Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Ruimte voor vertrouwen Rob Vink
De blinde vlekken van leraren en leraren-opleiders
een didactiek voor opleiden op school
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
Money, pesa, argent, dinero, roepie, dinheiro Van geld krijgen naar ook zelf fondsen werven Heleen Reedijk en Peter Jansen 16 maart 2013 – Hilversum.
W e l k o m Nick Welman Fontys Hogeschool MER
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Expeditie leiderschap Heliomare in vogelvlucht Wonen & Dagbesteding Revalidatie & Sport Onderwijs Arbeids- integratie.
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Dr. S.E. Buitendijk - Public Health Forum Gezondheidszorg voor Nederlandse kinderen: het kind moet centraal, maar hoe? NPHF 19 maart 2008.
Moeten: must, have (got) to, should, should have
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Lineair curriculum concentrisch.
SBL conferentie lerarenregister
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leraar, school en opleiding
Studiereis “Be kind and work hard” Maart 2013 – Presentatie Thoos en Tessa.
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Regionale opleidingsschool West Friesland
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Ondernemendheid in het vmbo
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Integrity's Hosanna! Music 1/9 I NEED YOU MORE (Lindell Cooley & Bruce Haynes) I need.
Pub Quiz Herfstcongres slidenr. Generatie theorie Een groep die te identificeren is op gedeelde geboortejaren en significante levensgebeurtenissen.
Geïntegreerde schoolverbetering
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
1.
Excellent leiderschap in Haarlem
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
De Betekeniseconomie.
Samen op reis ! GO! Barcelona, mei Samen op reis ! GO! Barcelona, mei 2015.
Hoe leren professionals?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Onderwijzen door leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Present Perfect (resultaat belangrijk)
Toekomstgericht personeelsbeleid
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Ontwikkelen met succes: dus de leraar aan zet!
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
OPeRA : Onderwijspartners Regio Amsterdam
Sociaal werker: ambtenaar of ridder te paard?
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

Sense de Groot Reiziger in onderwijs

“It’s your kids, Marty, something has got to be done about your kids “It’s your kids, Marty, something has got to be done about your kids!” Doc Brown, Back to the Future

"Where we're going, we don't need roads "Where we're going, we don't need roads." Doc Brown, Back to the Future

In de toekomst blijft kennisoverdracht belangrijk, maar zal die meer in balans moeten worden gebracht met de twee andere hoofddoelen van het onderwijs: persoonlijke ontwikkeling en voorbereiding op deelname aan de maatschappij..

Toekomstgericht onderwijs dat de nieuwsgierigheid en de leergierigheid van leerlingen nadrukkelijk als vertrekpunt van het onderwijs neemt, vraagt om leergierige leraren en scholen die lerende organisaties zijn.

Onderwijs als HRM

Leider en HRM

Leraar en HRM

Leerlinggericht HRM “It’s your kids, Marty, something has got to be done about your kids!”

School nu en straks BUREAUCRATISCHE BENADERING VRIJE MARKT BENADERING

School nu en straks PROFESSIONELE BENADERING

Professioneel leiderschap

Professioneel leraarschap

= Gedeeld leiderschap Elkaar het podium gunnen Elkaar het podium geven Het podium teruggeven?

Professioneel leraarschap Bevoegd Bekwaam Terug op het podium (?)

Professioneel leraarschap Professionele standaard Professionele ruimte Register

Professionele standaard Professionele keten Professionele standaard BEKWAAMHEIDSEISEN ALGEMEEN AANVAARDE WAARDEN EN NORMEN VAN DE BEROEPSGROEP Professionele ruimte EIGENAARSCHAP EN ZEGGENSCHAP VASTGELEGD IN EEN PROFESSIONEEL STATUUT GEBASEERD OP RESPECT VAN DE WERKGEVER VOOR DE STANDAARD Register ZICHTBAARHEID VAN HET EIGENAARSCHAP (REGISTRATIE) ZICHTBAARHEID VAN DE ZEGGENSCHAP OVER HET BEKWAAMHEIDSONDERHOUD, DE PROFESSIONALISERING (HERREGISTRATIE)

Toekomstgericht leiderschap is Gedeeld leiderschap Dienend leiderschap

BUT PROFESSIONAL SPACE Where we're going, we don't need roads , BUT PROFESSIONAL SPACE