Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Advertisements

Organisatie en beheer Week 1.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Organisatie en beheer Week 2.
Logistiek management: begrippen en principes
Mintzberg en Argyris De bouwstenen en het cement van de organisatie
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
De fundamenten van de organisatiestructuur
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Vormgeven van de HRM-functie
Business & Informatieplanning (BIP)
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Toekomst Financiële Functie
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMAIV04 Algemene Automatisering van de Informatievoorziening Afkortingen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Differentiatie en Specialisatie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 5 - Organisatiestructuren Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007

Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management

Bereikbaarheid E-mail j.p.m.beelen@hr.nl jeanpierre.beelen@kpn.com Profile http://www.linkedin.com/in/jbeelen Twitter http://twitter.com/djiepie Fileshare http://med.hro.nl/beejp

Wat gaan we doen? Twee bedrijfskundige thema’s per week Thema’s: tools die je gebruikt in project 1 (Cronus) De modulewijzer: op Natschool en med.hr.nl/beejp Beoordeling Tentamen; Multiple Choice (40 vragen)

Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21e druk)

Planning 31 Aug - Introductieles en Marketing 7 Sept - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept - Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept - Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept - Financieel Management en MVO 5 Okt - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden 12 Okt - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt - Vakantie 26 Okt - Startups en Proeftentamen 2 Nov - Tentamen 9 Nov - Feedback rapportage

Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!

Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)

Herhaling Week 2 Bedrijfstypologieën

Dus AO is…. Dat is het vak AO (of: BIV)! Bestuurlijke informatie verzorging (BIV) Besturen: de tent draaiende houden = beslissingen nemen o.b.v. betrouwbare informatie Betrouwbare informatie = tijdig, juist en relevant Beheersingsinstrument: Planning & Control Waarom ‘Verzorging’?: .......blijkbaar is de gewenste bestuurlijke informatie: geen vanzelfsprekendheid moet dus verzorgd/ingericht/georganiseerd worden! Dat is het vak AO (of: BIV)!

Bedrijfstypologieën (AO 1.3) Basis-typologieën: Productiebedrijf Handelsbedrijf Dienstverlening Financiële dienstverlening meestal apart Hebben dus verschillende: Producten/diensten Informatiebehoeften/KSF Processen

Indeling processen (AO f1.4)

Value Chain (OM f8.8)

Niveau’s van Planning & Control

Doelstellingenpyramide

P&C modellen (AO 2.5) Deming circle: plan-do check-act! Business Balanced Scorecard: brede aanpak! INK managementmodel: zelfdiagnose!

Herhaling Week 3 Dienstverlening

Dienstverlenende bedrijven

Kenmerken dienstverlening Tijdelijk beschikbaar stellen van capaciteit Veel soorten primaire processen in één bedrijf Vaak ook combinaties van diensten Complexe AO Denk ook aan onze ICT dienstverleners En dus niet standaard!

Verschillen met handel en industrie (AO 10.1) Meestal geen eigen goederenbeweging (probleem met bepalen waardekringloop!) Focus: sturen op optimale bezettingsgraad Focus op klantcontact: kwaliteitsbeleving klant staat centraal Sturing op efficiëncy niet altijd eerste prioriteit........ Geringe mogelijkheden tot controle-technische functiescheiding

Overeenkomsten Marktgericht Commerciële activiteiten Inkoop en verkoop (heet wel vaak anders, bv. verhuur i.p.v. verkoop) Behoefte aan goede informatie …….. ……voor uitvoering van planning & control

Processen gericht op: Geen productie van goederen, maar ‘het ter beschikking stellen’ van Arbeidskracht (AO 10.4) Productiemiddelen (AO 10.5) Ruimten (AO 10.6)

Outsourcing (10.7) Meestal ondersteunende processen zoals ICT-beheer, salarissen, administratie, wagenparkbeheer In de ICT: grote marktpartijen zoals IBM en KPN Maar ook catering bij bedrijven Aspecten: besturende, ondersteunende en uitvoerende procesactiviteiten Attentiepunt: Service Level Agreement (SLA)

Organisatiestructuren Week 4 Organisatiestructuren

Mintzberg en organisatiestructuren (OM 9.5) Eigenschappen die de structuur bepalen: Organisatiedelen Coördinatiemechanismen Ontwerpparameters Contingentiefactoren

Organisatiedelen

Noem per organisatiedeel een voorbeeld

Coördinatiemechanismen

Ontwerpparameters Ontwerpvariabelen zijn: Functiespecificatie: aantal taken per functie en de toekenning van verantwoordelijkheden en bevoegdheden Omvang van afdelingen of groepen: het aantal werknemers per groep Centralisatie of decentralisatie: mate waarin bevoegdheden aan medewerkers en managers lager in de hiërarchie worden toegekend Formalisering van het gedrag: standaardisering van de uitvoering van de werkzaamheden (regels, procedures, functiebeschrijvingen)

Contingentiefactoren Het technisch systeem van een organisatie: instrumentarium dat door de operationele kern wordt gebruikt (bijvoorbeeld machines, automatisering) Omgevingskenmerken van de organisatie: dynamiek en complexiteit Dynamische omgeving vraagt om een organistische structuur Complexe omgeving vraagt om decentralisatie Leeftijd en omvang van de organisatie: een oudere en/of grotere organisatie vraagt om meer formalisatie

Organisatievormen Ondernemende organisatie Machine organisatie Professionele organisatie Gedivisionaliseerde organisatie Innovatieve organisatie Zendingsorganisatie Politieke organisatie

Noem per type organisatie Kenmerkend organisatiedeel Coördinatiemechanisme Ontwerpparameters Situationele factoren Voorbeeld bedrijf / organisatie Strategie

Ondernemersorganisatie

Machineorganisatie

Professionele organisatie

Gedivisionaliseerde organisatie

Uitvoerende innovatieve organisatie

Bestuurlijke innovatieve organisatie

Zendingorganisatie

Politieke organisatie

Organisatievormen (OM f9.27)

Organisatievormen

Communicatie- en overlegstructuur Communicatie- en overlegstructuur is een coördinatievoorziening die in iedere organisatie dient te worden ingebouwd Horizontale communicatie: communicatie op een gelijk hiërarchisch niveau Verticale communicatie: communicatie op verschillende hiërarchische niveaus Laterale communicatie: open communicatie (sprongsgewijs) los van de hiërarchie

Trends in organisatiestructuren Horizontale organisaties: ontwerpen van organisaties op basis van het optimaliseren van activiteitenstromen tussen afdelingen (impuls door het gebruik van moderne ICT) Netwerkorganisaties: onderlinge samenwerking tussen organisaties in een netwerk Clusterorganisaties met teams: organisatievorm waarbij de teamstructuur centraal staat (zie figuur 9.40 boek) Virtuele organisatie: kantoorloze onderneming Afgeplatte organisaties met een beperkte complexiteit: creëren van kleine zelfstandige eenheden binnen organisaties

Vragen zijn welkom