Jaarplan Edustandaard 2016 Bureau Edustandaard Oktober 20165.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kernmodel Onderwijsinformatie [ KOI ]
Advertisements

Digitale leermiddelen
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Medezeggenschap en de Benchmark
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Presentatie Standaardisatieraad EduStandaard 16 januari 2013.
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
Roadmap EduStandaard versie 0.7 oktober 2013 Mogelijk gemaakt door: Navigatie:
1 Project BOL*ster; Businessmodel Bram Loog, AOC Raad 19 juni 2007.
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Kwalificatiestructuur mbo
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Informatiebeveiliging
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
SBR: een toekomstvaste aanpak De kern van SBR: inrichten rapportageketen  de Nederlandse Taxonomie (het woordenboek)  XBRL (de gestandaardiseerde.
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Scope, verantwoordelijkheden, werkwijze tav. advisering Werkgroep Begrippenkader en vocabulaires 1 maart 2012 Mogelijk gemaakt door:
Voorstel aanpassing beheerprocedures ivm. de Architectuurraad 10 oktober 2013 EduStandaard.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Samen werken aan een gezonde regio!
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Edukoppeling certificering
Architectuurview op leerlinggegevens
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Informatiemanagement
Beleidsinformatie Jeugd
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Privacy en beveiliging
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Uitfaseren DOD-standaard. Toepassingen DOD-standaard 1.Uitwisseling naar een nieuwe LAS / LVS 2.Beschikbaarstellen gegevens tbv onderzoek 3.Levering aan.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
8 oktober 2015 architectuurraad
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel 1.Informeren over de rol van Edustandaard ten aanzien van informatiebeveiliging 2.Doorspreken over de rol.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Certificeringsschema
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Carmen Nolten-Laan Secretaresse, Muiter en Pleio-trainer bij de Gemeente Heerhugowaard.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
1 Waarom COINS en waarom “Redesign the Standard”? Dik Spekkink Clustermanager Proces & IT Wat is.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
DWR-Archief 17 september 2015 Stefan Kerkmeester Ruud Yap.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Conclusies evaluatie Regieraden
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON VO
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Business case Enterprise Service Bus
Digitale architectuur
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

jaarplan Edustandaard 2016 Bureau Edustandaard Oktober 20165

Gevraagd aan de Architectuurraad Instemming met het voorstel op hoofdlijnen Wat vindt ú dat Edustandaard in 2016 vooral wel, en vooral niet moet doen? De bijdrage van u en uw organisatie in 2016

Thema’s 2016 Werken onder ROSA architectuur Informatiebeveiliging en privacy Gemeenschappelijke taal Aanscherping beheerproces – Mandatering & besluitvorming Stimulering gebruik

Thema 1. Stimulering werken onder ROSA architectuur Aanleiding: Steeds sterker besef (publiek maar ook privaat) dat ketenarchitectuur problemen op kan lossen – En samenhang tussen de oplossingen = essentieel ROSA nu formeel in beheer en onder de hoede van Edustandaard – De waardevolle inhoud van ROSA groeit en groeit – Besef dat er nog vele witte vlekken zijn …. 3 SION-werkgroepen erbij: – IAA – Informatiebeveiliging – KOI/semantiek

De ketentrajecten maken uiteindelijk de implementatiekeuzes

Voor 2016 Algemeen: Maak ROSA toegankelijk – Opdrachtgever  projectleider  architect – ROSA wiki AR: – Draag ROSA uit – Denk mee met ketenprojecten, breng nuttige assets / kennis in – Ketenprojecten ontwikkelen ook nieuwe architectuur – Gebruik werkgroepen als IAA, KOI/SPO, Informatiebeveiliging StRd: agenderen van gesprek over ‘comply or explain’ – Opdrachtgevers van ketentrajecten zitten ook in StRd Ketentrajecten: werk ‘standaard’ met een KSA Gezamenlijke inspanning

Thema 2. naar een gemeenschappelijke taal Stap voor stap Pas wijzigingen als er business case is Semantisch Platform Onderwijs krijgt steeds meer vorm – Inhoudelijke struktuur – Steeds meer domeinmodellen die relateren KOI-tooling Publiek ….. En privaat ?

2. Voorstel inrichting semantische domein Aanleiding: Nu formeel alleen OBK-werkgroep. Die richt zich echter vooral op curriculum vanuit SION: KOI-model / methodiek; SPO-roadmap; KOI- tooling – Samenhang sector- en contextoverstijgend Er zijn heel veel ‘werkgroepjes’ rondom onderdelen van semantiek: – Gegevenswoordenboeken Triple A, HORA – Toetsen en examineren – DUO GWB / BOM – ….. Inhoudelijk staan zij het dichtste bij de semantiek

Landschap van governance Model Kern programma’ data nOBKmodel data SLO SBB model data Rekenen, HERA Formele mapping Formele mapping T&E data OA- model data Model GWB HORA / Triple A Model GWB HORA / Triple A data Model Kwalificatie dossiers Model Kwalificatie dossiers data KOI-model data Formele mapping Edustandaard model data CVTE eigen mapping DUO GWB/BOM (model) data Formele mapping DUO Formele mapping KOI- roadmap Formele mapping Werkgroep OBK/Curriculum Kernprogramma’s Kwalificatiedossiers Niveau’s, vakken, referentieniveau’s, EQF Werkgroep OBK/Curriculum Kernprogramma’s Kwalificatiedossiers Niveau’s, vakken, referentieniveau’s, EQF ‘Projecten’ GWB HORA en tripleA ‘Projecten’ GWB HORA en tripleA ‘SPO-werkgroep’ T&E-’project’ tijdelijk

Oprichting in Q Voorstel: SPO-werkgroep Samenhang, landschapskaart semantiek KOI-roadmap KOI-model KOI-methodiek, HARD-proces Adviserend aan ketentrajecten over te gebruiken begrippen Bewaken samenhang van alle ‘semantiek groepen’ Wie nemen hierin deel ?

En verder: OBK-werkgroep blijft bestaan, focus = curriculum Diverse tijdelijke werkgroepen ontwikkelen semantiek en relateren aan KOI – Volgen werkwijze Edustandaard KOI-tooling (EVN) door Kennisnet

Thema 3: Aanscherping procedures & besluitvorming Aanleiding: Procedure liep aantal keren niet goed – DEP, EDEXML, Edukoppeling Profielen AR  werkgroep  SR scherper – Voorkom overlap, vul elkaar aan – StRd meer op proces dan op inhoud Standaardisatieraad en kerngroep SION willen mandateringsrelaties scherper hebben: Wens uniformering documentatie

Besluitvorming: * advies door zowel werkgroep, BES en AR * met elk eigen focus * ook in werkgroep formele, vastgelegde besluitvorming

StapActorDoorlooptijd tot besluit StRd IndienenIndienervrij Beoordelen en adviseren Bureau Edustandaard8 weken Advies werkgroepWerkgroep Edustandaard 6 weken Advies ArchitectuurraadArchitectuurraad4 weken Besluit Standaardisatieraad Standaardisatiraad2 weken Processtappen / actoren

Mandatering, vertegenwoordiging Elk lid in de StRd heeft een directe link met iemand uit de AR en de relevante werkgroepen Mandatering: kan deze persoon spreken namens de achterban – Tijdrovend proces – Levert ook tijdwinst op voor achterban Praat je StRd-lid nauwkeurig bij ter voorbereiding Cyclus werkgroep => AR => StRd belangrijk – Juiste focus op juiste moment in proces Horizontale vervanging in StRd, dus bijv. in principe geen AR-lid in de StRd

Profielen werkgroep  AR Werkgroep: Inhoudelijk specificaties Technische implementatie Vaak toepassing binnen specifieke context(en) Operationeel 12 – 18 maanden Specialist op deze context Architectuurraad: Samenhang Overall implementatie Toepassing in andere contexten Tactisch 1 – 3 jaar ‘Generieke’ architect StRd: focus op proces, niet op inhoud

Thema 5. Stimuleren gebruik van standaarden

2. Overzicht status van implementaties Doel: daadwerkelijk gebruik van standaarden bevorderen wie implementeert er eigenlijk, wat is de status; waar komt de ‘implementatie-energie’ vandaan Wat zijn de bottlenecks of problemen zodat vanuit de Standaardisatieraad actie kan worden ondernomen. Agenderen discussies in de Standaardisatieraad Verzoek StRd

Standaardisatieraad Architectuurraad Edukoppeling Uitwisseling leerling/ leerresultaten Uitwisseling leerling/ leerresultaten OSO- gegevensset DSM IAA Informatie beveiliging OBK HODEX Metadata SPO / KOI Educatieve distributie en toegang Uitwisseling toetsmateriaal Architectuurraad