Erik Bulten en Daan van Beek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
Workshop Seksuele Intimidatie
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Loverboys.
Ontwikkelingstraject kinderen
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van internetverslaving
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Denktank, 2 oktober 2009 Anne van den Berg. Hoe de gehechtheidrepresentaties zich in de interactie uiten (meten met GBI):  Veilig en autonoom (coherent,
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
straffen en belonen vanuit de montessori visie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Mindfulness.
5 manieren van praten over de dood
Ethiek.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Aanvaarding en tolerantie
Persoonlijkheidsstoornissen
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Psychopathie … en dan de praktijk van de praktijk
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
PETS! Pesten anders bekeken
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Ontwikkelingspsychologie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Liefde en relaties.
Maatschappelijke zorg 2
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Trauma sensitief lesgeven
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
bijeenkomst methoden en instrumenten
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Liefde en relaties.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Erik Bulten en Daan van Beek De behandelrelatie als cruciale factor in de behandeling van psychopaten 1. De Psychopaat 2. De Hulpverlener 3. De Behandelrelatie 4. De Behandelcontext Erik Bulten en Daan van Beek 04-11-2015 Den Bosch-Rosmalen

Warming up Kunnen wij ons wel verplaatsen in de gedachtewereld van een psychopaat?

Casus Een 35 jarige vrouw maakt op de begrafenis van haar moeder kennis met een aantrekkelijke man. Zij hebben seks gedurende de begrafenisceremonie. Als zij daarna even met haar zus praat, verliest zij hem uit het oog. Hij blijkt te zijn vertrokken. Enige dagen later vermoordt zij haar zus. Wat is het motief voor deze moord?

Dé Psychopaat ….bestaat niet

De PCL-R Factor 1 Factor 2 INTERPERSOONLIJK IMPULSIEF Gladde prater/oppervlakkige charme Opgeblazen gevoel van eigenwaarde Pathologisch liegen List en bedrog IMPULSIEF Prikkelhongerig/ neiging tot vervelen Parasitaire levensstijl Geen realistische doelen op lange termijn Impulsieve levensstijl Onverantwoordelijk gedrag AFFECTIEF Gebrek aan berouw Oppervlakkig affect Kil - gebrek aan empathie Geen verantwoording nemen voor eigen gedrag ANTISOCIAAL Gedragsproblemen op jonge leeftijd Gebrekkige beheersing van gedrag Jeugdcriminaliteit Schending voorwaarden Veelsoortige criminaliteit OVERIG Promiscue seksueel gedrag Kortstondige partnerrelaties

Het Triarchische Model (Patrick et al., 2009) Psychopathie is chronische impulsiviteit vergezeld van emotionele onthechting (i.e. onbevreesdheid en gemeenheid)

Mensen met een gebrek aan gedragsmatige en emotionele zelfcontrole Impulsiviteit Mensen met een gebrek aan gedragsmatige en emotionele zelfcontrole

Gemeenheid Mensen die op agressieve wijze behoeftebevrediging zoeken zonder rekening met anderen te houden (onthechte mensen)

Onbevreesdheid Mensen zonder angst (onthechte mensen)

Concluderend Psychopaten zijn charmant lijkende extreem egocentrische mensen met ernstige (aangeboren) handicaps (o.a. onthechting, impulsiviteit), die zij zelf niet zien of last van ervaren, maar waar vooral anderen onder te lijden hebben

Behandeling RNR-model Goodlives-model Schemafocus therapie Medicatie

Behandelbaar? Verandermotivatie Behandelrelatie

Behandelmotivatie Facet 1 Arrogant en misleidend heeft geen verandermotivatie (ziet geen probleem door zijn grandiositeit) verdraagt geen kritiek liegt/bedriegt “for the fun of it” (machtsspelletjes) praat als pseudo-interventie verstoort groepsprocessen met zijn dominantie kan niet hechten aan behandelaars

Behandelmotivatie Facet 2 Kil en empathiegebrek heeft geen verandermotivatie (voelt geen berouw) kan niet hechten aan behandelaars neemt geen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag

Behandelmotivatie Facet 3 Impulsiviteit discipline gebrek: verzuimd activiteiten, maakt geen huiswerk geringe frustratietolerantie (snel verveeld) past geleerde interventies niet toe, haakt snel af gericht op korte termijn denken/bevrediging geen realistische toekomstplannen

Behandelmotivatie Facet 4 Criminele levensstijl bindt zich moeilijk aan regels houdt verandering moeilijk vast, haakt snel af heeft oppositionele houding naar niet ‘bruikbare’ machthebbers houdt contact met criminele vrienden

De hulpverleners Zijn ook maar gewone mensen

Riskante gevoeligheden Stellen hoge professionele eisen aan zichzelf en hun patienten Cijferen zichzelf vaak weg Zijn (dwingend) normatief (middenklasse waarden en normen)

Riskante gevoeligheden Willen een emotionele relatie opbouwen Willen geloven in goedheid/eerlijkheid Willen erkenning krijgen

Riskante gevoeligheden Zijn gevoelig voor ´bijzondere´positie Zijn bang voor (hun eigen) agressie Zijn overoptimistisch Worden verliefd

Implicaties behandelrelatie Langdurige blootstelling aan bedrog en manipulatie Langdurige confrontatie met (dreiging) (verbaal) geweld Langdurige confrontatie met teleurstellingen Onnatuurlijke (gebruiks-) behandelrelatie

Implicaties behandelrelatie Slachtoffer van splitsing/isolatie (+) of (-) Gaan over eigen grenzen (bv. intieme relatie aangaan of ander normatieve regels schenden) Ernstig risico op burn out, misbruik en traumatisering

Takes two to tango Responsiviteit Support

Basiselementen Behandelvorm (korte/middenlange termijn doelen, gedrag, belonend, uitdagend, positief toekomstgericht) Behandelrelatie (zakelijk) Motivatie (stap voor stap met missers) Stafbescherming (splitsing, dreiging)

Behandelformat Behandelrelatie Motivatie Huidige situatie Toekomstplan Wonen Werken/onderwijs Relaties Vrije tijd Toekomstplan Wonen Werken/onderwijs Relaties Vrije tijd Subdoel 4 Subdoel 3 Subdoel 2 Subdoel 1 Motivatie

Topdrie voor psychopaten? 1. Lichamelijk welbevinden/gezondheid 2. Kennis 3. Competentie/excellentie 4. Autonomie/zelfsturing 5. Innerlijke rust/ vrij van stress 6. Vriendschap/verbondenheid 7. Gemeenschapszin/deel van groter geheel zijn 8. Spiritualiteit 9. Genot/seksualiteit 10. Creativiteit

Houding Zorg voor een beleefde, vriendelijk zakelijke, concrete, transparante, begrenzende en stimulerende omgangsstijl Wees daarin (aanvankelijk) ´narcisme´ sparend, een consiglieri/coach

Onderhandelen Wat wil jij krijgen? Wat wil ik hebben? Ruilen? Deal? Uitgevoerd naar beider tevredenheid?

Samenwerken Behandelinhoud/vorm Laat de patiënt meedenken én bepalen hoe zijn behandelplan eruit moet zien. Maak het uitdagend Zorg ervoor dat het behandelplan concreet en beperkt is en op de korte/middenlange termijn is gericht. Evalueer op feitelijk gedrag. Visualiseer vooruit/teruggang Begrens ongewenst gedrag kort en krachtig

Borgstelling Zorg voor bewaking van het behandelproces Waarborg voldoende kennis – houding - vaardigheden in de behandelcontext bij alle (in)directe betrokkenen (bijscholing/ voorlichting/training/intervisie/supervisie) Zorg voor regelmatige cohesie en detoxbijeenkomsten om schade door langdurige blootstelling aan psychopatengedrag te voorkomen of te beperken (o.a. thermometeroefening)