Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 2
De Drama Driehoek.
Gelijkenissen.
Advent Week 1.
Sollicitatiegesprek.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
John Vaupell Justin van der Steen
HGW en gesprekken met leerlingen
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Hij wacht alleen nog maar
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Verslag Engage 4 Results Café Data Quality. Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem?
GOD.
“Wat wil de donateur?” 7 oktober “goede doelen” ingeschreven bij KvK alg. nut beogende inst. art. 24 belastingdienst Ca vermogens-
Rolpatronen.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Muziek is mijn leven..
Benieuwd naar wie ik ben ...
Zou dat GOD… kunnen zijn?
De theorie van de dramadriehoek
Spirituele zorg en spirituele behoeften
Zijn de geboden van God moeilijk te volbrengen
LUISTEREN NAAR DE STEM VAN GOD
Lieve zoon/dochter ....
God zegt: Ik ben de HEER en er is geen ander
Geluid aan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
DALTON compleet?.
Patiëntveiligheid en medische fouten
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Hand 17,11-12 ‘Yes, een gemeente die van Gods Woord houdt!’
Ik ben Ulrike Seynaeve en ik ben 18 jaar oud. Op 18 november 1991 werd ik geboren te Torhout, maar al men hele leven lang woon ik te Lichtervelde. En.
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
Als woorden....
Het is heel apart hoe dit uitkomt.
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Toolbox: EHBO voor Dummies
Volksuniversiteit Zwolle
* Wie ben ik? * Wat doe ik? Ik ben Jay Michilsen, Ik ben bijna 14 jaar. 25 Augustus ben ik 14! Wat doe ik? Ik game altijd. Ik speel meestal Black Ops 2.
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Dit wil ik!. Weet jij wat je wil? Of moet je daar eerst diep over nadenken?
OF IK JE TERUG ZAL ZIEN Benny Neyman.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
GEMEENTEMUSEUM: WONDERKAMERS Door: Manon, Julia, Iris Klas: 4H2.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
HEER, wie is als u, zo vol goedheid? Micha 7: HEER, WIE IS ALS U, ZO VOL GOEDHEID? Anders dan alle goden – anders dan wij Hij houdt niet vast aan.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
Omgaan met kritiek en conflicten Een pastoraal appel.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Een internetprogramma voor preventie van hart- en vaatziekten en dementie: wat vinden ouderen daarvan? Beishuizen CRL, Akenine U, Barbera M, Guillemont.
Oog voor de ander, oog voor jezelf
Martha, Martha…! Vrijwilligers Salem.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Bestuurder Navigator Heeft pen en papier
Burgerschap Samenwerkend leren
Een bijeenkomst voor helpende vrijwilligers
Iedereen in de dramadriehoek
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Thema: Wat is je grootste verlangen? Naar de kern Hartbewaking Waar zit het gevaar in? Verlangens in weer en wind Naar de Specialist Bewaken.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart

De dramadriehoek

Dramadriehoek Aanklager: beschuldigd, wijst de ander op fouten en spreekt in verwijten. Redder: Dit is diegene die helpt, die de verantwoordelijkheden overneemt en die vanuit zijn ( onbewuste ) overtuiging meent te weten wat goed voor de ander is. Het slachtoffer: Dit is degene die “iets niet kan”, die geen verantwoordelijkheid wil of kan dragen.

Rolwisseling dramadriehoek 1.De redder wordt aanklager 2.Het slachtoffer wordt aanklager

Groeidriehoek Ten eerste, voorkom dat je in de dramadriehoek komt. Lukt dat niet: 1. Houdt de ander verantwoordelijk voor het leerproces. 2. Zet verwijten om in behoeften: “Je luister niet!”, wordt, “ik wil graag dat je naar me luistert”. 3. Enkel gevraagd advies geven en checken wat de ander daar mee gaat doen. 4. Als aanklager assertief zijn en je eigen grenzen bewaken. 5. Je steeds afvragen waarom je in een rol zit.

Eigen voorbeeld.