receptie controleert je boeking Je krijgt papieren zoals kaartmap, bezoekersboekje etc. Je krijgt de sleutel en eventueel kaartje voor de poort Je rijdt naar het huisje Uitpakken etc. Je moet de auto weer terug brengen naar de parkeerplek
Aankomstproces (BIVR202) Je komt aan bij de check-in balie Aangeven wat je komt doen Je krijgt te horen waar je je auto kan parkeren Vervolgens loop je naar de receptie Daar check je in en krijg de sleutel van het huisje Rijden naar het huisje Spullen lozen in het huisje Auto terugzetten op de parkeerplaats
Klantbeleving ‘Warm welkom’ door herkenning Doorrijden, niet wachten Routering naar de cottage Parkeren bij de cottage Ontvangst door hostess Personaliseren aankomst Welkomstpakket
Operational excellence Schoonmaken indien leeg Reparatie en onderhoud indien leeg Informatie / Vouchers
Aankomstproces
Mobile Access through NFC
9 parken voordeuren van cottages 9 parkingangen Toegang Kaart vooraf of bij receptie Kaart via on-line lezer (receptie, zwembad, etc.) NFC smartphone Investering 2,4M Onderhoud 500K per jaar NFC fee 650K per jaar (afh. van aantal condities) - variabel
Bronnen van baten Beoogde baten en bijkomende baten Baten Vermindering van kosten Vergroting van de omzet Kosten Vermijden Verschuiven naar elders Bijkomende baten Waardekoppeling Waardeversnelling Waardeherstructurering
Welke verdienmodellen kun je bedenken?
Verdienmodellen CPE investeeert KPN investeert P*Q voor investering P*Q voor jaarlijkse kosten Marketinggelden Smart Cottage Connected Cottage CPE voor PVKPN Wederzijdse Logo’s Wederzijdse acties
Verdienmodel 1 Center Parcs doet investering Center Parcs betaald jaarlijks onderhoud Center Parcs betaald NFC Fee 3,2 Miljoen bezoekers (gem. 4 per cottage) = cottages 2,4M / = 3 euro opslag per cottage voor investering (TVT = 1 jaar) Jaarlijkse kosten: 1,15M / = 1,44 opslag per cottage jaarlijks
Verdienmodel 2 Center Parcs doet investering KPN ontvangst fee per bezoeker / boeking voor jaarlijkse kosten 3,2 Miljoen bezoekers (gem. 4 per cottage) = cottages 2,4M / / 3 = 1 euro opslag per cottage voor investering (TVT = 3 jaar) Per bezoeker: 1,15M / 3,2M = 0,36 per bezoeker Per boeking: 1,15M / 8K = 1,44 per boeking
Verdienmodel 3 Center Parcs betaalt P*Q Center Parcs heeft geen investering 3,2 Miljoen bezoekers cottages TVT 3 jaar Jaarlijkse kosten: 500K + 650K + 2,4M / 3 = 1,95M 0,61 per bezoeker 2,44 per cottage / boeking