HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Begeleiden van 8 tal wedstrijden
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
door: Roderick Juffermans
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Discussiëren en debatteren
Communicatief gedrag + / -
Haya van Somerenstichting Ole Heil Oegstgeest 25 januari 2014
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Zakelijk lezen Nederlands.
Ik hou van Holland spel!.
Zoek de zwarte stip. Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 5 the western als spiegel van het collectief gemoed The Good, the Bad and the Invisible.
Het internet is vol, print ‘t ff uit alsjeblieft.’ Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College 3.
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Lessenreeks debatteren
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
Het debat de opbouw.
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
‘Lagerhuis’’ DEBAT Je bent ingedeeld in één kant, je moet dus de stelling verdedigen of juist niet, ook al vind je zelf wat anders. Gebruik zoveel mogelijk.
Experts werkvorm + begrippentest
Spelregeltest Oliveo Handbal
Lessenreeks debatteren
Het debat.
Ben jij reclamewijs? QUIZ.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Presenteren en communiceren
Betogende spreekbeurt
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Retoriek, argumentatieleer en dialoog Definitiespel
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Spreekbeurt in groep 4.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Emine Osmanoglou  Examen spreken is een PPP  Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder.
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Argumenteren en betogen II
Genetische manipulatie bij mensen
Argumenteren en betogen II
S/k/l 3.6 debatteren.
SPREEKVAARDIGHEID V6.
5 havo/6 vwo Debat
Train your brain.
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Drogredenen.
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Oorcheck op het mbo 6 Over Gehoor & gehoorschade
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
ORGANISATIE EN AFSPRAKEN
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Presentatie VMBO 1&2.
Een rietje moet verboden worden.
Presentatie Groep 7 & 8.
Transcript van de presentatie:

HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)

WAAROM? Voor een groep spreken Luisteren en reageren Argumenteren

Oefening op overtuigen: DE PENVERKOPER Oefening op overtuigen: Waarom die pen kopen? € 5 (geen korting) Max. 1’

Oefening op luisteren en reageren: KETTINGDEBAT Oefening op luisteren en reageren: 1-8; even: voorstanders, oneven: tegenstanders 5’ voorbereiding; geen overleg daarna: 30 seconden per speech (argumenten + weerlegging)

KETTINGDEBAT Stelling 1 Stelling 2 Stelling 3 Dendermonde is de geweldigste stad van België. Stelling 2 Vanaf 14 jaar moet je op café kunnen gaan. Stelling 3 Scholen moeten meer inzetten op de creativiteit van leerlingen in plaats van de kennisverwerving.

ESTAFETTESPEECH Oefening in teamwork: 4 groepen van 6, elk een stelling, 5’ voorbereiding 5’ om verhaal te vertellen iedereen krijgt een nummer samenwerking > vloeiend verhaal

Freeze & Go-debat DEBATVORM ieder debatteam < 6 lln stelling voorbereiding: zowel voorstanders- als tegenstanderspositie

OPSTELLING

4 FASEN Fase 1: opzetfase Fase 2: reactiefase Fase 3: freezefase Fase 4: de conclusiefase

Fase 1: opzetfase (2’) Handschudding Coin toss Aanvoerders: 1’ om stelling aan te vallen of te verdedigen

AANVOERDERSSPEEH

Fase 2: REACTIEFASE (10’) Alle debaters reageren om de beurt. Geen vaste spreektijden. Jury geeft het woord en zorgt ervoor dat beide teams evenveel spreektijd hebben.

Fase 3: FREEZEFASE (1,5’) Timekeeper roept “Freeze!” 1,5’ overlegtijd Timekeeper roept “Go!”

Fase 4: CONCLUSIEFASE (4’) Iedere debater mag één slotzin zeggen (max 2’/team) Slotzin = samenvatting debat + waarom gewonnen Eerst tegenstanders, daarna voorstanders

JURERING Eigen mening mag geen rol spelen. Wat niet gezegd is, telt ook niet mee. Jurycriteria: inhoud (presentatie, argumentatie) en taal (taalgebruik en lichaamstaal)

TIMEKEEPER Houdt tijd bij en geeft aan hoeveel tijd er nog over is. Tekens tijdens fases:

Presentatie: TIPS OM TE WINNEN richt je op de jury (mag non-verbaal reageren) stemgebruik oogcontact houding geloofwaardigheid

TIPS OM TE WINNEN Argumentatie: AUB-model argument uitleg bijvoorbeeld

Argumentatie: TIPS OM TE WINNEN voorbeeld (AUB-model) feitargument gezagsargument oorzaak en gevolg analogie cijfers en statistieken

Wat weet jij nu van gezondheid? Jij weegt 105 kilo! DROGREDENEN Wat weet jij nu van gezondheid? Jij weegt 105 kilo!  persoonlijke aanval

DROGREDENEN Wie zwijgt, stemt toe.  vertekenen van standpunt

Het is gewoon een kwestie van smaak. DROGREDENEN Het is gewoon zo. Dat mag jij vinden. Het is gewoon een kwestie van smaak. Waarom? Daarom!  dooddoeners

Ik ben de directeur omdat ik het hier voor het zeggen heb. DROGREDENEN Ik ben de directeur omdat ik het hier voor het zeggen heb.  cirkelredenering

Mannen met roze t-shirts zijn homoseksueel. DROGREDENEN Mannen met roze t-shirts zijn homoseksueel.  veralgemening

Alle alcoholisten zijn ooit met limonade begonnen. DROGREDENEN Alle alcoholisten zijn ooit met limonade begonnen.  hellend vlak

DROGREDENEN  onjuiste oorzaak-gevolgrelatie Veel ouderen die op een Segway rijden hebben een ongeval gehad, dus is het rijden met een Segway gevaarlijk.  onjuiste oorzaak-gevolgrelatie

TER VOORBEREIDING Kies in groep een drietal stellingen. Vraag daarna rond in de klas wie die ook wil behandelen. Gebruik je driekolommenschema om je voor te bereiden op het debat.