Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013
Voorstellen Ingrid PetersMO leerjaar 2 en 3 Ingrid van TrigtMentor leerjaar 3 Eva BroerseMentor leerjaar 3 Linda HensMentor leerjaar 3 Bram van VeghelDecaan
Inhoud 1.Algemeen beeld van het vervolgonderwijs 2.Betrokkenen in het keuzeproces 3.Aansluiting met het vervolgonderwijs
Bovenbouw 2 leergebieden: humanics en science Humanics: C&M en E&M Science: N&G en N&T De vakken: humanics en NLT Arts: C&M en N&T Dit leerjaar kiest een leerling zijn profiel en daarmee ook zijn leergebied
Keuzeformulieren Laatste wijzigingen worden nog aangebracht in de keuzeformulieren Om een beeld te krijgen van hoe deze formulieren eruit zien kijken we naar het formulier van afgelopen jaar (te vinden op de site)
Belangrijke data -29 September: 1 e informatieavond -20 Januari: 2 e informatieavond: profielkeuzeformulier en doorstroomeisen -21 maart: voorlopige keuze -15 april: definitieve keuze
Betrokkenen in het keuzeproces Kiezen doe je niet alleen -Leerling -Ouders -School -Externe
Leerling Ouders School Adviesbureau De leerling ontwikkelt tijdens zijn periode op school een goed beeld van: Eigen interesses Eigen capaciteiten Werkhouding Talenten en vaardigheden Vanuit dit zelfbeeld gaan we kijken naar wat er allemaal wordt aangeboden.
Leerling Ouders School Adviesbureau De invloed van ouders is het belangrijkste in het keuzeproces van leerlingen Loopbaandialoog thuis Concrete ervaring geldt als input voor de dialoog Relevante informatie met de mentor delen in individuele gesprekken De eigen wereld van beroep en werk(beleving) te delen. Probeer uw zoon/dochter uit te dagen na te denken over de toekomst!
Qompas ouder module Help mijn kind moet kiezen, H. Kock, Esstede BV, 2010, ISBN Studiekeuzegids, help uw kind op weg, A. van Kessel, M. van Hoof, uitgeverij Angerenstein Arnhem, 2010, ISBN inkijkexemplaar: Achtergrondinfo voor ouders
Leerling Ouders School Adviesbureau De school biedt: Een LOB beleid Mentoractiviteit Online keuzeprogramma Indruk van werkhouding Advies vakleerkrachten Indruk van gedrag op school Komt op grond hiervan tot een schooladvies.
Leerling Ouders School Adviesbureau Doelstelling van het LOB beleid: We leren leerlingen om hun eigen keuzeproces aan te sturen en ondersteunen ze bij het maken van de keuze. Door eerst een goed zelfbeeld te creëren kan de leerling gerichter zoeken.
Leerling Ouders School Adviesbureau Wanneer de leerling er met hulp van school en thuis niet uitkomt kan er een studiekeuzeadviesbureau worden ingeschakeld. Zij kunnen een uitgebreid onderzoek uitvoeren.
1.Uitgangspunt – Interesse voor schoolvakken – Aanleg voor schoolvakken Eigen inschatting Docentadvies 2.Controle − Tot welke studies ben ik toelaatbaar met deze profielkeuze? De officiële doorstroomeisen zijn binnenkort op de DNS website te vinden. Profielkeuze op basis van schoolvakken
Zoek uit welke studies tot jouw beroep opleiden Welke toelatingseisen heeft de opleiding? – Profiel- en vakeisen – Andere toelatingseisen In welk profiel met welke vakken wil je daarom eindexamen doen? Profielkeuze op basis van beroepswens
Doorstroomeisen HAVO- HBO VWO - HBO VWO - WO
Activiteiten -Stage lopen -Gesprekken met mentor en experts -Werken aan Qompas -Advies van experts -Gesprekken met ouders -Gesprekken met decaan
Tijdspad -29 September: 1 e informatieavond -20 Januari: 2 e informatieavond, profielkeuzeformulier en doorstroomeisen -21 maart: voorlopige keuze -15 april: definitieve keuze
Bedankt voor uw aandacht