Communicatie, Innovatie & Complicaties Wat is innovatie in communicatie? Voorbeeld: Van Speijk Innovatie Prijs 2007 – 2012 Gesneuveld Voorbeelden: Dwarsligger – data delen – apps – YouTube monetization – Blendle – 2 e scherm Producten – Concepten - Processen
Communicatie, innovatie & muziek Technologie, internet en social media Nieuwe diensten, zoals iTunes Spotify Soundcloud Gevolg: DIY en communicatie met fans staat centraal
Communicatie, innovatie & muziek Communicatie met de fans Bijv Bandapp Eurosonic Noorderslag 2015 Buma Music Meets Tech Award 2015 € facebook likes
Communicatie, innovatie & muziek Vergelijk: Justin Bieber en dance DJ’s Waarom zijn zij zo actief op social media? Facebook Twitter Instagram
Communicatie, innovatie & muziek Facebook Fans NL DJ’s Quintino Fedde le Grand Nicky Romero Hardwell
Communicatie, innovatie & muziek Afrojack Armin van Buuren Martin Garrix Tiësto
Communicatie, innovatie & muziek Absolute top: David Guetta
Communicatie, innovatie & muziek Twitter : ander beeld Meeste DJ’s tussen – Martin Garrix followers David Guetta followers
Communicatie, innovatie & muziek Vergelijk Twitter accounts van Nederlandse artiesten (jan. 2015) #2 Nielson: #1Within Temptation:
Communicatie, innovatie & muziek Vergelijk Twitter accounts van Nederlandse artiesten ( ) #3 Top 40 Mr Polska (30.902) en Ronnie Flex (25.484) #35 Top 50 Marco Borsato: #1Within Temptation: van naar
Communicatie, innovatie & muziek Absolute top ( ) JUSTIN BIEBER followers op Facebook
Communicatie, innovatie & muziek Instagram : ander beeld Tiësto David Guetta Martin Garrix
Communicatie, innovatie & muziek Theorie van Rogers: kan die de levenscyclus van een DJ voorspellen? Innovatietheorie waarbij de beschrijving van de levenscyclus centraal staat Innovators (2,5%) – early adopters (13,5%) – early majority + late majority (68%) – laggards (achterblijvers 16%)
Communicatie, innovatie & muziek Klokgrafiek
Communicatie, innovatie & muziek Levenscyclus product heeft 4 fases: 1.introductiefase 2.explosieve groeifase 3.plafondfase 4.volwassenheidsfase (gevaar teruggang!)
Communicatie, innovatie & muziek DDMCA en Jibe Company zeggen: Er is een relatie tussen de connecties op Facebook en Twitter van DJ’s en de theorie van Rogers Rankingz verzamelde 4 jaar social media gegevens DJ’s
Communicatie, innovatie & muziek David Guetta
Communicatie, innovatie & muziek Armin van Buuren
Communicatie, innovatie & muziek Conclusie: Meeste DJ’s zitten volgens deze theorie dicht tegen hun plafond aan. ‘Het beleid omtrent de content die verbindingen moet behouden, begint steeds belangrijker te worden. Het behouden en bevorderen van de engagement met fans staat hierbij centraal om in de volwassenheidsfase te blijven. De data bevatten een voorspellende waarde, waardoor voorzichtig iets gezegd kan worden over het bestaansrecht van een dj op basis van de connecties die hij heeft op social media.’
Communicatie, innovatie & muziek DJ’s doen er dus alles aan om hun followers en fans te behouden en te vergroten Steeds weer: nieuwe succesvolle single nodig en goede content ‘Wat moet je doen om teruggang te voorkomen? Een goede contentstrategie helpt. Met een goede strategie creëer en cureer je content die op het juiste moment relevant is voor de doelgroep. Hierdoor ontstaan sterke relaties met fans. Met goede relevante content onderscheid je je van jouw concurrenten die er geen strategie op nahouden.’contentstrategie
Communicatie & Complicaties Content en social media roepen allerlei nieuwe juridische vragen op: Blote Justin Bieber (onrechtmatige publicatie?) Martin Garrix bevestigt contractopzegging Spinnin aan zijn miljoenen fans (aantasting reputatie platenlabel?)
Communicatie & complicaties Er zijn heel veel regels: Europese regels (8 Europese Richtlijnen!) Algemene regels (misleidende reclame, vergelijkende reclame, oneerlijke handelspraktijken, onrechtmatige publicatie, regels per sector of platform) Online regels (bescherming consumenten) Privacy regels (nieuwe, strengere Richtlijn, privacyverklaring website, in algemene voorwaarden, folders etc.) Ondanks de regels: Social Media & Reputatiemanagement steeds belangrijker
Communicatie & Complicaties Instrumenten: Contracten Algemene voorwaarden Monitoring / content management systeem Beperken activiteit tot bepaalde landen Notice & Takedown Google Alert Wees voorzichtig met gebruik van foto’s, muziek, content, portretten, merken van anderen: schriftelijke toestemming noodzakelijk!
Margriet Koedooder Partner Aan het internet gerelateerde vraagstukken Auteursrecht en naburige rechten Muziek en Entertainmentrecht Hoger beroep & second opinion Informatierecht Intellectueel Eigendomsrecht en ICT Reclame- informatie en mediarecht