verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Effectieve instructie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Begeleiden, hoe doe je dat?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop evalueren Dcp
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
rekenen-wiskunde in de groepen 3 en 4
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Transcript van de presentatie:

verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen wiskunde in groep 7 en 8 verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen blok 3 – les 2

Doelstellingen na les 1 .. kun je globaal vertellen wat we in deze cursus gaan doen .. kun je vertellen wat de summatieve toetsing van deze cursus inhoudt .. kun je vertellen vanuit welke visie de schrijvers van ‘Breuken, ...’ hun boek geschreven hebben .. kun je vanuit je ervaring enkele opdrachten omschrijven waarbij handelend met materialen en/of modellen aan inzicht in breuken gewerkt wordt

Doelstellingen les 2 Na de les … ... kun je talige aspecten in breukenopgaven analyseren ... kun je in je instructie de relevante taal integreren

2. Periodieke korte herhaling Vragen over portfolio? Les breuken en les procenten gepland?

Oriëntatie op de cursus Blok 3: praktijk – portfolio Blok 4: theorie - tentamen Literatuur: Galen, F. van et al. (2005). Breuken, procenten, kommagetallen en verhoudingen. Groningen: Noordhoff

Oriëntatie op de cursus - portfolio Onderdeel 1: les breuken in je stageklas handelen met materialen en/of modellen aandacht voor de taal van het lesgeven Onderdeel 2: essay kommagetallen Onderdeel 3: les procenten in je stageklas aandacht voor coöperatief leren Onderdeel 4: ontwerp educatieve software verhoudingen

Breuken, procenten, kommagetallen en verhoudingen Uitgangspunt van de schrijvers voor accentverschuiving? Overkoepelende begrip? Relatienet? Modellen van concrete situaties / modellen voor redeneren?

Breukenpracticum - reader Begeleid oefenen Breukenpracticum - reader

Didactiek rond breuken - kort Informeel gebruik van breuken Contexten, exploreren van situaties: verdeelsituaties meetsituaties: breuk als maat Model voor het redeneren: stroken Beredeneerd gelijknamig maken en opereren

Uit het breukenpracticum: 1/4 + 2/5 met breukenstrookjes een verhaal bij 1/4 x 2/5

Taalgericht vakonderwijs..

Taalgericht rekenonderwijs “Alles gesnapt?” “Ja, meester, alles gesnapt!” Taal in de rekenles Rekenvaktaal (b.v. gelijknamig maken) Schooltaal (b.v. toename) Dagelijkse taal (b.v. verdelen)

Taalgericht rekenonderwijs Drie steunpilaren van taalgericht vakonderwijs context (betekenis geven aan het wiskundeprobleem) interactie (onderzoeken of iedereen hetzelfde bedoelt) taalsteun (hulp bij leren en begrijpen van taal) Voorbereiding voor de leerkracht: lijstje met rekenbegrippen en moeilijke woorden interactie inbouwen, met aandacht voor formuleren

Oefening... Mondelinge instructie Gebruik zelf correcte wiskundetaal. Vooraf bewust overdenken en uitschrijven: Wat ga je zeggen/vragen? Wat gaan je leerlingen antwoorden? Wat ga jij daarop zeggen?

Verwerking Lastige woorden en formuleringen: Aanpakken en redeneringen:

4. Verwerking:. Lastige woorden en formuleringen 4. Verwerking: Lastige woorden en formuleringen Aanpakken en redeneringen

Jos heeft als volgt geredeneerd: “… Marieke heeft als volgt geredeneerd: “…

Jaap heeft als volgt geredeneerd: “… Mark heeft als volgt geredeneerd: “…

rekenen met een ondermaat breukenstrook formeel rekenen Suzanne heeft als volgt geredeneerd: “… dubbele getallenlijn strookmodel rekenen met een ondermaat breukenstrook   formeel rekenen

Verwerking eigen breukenles.. Zelfstandig Introductie Lesdoelen Evaluatie Leer- en hulpmiddelen Mondelinge instructie

Verwerking voor portfolio Voorbeeld van een transcript LL 1 .. verdelen in vier stukjes, bijvoorbeeld. LK De balk verdelen in vier stukjes. In vier stukjes. Ja, en dan? De balk heb ik verdeeld in vier stukjes. LL 1 O, ehm. LK Hoe ga ik verder? LL 1 Dan, kunnen we.. één stukje moeten we even weghalen, want we gaan eerst de eerste som uitrekenen. Dus dat ene stukje moet je eerst even wegdenken. En dan ehm is van, twee van de drie is dan gekleurd, zeg maar. LK Jij wil eerst dus nog twee derde uitrekenen. Zullen we dan nog een balk erbij maken? LL 1 Ja.

5. Evaluatie Doelen bereikt? … kun je talige aspecten in breukenopgaven analyseren? ... kun je in je instructie de relevante taal integreren?

To do list… lees hoofdstuk 1: les breuken (reader) blader door hoofdstuk 4: kerninzichten breuken (boek) bestudeer activiteiten met breuken in de lesmethode op je stageschool plan je les breuken met je mentor plan je les procenten met je mentor lees bijlage III: essay Coöperatief leren (reader) blader door hoofdstuk 5: kerninzichten procenten (boek) lesvoorbereiding voor breukenles afmaken breukenles geven (feedback van mentor)