Levenslooppsychologie Hoorcollege 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Advertisements

Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Ontwikkelingstraject kinderen
Levensvragen Over geluk…..
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Active ageing.
De oudere 60+.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Depressie bij ouderen.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie Hoorcollege 6
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 5
Levensbeschouwelijk leren
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Levenslooppsychologie Hoorcollege 7
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Levenslooppsychologie college Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Rauw en troosten.
Omgaan met dementie Luc Van de Ven Ouderenpsycholoog UPC-KULeuven Campus Leuven.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Psychologische begeleiding van patiënten met kanker.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
EENS VERSLAAFD, ALTIJD VERSLAAFD ???? !!!! EENS VERSLAAFD, ALTIJD VERSLAAFD ???? !!!!
KNR 28 september 2016 Prof. dr. M.J.M. Kardol Vrije Universiteit Brussel Immaterieel religieus erfgoed. Goed voor de hedendaagse samenleving?
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Seksualiteit en kanker
DEMENTIE.
Ontwikkelingspsychologie 16september
Ontwikkelingspsychologie
Gebrokenheid onder jongeren
Beleving tijdens het sterven
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Paedramatisch ingegrepen.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Ontwikkelingspsychologie
Lespakket Dementievriendelijk
Transcript van de presentatie:

Levenslooppsychologie Hoorcollege 8 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije vrije@hr.nl

De ouderdom (60 jaar tot overlijden)

Lichamelijke en cognitieve ontwikkeling

Gezondheid Kans op ziekte ↑ Welke ziekten? Hartkwalen, kanker, beroerte, infectieziekten Minstens één chronische ziekte 15-25% een psychische aandoening: Depressie Dementie: geheugenverlies en afname geestelijk vermogens (meest voorkomend: Alzheimer)

Ouder worden en ziekte Wat zijn risicofactoren voor ziekte? Genetische aanleg: kanker en hartfalen Omgevingsfactoren: levensstijl Psychologische factoren: attitude Economische situatie: toegang tot zorg

Hoe kun je actief leven (gezond oud zijn) verlengen? Gezondheid Hoe kun je actief leven (gezond oud zijn) verlengen?

Intelligentie Schaie: sequentieel onderzoek = combi van longitudinaal en cross-sectioneel Vanaf 25 jr: sommige vaardigheden gaan achteruit, anderen blijven stabiel 67 jr: alle vaardigheden enigszins achteruit Omgevings- en culturele factoren spelen rol

Het geheugen tijdens de ouderdom Episodische herinneringen zijn gevoelig voor leeftijd Niet gevoelig voor leeftijd: - semantische herinneringen - impliciete herinneringen Korte termijn geheugen gaat steeds minder goed werken Autobiografisch geheugen: herinneringen aan eigen leven → Pollyannaprincipe

Sociale en persoonlijkheidsontwikkeling

Erikson tot nu toe Vertrouwen versus wantrouwen stadium (0-18 mnd) Autonomie versus schaamte en twijfel stadium (18 mnd-3 jr) Initiatief versus schuldgevoel (3-6 jaar) Vlijt versus minderwaardigheid (6-12 jaar) Identiteit versus identiteitsverwarring (12-20 jaar) Intimiteit versus isolatie (20-40 jaar) Zorg voor de volgende generatie versus stagnatie (40-60 jaar)

Erikson Ik-integriteit versus Wanhoop (60 – einde leven) Terugkijken op eigen leven, tevreden zijn en weinig spijt Ontevredenheid, spijt van gemiste kansen, ongelukkig, wanhopig

Peck Ontwikkelingstaken: Herdefiniëren van het ik versus preoccupatie met de werkrol Transcendentie van het lichamelijke versus preoccupatie met het lichaam Transcendentie van het ik versus preoccupatie met het ik

Levinson 60-65 jaar = overgangsstadium Acceptatie zichzelf zien als ouderen Acceptatie van bijrol / verlies macht Bron van steun en informatie voor jongeren

Neugarten 4 persoonlijkheidstypen Gedesintegreerde en ongeorganiseerde type Passief-afhankelijke type Afwerende type Geïntegreerde type

Gelukkig ouder worden Disengagement theory: geleidelijk terugtrekken Geleidelijk terugtrekken uit actieve leven op lichamelijk, psychologisch en sociaal niveau Wederzijds proces: maatschappij laat ouderen steeds meer links liggen Door terugtrekken: tijd voor reflectie

Gelukkig ouder worden Activity theory: activiteitenniveau gelijk houden Hobby’s, activiteiten en sociale interacties uit middelbare leeftijd voortzetten Vervangende activiteit zoeken voor verlies activiteiten zoals werk

Gelukkig ouder worden Continuity theory: tussen onthechting en activering in Vasthouden van gewenst niveau van betrokkenheid met maatschappij Dus persoonsafhankelijk: actief persoon dient actief te blijven Daarnaast spelen factoren als gezondheid, attitude t.o.v. ouder worden een rol

Het huwelijk Pensionering: verandering relatie Zorg voor een ouder wordende partner Overlijden partner Aanpassingsproces weduwschap Voorbereiding - verdriet,rouwen - adaptatie

Het einde van het leven

De dood en rouw Het overlijden van een kind blijkt het meest moeilijk te verwerken Jonge kinderen hebben misvattingen over de dood (tijdelijke toestand, slaap) -> kan leiden tot schuldgevoelens V.a. ongeveer 9 jaar zien kinderen het definitieve en universele karakter van de dood Adolescenten: persoonlijke fabels Jong-volwassenen: boos i.v.m. optimisme in deze fase Middelbare leeftijd: realistische kijk ,maar moeite met acceptatie Ouderen zijn minder bang, realistischer en filosofischer

Stervensproces Kubler-Ross: 5 fasen van omgaan met de aan- staande dood 1. ontkenning 2. woede 3. onderhandelen 4. depressie 5. acceptatie

Succes met de toets!!!