Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen) 2.combineren (matrix) 3.Creeren Debriefing - geleerde lessen - inzichten - faciliteren - coordineren Klantprocessen rijk aan informatie
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Klantprocessen rijk aan informatie Losse vragen 1 2 3
Workflow SLA SLA: -Compleet -Consistent -Vers -Toegankelijk -Navigeerbaar -Betrouwbaar KPI - goed gedocumenteerd - goed gecommuniceerd - toegevoegde waarde (begrepen en geaccepteerd) + belangrijke rol voor WEB 2.0 orientatieproject
Losse vragen Workflow SLA SLA: -Compleet -Consistent -Vers -Toegankelijk -Navigeerbaar -Betrouwbaar KPI - goed gedocumenteerd - goed gecommuniceerd - toegevoegde waarde (begrepen en geaccepteerd) + belangrijke rol voor WEB 2.0 orientatieproject opbrengsten kosten BLOGWIKI
Losse vragen Workflow SLA SLA: -Compleet -Consistent -Vers -Toegankelijk -Navigeerbaar -Betrouwbaar KPI - goed gedocumenteerd - goed gecommuniceerd - toegevoegde waarde (begrepen en geaccepteerd) + belangrijke rol voor WEB 2.0 orientatieproject opbrengsten kosten BLOGWIKI
instructionconsultinformation context Knowledge workers Relevant for Value Based Services Not relevant for Value Based Services task Wie hebben er echt voordeel van goed kennis- en informatiemanagement?
£ 11 Mi/Yr £ 6 Mi/Yr £ 12 Mi/Yr marketing communication PR £ 0,5 Mi/Yr 0,2 £ 3 Mi/Yr £ 8 Mi/Yr £ 18 Mi/Yr accountantssales consultants HR ICTfinance £ 12 Mi/Yr. £ 0,5 Mi/Yr ? £ 7 Mi/Yr Admin £ 5 Mi/Yr R&D Risk management TQMAudits production purchasing Info Services ? ? 0, : information flow : added value +/- : ratio Impact map for organisational knowledge and information services (private sector)
Kritische succesfactoren voor kennismanagement Zet geen lage verwachtingen: Kennismanagement is niet “leuk om te hebben” KM is veel eerder harde toegevoegde waarden, dan soft skills Maak de impact van KM meetbaar op de meest cruciale en meetbare organisatie-aspecten, bijv. directe invloed op je klanten en bijdrage aan kernprocessen. Niemand wacht op een grote electronische bibliotheek. Maak KM resultaten meetbaar (niet KM zelf) en meet regelmatig! Kennisdelen is niet mogen! Het wiel opnieuw uitvinden is een voorrecht, alleen te evenaren door een “to copy is clever” cultuur.
Kritische succesfactoren voor kennismanagement Een KM kampioen zonder tijd scoort geen punten KM is absoluut niet: techniek, maar vooral: organisatie, mensen, cultuur en gedrag KM is absoluut niet gelijk aan e-Learning (apart en aanvullend) Na-apen is eerder goed dan slecht voor innovatie KM is geen vervanger van menselijk intellect, maar wel een stimulator. Persoonlijke beoordelingen moeten KM waarnemingen in zich opnemen KM specialisten zijn het waard om in te investeren Kritische succesfactoren van KM zijn te verdelen in 4 pilaren: Leiderschap, mensen en cultuur Relevantie voor de organisatie KM processen en technologie Meten is weten