SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Planning (een nieuwe) Kwartaal 3 Kwartaal 4 (toch in de oneven weken) WeekActiviteiten 2Inleiding 4Signaleren 6Gastles + keuze onderwerp 8Brainstormen over bronnen en literatuuronderzoek WeekActiviteiten 1Vervalt 3Werken aan gezamenlijke opdracht en individuele opdracht 5Responsiecollege: vragen over de opdracht, mag ook per mail 7Groepspresentaties: per groep 20 minuten
Vandaag Geen gastles! Het gebruik van bronnen en literatuuronderzoek
Bronnen Wanneer betrouwbaar? Boeken: Wie is de auteur? Doel, houdbaarheid, inhoud, verwijzingen, etc Website: van wie is de website? wie is de auteur? naar wie wordt verwezen? Wikipedia etc: gebruiken als zoekmachine Google scholar Trimbos/ movisie etc HBO + bronnen: wetenschappelijke tijdschriften, studieboeken.... Etc Het gebruik van kranten: ja, maar als aanleiding Het gebruik van woordenboeken: liever niet Databanken mediatheek linklink
Verwijzen APA (American Psychological Association) In tekst: Degener (2014), geeft aan dat De onderzoeker (Degener, 2014), geeft aan dat Literatuurlijst op alfabetische volgorde: Degener, C.J. (2013). De werkalliantie in gedwongen kader. Utrecht: SWP. link
Plagiaat Letterdieverij: het overnemen van andermans teksten Hele teksten die worden overgenomen met verwijzing is ook plagiaat, dus eigen woorden! Zonder verwijzing nog meer! Via het uploaden in is er altijd een plagiaat-check. Internetbronnen en werkstukken van andere studenten worden vergeleken met jouw verslag De gevolgen kunnen groot zijn... Zie de plagiaatwijzer
Social Work Sociale rechtvaardigheid Mensenrechtenlinklink Kinderrechten linklink Collectieve verantwoordelijkheid Respect voor diversiteit
SHL - Organisatie
Gezamenlijke opdracht Blz. 16 Stap 1: brainstormen over signalen en mogelijke bronnen Stap 2: afwegen of het signaal krachtig, frequent, ernstig, specifiek genoeg is om opgemerkt te worden door sociale professionals Stap 3: Het verband tussen het signaal en de kernwaarden van Social Work: sociale rechtvaardigheid, mensenrechten, collectieve verantwoordelijkheid en respect voor diversiteit Stap 4:Verzamelen van overtuigende bronnen met betrekking tot het signaal en analyseren van de gevonden data Stap 4:Wat zijn de gevolgen van het signaal en wat betekent dit voor sociale professionals? Stap 5:Het verwerken van de gegevens in het verslag Stap 6:Het uitwerken van het signaal in een heldere en originele presentatie.
Individuele opdracht: de eigen doelgroep blz Wat draag jij als professional, werkzaam binnen jouw eigen instelling, bij aan het vergroten van sociale rechtvaardigheid. 2. Op welke wijze heb jij als professional, werkzaam binnen jouw eigen instelling, te maken met mensenrechten? Draag jij bij of doe jij afbreuk aan de bescherming van mensenrechten van burgers of individuen? 3. In welk opzicht is er binnen jouw werk als professional, werkzaam in een instelling, sprake van collectieve verantwoordelijkheid? Welke vraagstukken die je in jouw werk tegenkomt zijn een zaak van collectieve verantwoordelijkheid. Motiveer je antwoord. 4. Op welke wijze kom je diversiteit tegen in jouw werk en op welke wijze geef jij als professional werkzaam binnen jouw instelling blijk van respect voor diversiteit? Het verslag bestaat uit tenminste vier A4. Tenslotte reflecteer je in maximaal een A4 over de wijze waarop jij een bijdrage geleverd hebt aan het eindresultaat van jouw subgroep