Nieuwe cursus: Semantic web TouW-Informatica Symposium, 13 november 2010, Amsterdam Lloyd Rutledge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Haike Broekmans, Evelyn Courtois, Katrien Raemaekers, Melissa Thijs
Introductie Electronisch Factureren voor: Johan van Tongeren – Managing Director Olaf Minnema – Business Solution Manager.
Databank van een restaurant Download op Twee tabellen: Klanten: Alle klanten die minstens.
Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit.
Inleiding en Ontwerpen voor het semantische web : 2 cursussen
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Digitaal Rijbewijs MAX consult
Webapplicaties: de serverkant
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Het Semantic Web: voor een gezonder Web Lloyd Rutledge, Universitair Docent, INF Opening Academisch Jaar, 18 juni 2008.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Open Universiteit Nederland Afstudeeropdracht Bachelor Informatica
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
SQL & datamodelleren.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
ICTB/NB Projectmanagement.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Geautomatiseerd ontwerpen van bedrijfsprocessen
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Internet en Bibliotheek Rijswijk Seniorweb Rijswijk docent: Peter Blansjaar.
Hoofdstuk 16 en 19 PHP en MYSQL
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Relationele Databases Hoofdstuk 10 Deel 2 Blz.: 90 t/m 95.
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
1 APLAI 1112 Advanced Programming Languages for Artificial Intelligence (H02A8A) Plichtvak voor Master in de ingenieurswetenschappen CW (AI) Plichtvak.
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
De vraagkant van de arbeidsmarkt transparant gemaakt.
Geodesie en Informatica GIS Integratie Infra en ICT.
Spelregeltest Oliveo Handbal
OWL toepassing in Semantic Media Wiki
 Parkeren :  Parkeerkaart Parkeerkaart  Koffie e.d.  Nooit bij de computer  Roken  Niet roken in het gebouw  Toilet  Beneden bij de trap rechts.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Business Intelligence
Stef van Dijk. Inhoud Introductie Cookies? Waarom localStorage? Gebruik localStorage Demo localStorage Bronnen.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Introductie in Linked Data
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
BIMAIV03 Les A1 BIMAIV03 Les A1 Databases. De gegevens in een database vormen de grondstof voor informatie De informatie wordt opgevraagd in de taal met.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Hallo Aanmelden. Opslaan. Delen. Bij Office draait het om werken zonder beperkingen. U werk gaat overal met u mee naartoe en is automatisch beschikbaar.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Footer leeghouden ivm logo #ad0006 R: 173 G: 0 B: 6 #005dad R: 0 G: 93 B: 173 #3f3f3f R: 63 G: 63 B: 63 #00ad51 R: 0 G: 173 B: 81 #ffad00 R: 255 G: 173.
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
COINS 2.0 Hoofdlijnen Hans Schevers
DIS - project Jan-Willem Schreurs Arjen Visser Kees Schouten Johan van de Pol Leon Morsink‘InfoSys’ Bas Jacobs(Projectgroep 3)
Het uitbreiden van BOINQ met data upload en conversie mogelijkheden Timothy Vieren Genohm, Technologiepark Zwijnaarde.
Informatica-Actief Thema: Databases en informatiemodellering
Geschiedenis van het internet
Welkom :-).
Team 5 Jeffrey.
Welkom bij de nieuwe versie van PowerPoint
Datamodelleren FCO-IM methode.
E health, Domotica en E-learning
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Nieuwe cursus: Semantic web TouW-Informatica Symposium, 13 november 2010, Amsterdam Lloyd Rutledge

Semantic web Is voor data wat WWW is voor documenten –Linked: alle data kunnen aan elkaar verkoppelen –Open: er kan altijd nieuwe data komen Gewoon het delen van data –Data wordt beschikbaar als ruwe data –Ander hoeven er niks doen: schenk de data gewoon in Open World Assumption –Open voor nieuwe en nog niet bekend data –(Traditionele) databases zijn closed world AAA: Anyone can say Anything about Any topic … met alle benodigde consequenties …

Cursus administratie Bachelors gebonden keuzeruimte –Voorkennis: Databases, MDD, XML, Logica, KI, Webapps Begint beginfebruari tekstboek, met werkboek Online begeleiding –Minstens Introductie –Waarschijnlijk niet-verplicht bij elke deel Semantic wiki bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/- /EUR/DisplayProductInformation-Start;?ProductSKU=T64211

Cursus inhoud 6 Delen –Intro, Data, Query’s, Description Logic, Ontologies, Rules Toetsing: opdracht bij elke deel –Gebaseerd op Ontwikkelpracticum –Sleutelantwoord voor begin van elke deel: upload op wiki –Casussen: sociaal web, bibliotheek, bedrijfsprocessen

+ + =

Cursus tool: Semantic MediaWiki Wiki voorbeeld: Wikipedia Wiki is voor documenten wat SMW is voor –Data: veel invoerders op afstand –Data presentaties: querys en formaten SMW en industry –Vulcan is hoofd pusher –Ontoprise is kern ontwikkelaar –Groeiende gebruik in Business Intelligence SMW en Semantic Web –Export in Semantic Web formaat –Semantic Web (-achtig) functies

Deel 1: Introductie Kern punten –Web 2.0 –AAA: anyone, anywhere, anytime Paradigma verschil: Open vs closed –Online vs mainframe, openbaar vs bedrijf Opdracht –Met alle tools beginnen –Web 2.0 data opstellen

Wikipedia infobox: open data editing

Deel 2: Data Kern punten –Triple = subject-predicate-object –URI linkt graphs samen –Data kan je: browse, presenteer, query Paradigma verschil: Graph vs tabellen Opdracht –Voer veel data in –Verken die met browser en presentaties

Linked Data Cloud

Deel 3: Query’s Kernpunten –SPARQL: “SQL voor semantic web” –Datapresentaties van query results Paradigma verschillen –Self-join –Inferenced triples (rows) Opdracht –Stel query’s op voor gewenste data –Ontwerp er presentaties voor

Deel 4: Description Logic Kern punten –Domain/range, subclass/property –Inverse, symmetric, transitive Paradigma verschil –Inferencing vs contraints –Accepteer en inference Niet verbied en straf Opdracht: Maak met deze … –Datamodel, data, query’s en presentaties

Deel 5: Ontologies Kern punten –Restricties –Sets Paradigma verschil: bij overtreding … –Wel melden, niet straffen of blokkeren –Maar het gaat meestal om inferences Opdracht: Maak met deze … –Datamodel, data, query’s en presentaties

Deel 6: Rules Kern punten –Veel krachtiger inferencing –Toepassingen: processen en afspraken –Denk aan MDD interface en logica Opdracht –Maak gebruik van die in uw systeem

Vragen voor jullie Externe boeken –Grote of kleine stukken lezen –Hoeveel springen tussen boeken Werkboek –Voor sofabank, computer of allebei? Online vergaderingen –Hoe vaak? Hoe lang? Wanneer? Wie? Opdrachten –Tentamen vs project

Conclusie Semantic Web maakt data open en linked Verschillen met databases oa zijn: –Theoretisch: open vs closed –Technische: graphs vs tabellen –Modellering: vermist data meerekenen –Praktijk: open voor veel samenwerking Wie doet er mee?