Introductie INFBIT01DT Schooljaar 2013-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
Advertisements

Ivo Demeulenaere Senior consultant kwaliteit en management - Amelior
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Toepassing van Open Source “oplossingen”
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
Governance van de informatievoorziening
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Systeemsoftware Hfdst 2
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
© de vries business consultancy, 2008
Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Governance van de informatievoorziening
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Informatieveiligheid bij een dienstverlener Ervaringen uit de markt.
Uitleg local heroes over wijzigingen werkplek en lokale werkplekken.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Project Management, Architectuur en Beheer van IT voor DBI-2 en DInf-2 Studiejaar 2010/2011.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Minor Project- en Programmamanagement
AD Security project 2 ICTPSC02VX/DX George Pluimakers Schooljaar
Enterprise Application Integration
Project ICTPBA01VX Business IT-Alignment voor 2e jaars AD ICT Service Management Studiejaar 2013/2014.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
1 Bart van Muijen – Sales & Operations Manager UPDATE PV.
Door: GSE- Cost Management werkgroep QPR Control IBM versie 0.6 Kosten en Baten van het Nieuwe Werken.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
We Support Your Success!.
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
WirelessEnterprise Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Verleden, heden en toekomst van IT Infrastructuur
WirelessEducation Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
SLTN Inter Access ontzorgt ICT
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Marktconsultatie Self-service en e-commerce portal
Digitale transformatie is de sleutel tot een nog succesvollere samenwerking Sven Eijck, 14 november 2017.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Microsoft Operations Management Suite (MOMS)
Stap drie bij projecten
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Introductie INFBIT01DT Schooljaar

Even voorstellen... George Pluimakers, informatiearchitect bij de Nederlandse Spoorwegen, hiervoor bij ANWB; geassocieerd partner Informatie Management Nederland (IMN); > 25 jaar ervaring in ICT, waarvan >15 jaar in diverse consultancy functies; Specialismen: business-IT alignment, architectuur, informatie management, opzetten/verbeteren van ICT-management en service management

Uitgangspunten INFBIT01DT Studentgestuurd (ROM-principe) Te beschouwen als werkcollege Op te leveren / opdracht: –Schriftelijke rapportage In groepje van 2 of 3 personen

Wat gaan we doen? Bestuderen IT Service Management Oftewel: (min of meer) beheer op strategisch en tactisch niveau (Mogelijke) onderdelen: –ITIL Service Level Management (SLM) –Contracten, SLA’s en catalogi maken en beheren ( hfdst 15 uit boek Thiadens, 2e druk ) –Service Management processen

Illustratie vanuit ITIL v.2

Wat is (IT-)Service Management? ‘Service management is het beheersen van alle aspecten die van invloed zijn op de IT-dienstverlening, op zodanige wijze dat de met de klant afgesproken kwaliteit en kosten worden gewaarborgd’ (Scheffel et al.) ‘Wel klantgericht, niet klantgezwicht’ (Pluimakers) ‘Van beheren van dozen naar beheren van bedrijfsprocessen: technisch én procedureel’

IT in organisaties

Relaties met Leveranciers

Standaardprobleem

SLM-proces

11 Outsourcing-definitie A contractual relationship with an outside vendor that is usually characterized by the transfer of assets, e.g., facilities, staff or hardware. It can include facilities management (data center and/or network), applications development/maintenance functions, and end- user computing services. End-user computing outsourcing includes all services to support end users from the workstation up to the front-end router. The scope ranges from the end user’s workstation to the shared LAN and local network infrastructure of an enterprise’s distributed computing architecture. It includes desktop services (implementation, operations and management of desktop hardware, software and peripherals), network systems management (implementation and management of LANs, network-enabling hardware and software) and help desks. Source: The Gartner Glossary of Information Technology Acronyms and Terms:(2000)

Outsourcen?

Planning (owp 3) 10 febInleiding op de module 17 febvoorjaarsvakantie 24 febTheorie van IT-Service Management (1) 3 maartTheorie van IT-Service Management (2) 10 maart Werken aan presentatie / verslag 17 maart Werken aan presentatie / verslag 24 maart Werken aan presentatie / verslag.. aprilInleveren rapportage

14 Opdracht Studentgestuurd Uitwerking casus: –Kies 2 belangrijke beheerde IT-objecten in organisatie / bedrijf naar keuze; 1 uit ‘Applicaties’ Bv. Bedrijfskritische maatwerkapplicatie, SAP x.y, Oracle Financials, MS Exchange 20xx, MS Sharepoint 20xx, MS Dynamics CRM 1 uit ‘onderliggende IT-componenten’: hardware, OS, DBMS, netwerken, middleware e.d. Bv. Windows 7 werkplekken, Windows 2003 File servers, Oracle 11g DBMS, 1 GB LAN, iPad/iPhone, Blackberry Smartphone en Server –Beschrijf van deze 2 objecten de huidige situatie en evt. knelpunten in (processen van) service management –Beschrijf vervolgens hoe de uitvoering van service management door (goed) gebruik van specifieke service management tools verbeterd zou kunnen worden. Maak bij deze analyse een keuze uit (specifieke) tools van één van de volgende leveranciers: BMC Remedy Service Management tools. Zie itsm/it-service-management-suite.htmlhttp:// itsm/it-service-management-suite.html IBM Tivoli. Zie Computer Associates. Zie TopDesk. Zie Gensys. Zie Marval, Zie Service Now, Zie Andere keuze van leverancier/tool in overleg met docent

15 Criteria voor opdracht Uitwerking casus: –Inleveren eind owp3  … april 2013 –Onderwerpen: Inleiding Schets van organisatie en IT-omgeving Scope (uitleg van 2 gekozen beheerde IT-objecten) Huidige situatie (incl. knelpunten) Adviezen/mogelijke verbeteringen van service management voor deze 2 objecten –Word document of PDF volgens rapportage richtlijnen –Ca A4 –Per naar