Op stap naar het 1ste leerjaar Ouderavond De Bloeiende Kerselaar Schooljaar 2015-2016 Juf Katleen De Cock
Overgang 3e kleuter <-> 1ste leerjaar Grote stap: spelen <-> leren Schoolbekwaamheid
Schoolorganisatorische afspraken Leerplicht 8u40 in de rij Gewettigde (>3 dagen = doktersattest) en ongewettigde afwezigheid (briefje ouders, maximum 4) Nederlands binnen het schooldomein Attest voor medicijnen Verloren voorwerpen Fruitdag = woensdag Schoolbrochure en nieuwsbrieven Scansysteem Kleden naar weeromstandigheden
Klasafspraken voor de ouders en de leerlingen In de rij bij belsignaal Alles steeds in de map in de boekentas Schoolmaterialen blijven niet thuis liggen Naam op eigen materiaal, eigen kaftpapier Gepast geld in gesloten omslag met naam 10-uurtje: praktisch Zwemmen: gemakkelijke kledij + stevige rugzak Geen namen op klasmaterialen (klasnummers) ------------------------------------------------------------------------------------------ Klastaken Schrijven met potlood Juf verbetert met rood, leerlingen met groen Fouten worden verbeterd, niet uitgeveegd
Oudertaken Map controleren Agenda Wat geleerd? Wat te doen? Facturen? Nota of info van de juf? => Dagelijks ondertekenen! Nieuwsbrieven Informatiebrochures en briefjes Extra werk: plastiek mapje Huiswerk nazien (= verbeteren) -> in het Nederlands Lezen: dagelijks 10 minuten (start = doosjes) Rekendoosje Interesse tonen
Legende verbetering van de juf Werkboeken A = alleen gemaakt + juf = individueel/kleine groep met de juf Streepje onder oefening = tot daar is nagekeken tijdens de les Hoekje afgeknipt = tot deze pagina is alles in orde Bolletje = nog enkele antwoorden zoeken Kruisje = foutjes die verbeterd moeten worden Post-it = nog af te werken/verbeteren Werkblaadjes Paraaf/sticker/stempel = helemaal juist afgewerkt Rood plastiek mapje in map Afwerktaak als huiswerk
Belangrijke data ZIE SCHOOLBROCHURE/SITE SCHOOL/KLASSITE Rapport en oudercontact: do 29 oktober Veilig Thuis: leesproject (eind september-begin oktober) Uitstappen Tivolipark: di 29 september Scholenveldloop: do 1 oktober
Abonnementen Zwemmen Bus/trein Tijdschrift maan-roos-vis Leesleeuw Bruikbaar buiten de schooluren Bus/trein Tijdschrift maan-roos-vis Leesleeuw
Dagverloop in onze klas Belsignaal = in de rij staan Jas en boekentas op eigen plaats Map, extra’s uit de boekentas Onthaalmoment (kalender-weer-taakjes-extra weetjes) Les/hoekenwerk 10-uurtje Hoekenwerk/les Middagpauze en middagspeeltijd Les Einde van de school Huiswerktijd Maandag: schrijven Dinsdag: rekenen Donderdag: taal
Leergebieden en methodes Taal Veilig leren lezen (2e maanversie) Samenwerking met juf Sarah (coachlezen) Rekenen Kompas W.O. (thema-werking) Mundo Muzische Vorming Muzemundo en andere Muziek, beeld, drama, poëzie, media, expressief bewegen Godsdienst/Zedenleer Zie vakleerkracht Lichamelijke opvoeding en zwemmen
Toetsen Taal: Rekenen: W.O.: Muzische vorming na elke kern + grote toetsen na kern 3-6-8-einde schooljaar Rekenen: 5 grote toetsen per domein + tussentijdse kleine toetsen W.O.: per thema Muzische vorming
Rekenen Doorheen het hele jaar Opbouw Tot 5 Tot 10 Tot 20 zonder brug Tot 15 met brug Tot 20 met brug Opbouw Concreet (blokjes en andere materialen) Schematisch (prenten – zelf tekenen – getalbeelden) Abstract
5 domeinen: Getallenkennis Bewerkingen Meten en metend rekenen Begrippen - Tellen - Getalbeelden - Getallenrij - Cijfers schrijven – symbolen – Splitsen - Helft en dubbel Bewerkingen Evenveel/meer/minder - Optellen - Aftrekken Meten en metend rekenen Tijd (week- kloklezen: uur en half uur ) – lengte (m) – inhoud (l) – gewicht (kg) - geldwaarden Meetkunde Ruimtelijke oriëntatie – spiegelen – vormleer Toepassingen Problemen leren oplossen
Belangrijke aandachtspunten: Getalbeelden moeten visueel herkend kunnen worden Automatisatie splitsen: 2x/week in apart boekje Automatisatie bewerkingen: 2x/week in apart boekje
W.O. W.O.-verkeer Thema’s die aan bod komen: Hoera ik zit al in de eerste klas! Kom binnen in onze klas! Al die blaadjes op de grond! Zie ginds...! Plits, plets, plats... Mensen spreken met mensen Alleen groeien gaat vanzelf Pizza en pasta Bij mij thuis Een jaartje rond
Muzische vorming Aansluiting bij: Taalthema (bv. lichaam: kern 2) Thema W.O. Thema tijd (bv. Pasen)
Taal: leren schrijven Gebroeders Schneider – eigen schrijfbundel Volgens leesmethode Schrijfverhalen en schrijfbewegingen Potlood <-> pen Losse letters -> verbinden
Taal: leren lezen Proefles voor ouders
Lezen thuis Dagelijks 10 minuten Schoolmaterialen (leesboeken – klikklak – ringboek – letter- en woorddoosjes) Leesboeken van de bibliotheek (ook boekjes van onze methode) Leesspelletjes Voorlezen is belangrijk Taalontwikkeling bevorderen
Samenwerking ouders-leerkracht Problemen van school melden aan de ouders Problemen thuis aan de school melden Letters verwisselen – woorden omdraaien – spiegelend schrijven Privé-gerelateerde problemen Vragen stellen aan de leerkracht = buiten de schooluren of via de agenda Leesproject Veilig Thuis