Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa
hgc hgc
Doelstellingen module De Ontwikkeling van de adolescent De invloed van de adolescent op de maatschappij De manier waarop de overheid zich inzet voor de adolescent De manieren van ondersteuning die een pedagoog kan bieden voor opvoeders/mede opvoeders van een adolescent. De manier waarop men internationaal aankijkt naar het verschijnsel van de adolescentie. Kennis van belang jeugdcultuur (in ontwikkeling jongeren); Kennis van belang van sociaal cultureel kapitaal voor jeugdcultuur en ontwikkeling jongere; Kennis van mogelijkheden en risico’s van aspecten van jeugdcultuur (met name in grootstedelijke context en straatcultuur) voor ontwikkeling jongere Kennis van rol van omgeving / grootstedelijke context in problemen tav jeugd(sub)cultuur
Adolescentie is de periode tussen de kinderjaren en de volwassenheid. Een periode van overgang, waarin zich veel ontwikkelingen voordoen op verschillende terreinen. Nieuwe uitdagingen en ontdekkingen, verhoogde kwetsbaarheid en spanningen (de mate van moeite hiermee verschilt per persoon), biologisch rijpingsproces (hormoonhuishouden & hersenen), ontwikkeling van intelligent functioneren, ontwikkeling denken over morele kwesties en psychoseksuele ontwikkeling. Al deze ontwikkelingen staan niet los van elkaar
Er zijn 7 ontwikkelingstaken voor jongeren, namelijk: Vormgeven aan veranderende relaties binnen het gezin. Zorg dragen voor de gezondheid en het uiterlijk. Zinvol invullen van vrije tijd. Vormgeven aan intimiteit en seksualiteit. Participeren in onderwijs of werk. Vriendschappen en sociale contacten onderhouden. Omgaan met autoriteit.
Vertaalt naar leefgebieden onderwijs arbeid, financiën, huisvesting, politie/justitie, relaties en sociale omgeving, gezondheid vrijetijdsbesteding
_c8 _c8 Beschrijf welke leefgebieden er problemen zijn
Sociaal kapitaal Sociaal kapitaal verwijst naar sociale netwerken. De kwaliteit van die netwerken heeft een groot effect op onze gezondheid en ons inkomen. Bovendien blijkt dit niet alleen voor de mensen binnen het netwerk te gelden, maar vaak ook voor buitenstaanders.
Opdracht 1 Levensloop van je eigen adolescentie (leeftijd 12-23) aan de hand van de leefgebieden, inleveren op Max. 6 pagina’s
Grafisch voorbeeld
uitgeschreven Zie med/schpa
huiswerk Delfos H2/H3 Introductie sociaal kapitaal/artikel shl Leefgebieden Presentatie levenslijn