VEILIG WERKEN LANGS DE WEG AOC de Groene Welle veilig werken langs de weg
Wim ten Klooster Marco den Ouden VEILIG WERKEN LANGS DE WEG Wim ten Klooster Marco den Ouden
Programma voor vandaag 9.20 start theorie algemeen en doel 10.20 tot 10.40 uur pauze 10.00 uur theorie + rekenopdracht 11.00 uur theorie + gezamenlijke opdracht 12.40 tot 13.10 middagpauze 13.10 tot 15.00 uur praktijkopdracht 15.00 tot einde lesstof nabespreken
WETTEN EN VOORSCHRIFTEN Wegenverkeerswet 1994 (WVW) Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) Nieuw burgerlijk wetboek (NBW) Arbeidsomstandighedenwet (ARBO-WET)
REGELS Duidelijke regels Geloofwaardige regels Geen overdaad aan regels Weggebruiker zelf verantwoordelijk
CROW 96b CROW-96b Centrum voor regelgeving in de grond –water en wegenbouw en de verkeerstechniek Voor niet autosnelwegen= 96b Toepassen van tijdelijke wegafzettingen bij WiU WiU= werken in uitvoering
Richtlijnen – WiU CROW-96b Bevorderen de uniformiteit van de verkeersmaatregelen Geven de meest voorkomende situaties voor het uitzetten van tijdelijke wegafzetting
De 4 W’s Werknemer Werkgever Weggebruiker Wegbeheerder
Werknemer; volgens de regels zorgvuldig werken Werkgever; voorlichting+middelen Weggebruiker; volgens regels de weg gebruiken Wegbeheerder; verantwoordelijk voor de weg
VERKEERSBORDEN GEBODSBORDEN VERBODSBORDEN GEVAARSBORDEN INFORMATIEBORDEN HOOGSTE RVV NUMMER BOVEN
VERKEERSBORDEN Aanschaf → zo groot mogelijk Retro- reflecterend materiaal = klasse II
VERKEERSBORDEN Doel: Weggebruiker informeren en verkeer geleiden Borden alleen plaatsen indien noodzakelijk Hoogste RVV nummer boven
KLEDING Klasse 2 → hesje met reflecterende strepen Klasse 3 → minimaal jas compleet met reflecterende strepen Kledingmateriaal moet van fluorescerend materiaal zijn
PLAATSING BORDEN Haaks op de weg Zichtbaar plaatsen Rechterkant van de weg Schoon en onbeschadigd Niet onnodig laten staan
PLAATSING BORDEN Haaks op de weg Binnen bebouwde kom Minimaal 60 cm uit de kant Min 220 cm hoog Buiten bebouwde kom Minimaal 180 cm uit de kant / maximaal 360cm Minimaal 120 cm hoog
SNELHEID NADEREND VERKEER AFSTAND VERKEERSBORDEN 80-100 KM → 600/400/200 60-80 KM → 300/200/100 30-60 KM →100/50 30 KM → 50/30
AFZETTING SCHRIKHEKKEN PIONNEN Actieraam/actiewagen 75 cm hoog Reflecterend rood/wit 4 kante voet
Barriers Verkeerslint Obstakellampen Verkeersinstallatie
OP EN AFBREEK VOLGORDE 1STE de borden Opbouw van buiten naar binnen Afbreken van binnen naar buiten Kijk richting het verkeer Verwijderen borden
Rekenwerk!!! Werkruimte = nodig om te werken Vrije ruimte = voor de vrije doorloop 60cm Afzetting = pionnen etc 50 cm Obstakelvrees 25cm (of 50 cm bij 70km+) Verkeersruimte 250cm bij weinig vrachtverkeer 275cm bij veel vrachtverkeer of busroute
VEILIGHEIDSRUIMTE = Buffer tussen werkvak en schrikhek 10 meter bij 30 tot 60 km 30 meter bij 60 tot 80 km
Maximum snelheid langs afzetting Binnen bebouwde kom 30 km Buiten bebouwde kom 30 of 50 km
FIETSPADEN / LOOPPADEN Fietspaden – 75 cm ruimte Looppaden – 90 cm ruimte
Obstakelvrije zone RUIMTE TUSSEN WERKVAK EN WEG Fietspaden 150cm 30km 150 cm 50/60km 300 cm 70/80 km 450 cm
AFZETTING VOORBEREIDEN (vooraf) UITVOEREN OPRUIMEN + EVALUEREN Taakverdeling / materiaal verzamelen / tekening UITVOEREN Weten wie wat waar OPRUIMEN + EVALUEREN Wegzetten op dezelfde plek / wat ging goed-fout