Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omrekenen van oppervlakte- , en inhoudsmaten
Advertisements

Meten met Maten.
Vergroting.
De schaal Hoe bereken je die?.
2.1 Vergrotingsfactor Vergrotingsfactor cm : 40 cm = 787,5
Rekenen 10 januari.
Klas 2 m en herhaling voor klas 3 m
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Rekenen 17 januari.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Verhaalsommen groep 8. Peter doet mee aan de 10 km hardlopen. De baan is 400 m per ronde. Hoeveel ronden moet Peter lopen? a)15c) 20 b) 25d) 30.
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Inhoud berekenen.
les 3 digitale rekenblokken Verhoudingen in context situaties
Thema 1 Wie ben ik?.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Les 8 Meten en Meetkunde in huis Les 9 Meten in de tuin
Meten en Meetkunde Verbanden
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
Rekenen met kommagetallen
Les 3 verhoudingen Verhoudingen.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 1 Meten en meetkunde: Schaal
SCHAAL in toepassingssituaties
Meten en Meetkunde Verbanden
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Werken met kaarten.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Hoofdstuk 12 schaal. Hoofdstuk 12 schaal Paragraaf 12.1 Schaalverdeling.
oppervlakte en inhoudsmaten
Transcript van de presentatie:

Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/

Warming-up –Maak een foto van het smartboard Hoe groot is het smartboard? En op je foto? Wat is de schaal?

Warming-up antwoorden –Er zijn verschillende antwoorden mogelijk, afhankelijk van het inzoomen en de afstand. –Als de hoogte van een smartboard 1 meter is, en de hoogte van het smartboard op je foto 4 cm, dan is de schaal 1 : 25 (100 cm : 4 cm = 25, dus de schaal is 1 : 25).

Lesoverzicht Lesonderdelen –Het rekenen met schaal verwerking –Bestuderen van en oefeningen maken uit de reader

Terugblik Maten omrekenen… –0,004 m 3 = … cl –32000 dm 2 = … dam 2 Zijn er vragen over het huiswerk?

Doelen Aan het einde van de les: –weet je wat er met schaal bedoeld wordt –kun je aan de hand van een kaart van de omgeving museumpark de schaal, en lengtes op de kaart en in het echt bepalen. –kun je in het algemeen rekenen met schaal, lengtes en oppervlakten op de kaart en in het echt.

Overleg in viertallen Wat betekent 5 : 1? Geef er een praktijkvoorbeeld bij Wat betekent 1 : 1000? Geef er een praktijkvoorbeeld bij Is 2 : 30 ook een schaal aanduiding? En 1 : 0,25? Vertel in maximaal 3 zinnen wat ‘schaal’ is, waar je dat tegenkomt, en wanneer je het nodig hebt (alsof je dat aan groep 6 zou vertellen)

Afspraak –Hoe geven we de schaal weer? –Formuleer een algemene afspraak. –Voorbeelden om de algemene afspraak te kunnen formuleren: 3 : 12 of 1 : 4? 5 : 13 of 1 : 2,6? 1 : 0,5 of 2 : 1?

Opgave met een plaatje (duo’s) Hoe kun je erachter komen op welke schaal de afbeelding van google maps (zie hand-out) gemaakt is?

Opgave met een plaatje (duo’s) Op de volgende hand-out staat een kaart van hetzelfde gebied, op dezelfde schaal. Hoe ver is het van de rode druppel rechtsonder tot Het Nieuwe Instituut? Als je vanaf locatie museumpark (hoofdingang) naar locatie Academieplein gaat, moet je 250 meter lopen over de Rochussenstraat (staat niet op de kaart). Geef aan waar dat ongeveer is.

Opgaven met schaal Er zijn verschillende schaalopgaven, zoals: –De schaal en de echte lengte zijn gegeven, en de lengte op de kaart wordt gevraagd –De schaal en de lengte op de kaart zijn gegeven, en de echte lengte wordt gevraagd –De lengte op de kaart en de echte lengte zijn gegeven, en de schaal wordt gevraagd Hoe zouden we dat soort opgaven kunnen maken, welk schema/model gebruiken we? Zie volgende sheet voor opgaven.

Opgaven (viertallen) De schaal van een afbeelding van een mier is 20:1. De afbeelding is 15 cm lang. Hoe lang is de mier in het echt? De schaal van een kaart is 1: Op de kaart is de afstand 6 cm. Hoeveel km is het in werkelijkheid? 2,5 cm op de kaart komt overeen met 20 km in het echt. Op welke schaal is deze kaart getekend?

Evaluatie –Hoe kun je rekenen met schaal? –Presentielijst + vragenlijst invullen –Werken uit de reader als er in de les nog tijd over is

Verwerking Oefeningen maken uit de reader : –H4 opgaven