De inzet van BPM en SOA in een organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Service oriented architecture (SOA) voor meavita: in house outsourcen jeroen j van beele ERIA fase 2 14 november 2007.
Interactieve sessie over de trends in de ICT
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
SysAdvise Systems Engineering.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Nationaal Innovatie Event
Grip op ICT door grip op architectuur
Governance van de informatievoorziening
Bestuurlijke Informatiesystemen
Enterprise Resource Planning (ERP)
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Thinking Bigger About BI
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
GLOBAL EYE – LOCAL PERSPECTIVE BPM Meer dan de juiste tool BPM Meer dan de juiste tool.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
© de vries business consultancy, 2008
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Strategie en positionering
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
De wereld van IT Governance een pragmatische benadering.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
MINOR BUSINESS PROCESS MANAGEMENT
BPM – Les 3 Modelling bij BPM Standaarden BAM v22.
Business en IT Consulting
, Seconden 1 maand 1 uur Aandelenkoers Brief … fax … 3 dagen 45 seconden Documentuitwisseling Interne opvragingen.
PPM/Quality Management en BPM
Minor Project- en Programmamanagement
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Enterprise Application Integration
Business Process Management
Les 2 People-Centric Process Management. De wereld rondom BPM 1.Top Management en strategische keuzes 2.Kwaliteits Management 3.Verander Management “The.
Les DMN (1) V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. DMN en CMMN in het grote geheel 3. Basisbeginselen DMN => DRD 4. Expression en Decision Tables.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Les 7: BPM tot slot V2.0. Inhoud: 1. Protocollen 2. Object of service? 3. These + antithese = synthese 4. Soorten ESB’s (topologie) 5. Carrière.
Les CMMN V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. CMMN (en DMN) in het grote geheel 3. Basisbeginselen CMMN.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Footer leeghouden ivm logo #ad0006 R: 173 G: 0 B: 6 #005dad R: 0 G: 93 B: 173 #3f3f3f R: 63 G: 63 B: 63 #00ad51 R: 0 G: 173 B: 81 #ffad00 R: 255 G: 173.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Professioneel Opdrachtgeverschap bij de Overheid (Te) langzaam volwassen George Leih, DII seminar, 24 oktober 2011 © inspearit – George Leih – Bilthoven.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Business Process Management
KNVI Congres Introductie BI.
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
‘Business at the speed of change’
Grip & Controle op digitalisering
Oracle KIS PIS Java (Cobol) VIS (.net) ERP (SAP)
ZOOM IN OP DE TYPISCHE PlanetPress-GEBRUIKER.
Process Mining.
Business case Enterprise Service Bus
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

De inzet van BPM en SOA in een organisatie Start Minor: grote lijn en organisatie Fedor Wagenaar

Hoe ziet de ideale organisatie er uit?

Business Process Speed and Agility Moeilijkheids graad beïnvloeding Tactical Guidelines: The difficulty of integration increases as a multiple of the number of processing nodes, the number of application owners, the sophistication of the interactions and the rate of application changes. The business value of integration increases in proportion to its difficulty. Veranderingen in de samenleving stellen nieuwe eisen aan de organisatie Hard Easy Visionary Samenwerking Transacties Business Process Speed and Agility Kijken in andermans systemen Zend gegevens Moeilijkheids graad beïnvloeding Hele organisatie Bekende partners Organisatie deel Ad hoc partners An agile enterprise has a competitive advantage because it can act swiftly on routine transactions and modify its processes quickly in response to changing conditions. The core principle that underlies agility is to have a comprehensive view of all participants and steps in a business process. Business units, people, application systems and automated devices in diverse locations can be viewed as subsystems in a single, holistic system. The idea of the virtual enterprise confirms business trends that have been underway for years. The boundaries of the conventional enterprise are increasingly porous as information, goods and services flow more quickly. Application integration is the common theme underlying zero-latency enterprise, real-time enterprise, on-demand enterprise, customer relationship management, supply chain management and many other modern business strategies. The scope of interactions is increasing, as connections are made not only among business units in the same company, but also to business units outside the enterprise. The sophistication of interactions is changing by modeling, managing and monitoring more aspects of each business process. Shallow, slow-moving, loose application couplings — such as file transfer — are being complemented, and sometimes replaced, by faster and richer forms of interchange, including: 1) direct interactive lookups, 2) invoking remote functions (e.g., via Web services) and 3) linking business processes (business process fusion). Action Item: IS managers, architects and developers must work with business analysts and business unit managers in every stage of an integration project because most of the costs and benefits of integration occur outside of the IS department. Breedte van samenwerking

Redenen om aan BPM en SOA te doen Grip hebben op eigen organisatie (Corporate Governance) Voldoen aan regelgeving (Compliance) Mee kunnen veranderen met de ‘wereld’ (Agile) De beste willen zijn (Product Leadership) De goedkoopste willen zijn (Process Leadership)

Typische problemen in oude organisaties ERP Legacy Application CRM Afdeling denken leidt tot problemen in Flexibiliteit, Reactievermogen, and Productiviteit

Focus op processen! Legacy Application CRM ERP Process Management Layer / ServiceBus (ESB) Create new functionality to fill the gaps Legacy Application ERP CRM

De BPM kwaliteitscyclus en competenties/rollen

Deelgebieden BPM Procesmodellering (enginering en re-enginering) Workflow management (WfM) + Business Rules Management Enterprise Application Integration (EAI) Business Activity Monitoring (BAM) Process Prestatie Management (kwaliteit)

Afstemmen IT en organisatie op het proces

Een proces in BPMN

Samenhang modellen in een Enterprise Architecture

Het opdelen en (her) gebruiken van software

Werkveld Competenties Uitdagend werk; geen 9-5 baan, maar 5 – 9 Innovatieve Business apps voor de 24/7/365 maatschappij Hectisch, snel tot de kern komend om ideeën te presenteren. Diepgaand procesdetails analyserend, modellerend Uitzoeken en consequenties van veranderingen door spreken. Oog hebben voor het overwinnen van weerstanden Voor het technische ICT deel samenwerken met software ontwikkelaars.

Programma kennis (15 ects) Kennis, concepten, vaardigheden: Concepten [BPM, SOA, Rules, Model, Events, ESB] Business Performance Management [KPI] Proces verbetering methodieken [TOC, LEAN, SixSigma] Analyse & Modelleren Bedrijfsprocessen  IT Alliance / Governance / Compliance Toegepast Onderzoek [Simulatie]

PROGRAMMA 2015-16 OWP 1 OWP 2 IBKBPM 01 Visie en Kader IBKBPM 07 MINOR BUSINESS PROCESS MANAGEMENT Semester 7 OWP 1 ECTS OWP 2 IBKBPM 01 Visie en Kader 3 IBKBPM 07 Procesverbetering 2 / Practicum ESB 2 2 IBKBPM 02 Procesverbetering (Quality Management) IBKBPM 08 State of the Art (SOTA) IBKBPM 03 Modelleren: BPMN & IGOE IBKBPM 09 Onderzoeksopdracht IBKBPM 04 Enterprise Service Bus (practicum Tibco) IBKBPM 10 BPMS IBKBPM 05 BPM in de praktijk 1 5  IBKBPM 06 BPM in de praktijk 2 Totaal 15

Einde / Vragen?