Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Advertisements

En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Opvoeden in de puberteit
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Jong en oud met elkaar in gesprek
Open de wereld themadag FODOK en JC
Psychopathologie van adolescenten met astma
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Dossier Empowerment.
KERST 2014 VAN DROOM NAAR WERKELIJKHEID?.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Regie over eigen leven..
Administrateur-generaal
Opvoedrelaties onder spanning B
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Pedagogische theorieën
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
opvoeden en pedagogiek
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Geïntegreerde schoolverbetering
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Onderzoek op basis van de Waarstaatjegemeente Burgerpeiling Waarom ‘meedoen’ niet voor iedereen vanzelf gaat Eric de Kruik.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
30 mei 2016 Aanbod en ambities Steinmetz| de Compaan Door: Bram van der Tas Manager cluster jongeren Haaglanden. Minisymposium woensdag 3 juni 2009.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Pedagogiek als beroep.
Seksualiteit en kanker
Presentatie WIJeindhoven
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Begeleiden van een zorgvrager
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Mijn Positieve Gezondheid
JEUGDzorg - voor wie?.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
voor een samenleving met veerkracht
Jongerenwerking La Vie
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa

hgc hgc

Doelstellingen module De Ontwikkeling van de adolescent De invloed van de adolescent op de maatschappij De manier waarop de overheid zich inzet voor de adolescent De manieren van ondersteuning die een pedagoog kan bieden voor opvoeders/mede opvoeders van een adolescent. De manier waarop men internationaal aankijkt naar het verschijnsel van de adolescentie. Kennis van belang jeugdcultuur (in ontwikkeling jongeren); Kennis van belang van sociaal cultureel kapitaal voor jeugdcultuur en ontwikkeling jongere; Kennis van mogelijkheden en risico’s van aspecten van jeugdcultuur (met name in grootstedelijke context en straatcultuur) voor ontwikkeling jongere Kennis van rol van omgeving / grootstedelijke context in problemen tav jeugd(sub)cultuur

Adolescentie is de periode tussen de kinderjaren en de volwassenheid. Een periode van overgang, waarin zich veel ontwikkelingen voordoen op verschillende terreinen. Nieuwe uitdagingen en ontdekkingen, verhoogde kwetsbaarheid en spanningen (de mate van moeite hiermee verschilt per persoon), biologisch rijpingsproces (hormoonhuishouden & hersenen), ontwikkeling van intelligent functioneren, ontwikkeling denken over morele kwesties en psychoseksuele ontwikkeling. Al deze ontwikkelingen staan niet los van elkaar

Er zijn 7 ontwikkelingstaken voor jongeren, namelijk: Vormgeven aan veranderende relaties binnen het gezin. Zorg dragen voor de gezondheid en het uiterlijk. Zinvol invullen van vrije tijd. Vormgeven aan intimiteit en seksualiteit. Participeren in onderwijs of werk. Vriendschappen en sociale contacten onderhouden. Omgaan met autoriteit.

Vertaalt naar leefgebieden onderwijs arbeid, financiën, huisvesting, politie/justitie, relaties en sociale omgeving, gezondheid vrijetijdsbesteding

_c8 _c8 Beschrijf welke leefgebieden er problemen zijn

Sociaal kapitaal Sociaal kapitaal verwijst naar sociale netwerken. De kwaliteit van die netwerken heeft een groot effect op onze gezondheid en ons inkomen. Bovendien blijkt dit niet alleen voor de mensen binnen het netwerk te gelden, maar vaak ook voor buitenstaanders.

Opdracht 1 Levensloop van je eigen adolescentie (leeftijd 12-23) aan de hand van de leefgebieden, inleveren op Max. 6 pagina’s

Grafisch voorbeeld

uitgeschreven Zie med/schpa

huiswerk Delfos H2/H3 Introductie sociaal kapitaal/artikel shl Leefgebieden Presentatie levenslijn