Pascal van Schajik http://med.hro.nl/schpa schpa@hr.nl Social Work Pascal van Schajik http://med.hro.nl/schpa schpa@hr.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Advertisements

Proces en Product.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social Work Kick Off ’13 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
Educatief partnerschap
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 2 Marie-Joze van Raak
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Project Businessplan IBK1BSP02
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Project oriëntatie op het beroep Week 6 t/m 9. Week 6 Analyseren en concluderen Schrijven onderzoeksverslag groep Start beroepsproduct.
Keuzethema: differentiatie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Pascal van Schajik http://med.hro.nl/schpa schpa@hr.nl Social Work Pascal van Schajik http://med.hro.nl/schpa schpa@hr.nl

Programma vandaag http://www.youtube.com/watch?v=V3BFSw9ZyHw Inleiding in de module Kennismaking groepsleden a.d.h.v. Belbin test Introductie Social Work d.m.v. PGO Opdracht 1

Voor de module begon vandaag…. Heb je de verplichte literatuur aangeschaft Heb je de studiehandleiding doorgenomen en bij je! Heb je je ingelezen over het onderwerp….

Leerdoelen en Competenties Studiehandleiding p. 4 en 5 Opdoen van kennis over Social Work Multidisciplinaire samenwerking Projectgericht werken

Doelen van Project Onderwijs Het verkrijgen van een goed beroepsbeeld Ervaring opdoen in het uitoefenen van het beroep Leren projectmatig, methodisch en samen te werken Je klaar te stomen als beginnend beroepsuitoefenaar en hierbij je eigen ontwikkeling monitoren Beroepsproblemen leren onderzoeken vanuit meerdere perspectieven

Inhoud van de module Opdracht (Blz 6 ev): Onderzoek een concreet project of interventie wat gericht is op het tegengaan van eenzaamheid in Hoogvliet voor een bepaalde doelgroep. Analyseer de werkwijze en maak een internationale vergelijking met een soortgelijk project. Presenteer op de ‘markt tegen eenzaamheid’ de resultaten aan studenten en docenten en betrokken partijen.

De opdrachtformulering luidt namelijk: Onderzoek een concreet project of interventie wat gericht is op het tegengaan van eenzaamheid in een Rotterdamse wijk voor een bepaalde doelgroep. Analyseer de werkwijze en maak een internationale vergelijking met een soortgelijk project. Presenteer op de ‘markt tegen eenzaamheid’ de resultaten aan studenten en docenten en betrokken partijen. Dan wordt duidelijk hoe de verschillende sociale professionals (samen)werken aan de aanpak van een maatschappelijk probleem, eenzaamheid en wat de succesfactoren zijn.  

Product Het beroepsproduct is bij dit project een heldere presentatie op de “markt tegen de eenzaamheid”. Jullie gaan dan per wijk van Rotterdam een overzicht krijgen tussen verschillende projecten/ activiteiten die betrekking hebben op het onderwerp Eenzaamheid. Een ieder moet zijn project kunnen presenteren, maar dit is ook een mooi moment om te leren wat anderen hebben gevonden. We zullen nog communiceren hoe we dit precies gaan vormgeven en in welke omvang.

Overschie http://www.deelgemeenteoverschie.nl/

Inhoud van de module Kwartaal 3 voorbereidend Kwartaal 4 uitvoerend In de even weken begeleiding, in de oneven weken werken jullie zelfstandig.

Relatie met overig onderwijs Gebruik maken van eerder verworven kennis en vaardigheden Vervolg 2e studiejaar; module PMG Afsluiting minor 4e jaar

Literatuur Verplichte literatuur: Grit, R. (2011 ). Projectmanagement. Groningen/ Houten: Noordhoff Uitgevers Sprinkhuizen, A., & Scholte, M (2012). De sociale kwestie hervat; De Wmo en sociaal werk in transitie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Factsheet eenzaamheid GGD ( zie n@tschool ) Factsheet coalitie erbij tegen eenzaamheid (zie N@tschool)

Literatuur Aanbevolen literatuur: Projectmanagement; Een professionele aanpak van evenementen, Jan Verhaar, 8ste druk, Boomonderwijs. ISBN 978-90-473-0117-2 Succesvol projectmanagement in 10 stappen, NOV publicatie, 2000. ISBN 90-72934-31-8 http://www.to-get-there.nl/hbo/downloads.htm http://www.to-get-there.nl/hbo/index.php

Social Work kwartaal 3 Oriëntatie op het eigen beroep en op de andere sociale opleidingen Opdrachten samenwerkingscontract, individueel leerplan, presentaties doelgroepen Plan van aanpak inclusief productontwerp Werkvorm kwartaal 3; werkgroepen In het individueel leerplan wordt beschreven hoe de student de gestelde leerdoelen wil bereiken en hoe de student gaat werken aan de eigen competentieontwikkeling Op basis van de informatie en kennis die verkregen is door aan de verwerkingsopdrachten te werken, schrijft de student een oriëntatieverslag

Social Work kwartaal 4 Uitvoeren van project staat centraal In opdracht van een (gesimuleerde) opdrachtgever onderzoek je als projectgroep de mogelijkheden en beperkingen van het sociale werk binnen een grootstedelijk probleem in Rotterdam Multidisciplinair; studenten van verschillende opleidingen vormen één projectgroep Gefaseerd; aan de hand van opdrachten studiehandleiding en handboek ‘Projectmanagement’ (Grit,2008) Werkvorm kwartaal 4; begeleide en onbegeleide bijeenkomsten

Opdrachten Kw 3 Opdracht 1 Samenwerkingscontract Opdracht 2 Individueel leerplan Opdracht 3 Plan van Aanpak Kw 4 Opdracht 4 Productverslag Opdracht 5 Procesverslag Opdracht 6 Presentatie Opdracht 7 Individueel evaluatieverslag * Daarnaast doorloop je de stappen beschreven op Blz 6 ev SHL

Indeling in groepen en kennismaking

Groep 49 Plat, hester Dees, marleen Vissenberg Dogan, Bedran Lindeman, Nils Aissati, Zineb El Bom, Ashley Bernard, Rochelle Fosh, Lisa

Groep 50 Blok, Esther Boshoven, Tamara Bal, Dilan Bijl, Rachel Zloch, Xanne Adel, Bianca van den Darta, Fauzia Vliet, Demi van Cloots, Marnie

Groep 51 Angel, Louisana Ay, Selma Boer, Anne Boutchankoukt, Fatima Aïssati, Hafida Alvarez Eijkelenboom, Vanesa Tjon, Candice Verschoor, Bas Çiftçi, Hilal

Kennismaken! (tijd 45 min) Interview je buur Vertel wie je bent, van welke opleiding je komt, wat je weet van de andere opleidingen, wat je verwachtingen zijn van Social Work, wat je graag wilt leren Ervaringen met projectonderwijs, wat heb je daarvan geleerd? Wat is jouw rol binnen samenwerking? Waar liggen je kwaliteiten? Waar liggen je leerdoelen?

Kennismaken! Ieder projectlid maakt de Belbintest online. Houdt de uitslag nog even voor je Schrijf vervolgens per groepslid op welke rol er uit de test kwam Wat valt er op? Welke rollen zijn er (te) veel en welke (te) weinig? Klopt de rolverdeling van de rollen in het samenwerkingscontract? Waar moeten jullie in de samenwerking dadelijke rekening houden.

Klaar om te beginnen!!! Begin bij het maken van een samenwerkingscontract naar aanleiding van de kennismaking (zie opdracht 1) Maak thuis opdracht 2 Maak een agenda voor week 3, onbegeleide bijeenkomst…. Pak de handleiding erbij en begin met het opnieuw lezen van de opdracht (blz 6 ev) Pak de verplichte literatuur erbij en schrijf belangrijke zaken op die je interessant vindt