verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen wiskunde in groep 7 en 8 verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen blok 3 – les 2
Doelstellingen na les 1 .. kun je globaal vertellen wat we in deze cursus gaan doen .. kun je vertellen wat de summatieve toetsing van deze cursus inhoudt .. kun je vertellen vanuit welke visie de schrijvers van ‘Breuken, ...’ hun boek geschreven hebben .. kun je vanuit je ervaring enkele opdrachten omschrijven waarbij handelend met materialen en/of modellen aan inzicht in breuken gewerkt wordt
Doelstellingen les 2 Na de les … ... kun je talige aspecten in breukenopgaven analyseren ... kun je in je instructie de relevante taal integreren
2. Periodieke korte herhaling Vragen over portfolio? Les breuken en les procenten gepland?
Oriëntatie op de cursus Blok 3: praktijk – portfolio Blok 4: theorie - tentamen Literatuur: Galen, F. van et al. (2005). Breuken, procenten, kommagetallen en verhoudingen. Groningen: Noordhoff
Oriëntatie op de cursus - portfolio Onderdeel 1: les breuken in je stageklas handelen met materialen en/of modellen aandacht voor de taal van het lesgeven Onderdeel 2: essay kommagetallen Onderdeel 3: les procenten in je stageklas aandacht voor coöperatief leren Onderdeel 4: ontwerp educatieve software verhoudingen
Breuken, procenten, kommagetallen en verhoudingen Uitgangspunt van de schrijvers voor accentverschuiving? Overkoepelende begrip? Relatienet? Modellen van concrete situaties / modellen voor redeneren?
Breukenpracticum - reader Begeleid oefenen Breukenpracticum - reader
Didactiek rond breuken - kort Informeel gebruik van breuken Contexten, exploreren van situaties: verdeelsituaties meetsituaties: breuk als maat Model voor het redeneren: stroken Beredeneerd gelijknamig maken en opereren
Uit het breukenpracticum: 1/4 + 2/5 met breukenstrookjes een verhaal bij 1/4 x 2/5
Taalgericht vakonderwijs..
Taalgericht rekenonderwijs “Alles gesnapt?” “Ja, meester, alles gesnapt!” Taal in de rekenles Rekenvaktaal (b.v. gelijknamig maken) Schooltaal (b.v. toename) Dagelijkse taal (b.v. verdelen)
Taalgericht rekenonderwijs Drie steunpilaren van taalgericht vakonderwijs context (betekenis geven aan het wiskundeprobleem) interactie (onderzoeken of iedereen hetzelfde bedoelt) taalsteun (hulp bij leren en begrijpen van taal) Voorbereiding voor de leerkracht: lijstje met rekenbegrippen en moeilijke woorden interactie inbouwen, met aandacht voor formuleren
Oefening... Mondelinge instructie Gebruik zelf correcte wiskundetaal. Vooraf bewust overdenken en uitschrijven: Wat ga je zeggen/vragen? Wat gaan je leerlingen antwoorden? Wat ga jij daarop zeggen?
Verwerking Lastige woorden en formuleringen: Aanpakken en redeneringen:
4. Verwerking:. Lastige woorden en formuleringen 4. Verwerking: Lastige woorden en formuleringen Aanpakken en redeneringen
Jos heeft als volgt geredeneerd: “… Marieke heeft als volgt geredeneerd: “…
Jaap heeft als volgt geredeneerd: “… Mark heeft als volgt geredeneerd: “…
rekenen met een ondermaat breukenstrook formeel rekenen Suzanne heeft als volgt geredeneerd: “… dubbele getallenlijn strookmodel rekenen met een ondermaat breukenstrook formeel rekenen
Verwerking eigen breukenles.. Zelfstandig Introductie Lesdoelen Evaluatie Leer- en hulpmiddelen Mondelinge instructie
Verwerking voor portfolio Voorbeeld van een transcript LL 1 .. verdelen in vier stukjes, bijvoorbeeld. LK De balk verdelen in vier stukjes. In vier stukjes. Ja, en dan? De balk heb ik verdeeld in vier stukjes. LL 1 O, ehm. LK Hoe ga ik verder? LL 1 Dan, kunnen we.. één stukje moeten we even weghalen, want we gaan eerst de eerste som uitrekenen. Dus dat ene stukje moet je eerst even wegdenken. En dan ehm is van, twee van de drie is dan gekleurd, zeg maar. LK Jij wil eerst dus nog twee derde uitrekenen. Zullen we dan nog een balk erbij maken? LL 1 Ja.
5. Evaluatie Doelen bereikt? … kun je talige aspecten in breukenopgaven analyseren? ... kun je in je instructie de relevante taal integreren?
To do list… lees hoofdstuk 1: les breuken (reader) blader door hoofdstuk 4: kerninzichten breuken (boek) bestudeer activiteiten met breuken in de lesmethode op je stageschool plan je les breuken met je mentor plan je les procenten met je mentor lees bijlage III: essay Coöperatief leren (reader) blader door hoofdstuk 5: kerninzichten procenten (boek) lesvoorbereiding voor breukenles afmaken breukenles geven (feedback van mentor)