Studieloopbaan coaching Voltijd SPH

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studieloopbaancoaching
Advertisements

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Kick off Jaar 3.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Studieloopbaanbegeleiding
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Voorlichtingsavond 5 havo
LOB 3 HAVO Schooljaar
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Studie Loopbaan Coaching
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Startcollege SLC Voltijd SPH Overzicht jaar 1 & kwartaal 1 Marie-Joze van Raak Kamer: ML
STUDIELOOPBAAN COACHING Jaar 1, kwartaal 1 Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Onderzoeksvaardigheden 3
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
Praktijkervaring en reflectie
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SLC Kwartaal 3 Martine Bink med.hro.nl/binmd L
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 2 Marie-Joze van Raak
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Studieloopbaancoaching Voltijd SPH OVERZICHT JAAR 1 & KWARTAAL 1 JENNIFER DE VRIES-AYDOGDU MED.HR.NL/VRIJE KAMER: ML
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 1 – les 1 Rotterdam, September 2014.
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaanbegeleiding
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Transcript van de presentatie:

Studieloopbaan coaching Voltijd SPH 2015-2016 Overzicht jaar 1 & kwartaal 1 Marie-Joze van Raak m.j.a.c.van.raak@hr.nl www.med.hro.nl/raamj Kamer: ML.02.335

Beetje bijgekomen ????

Onderwijssysteem Rotterdams Onderwijs Model (ROM) Kennisgestuurd Praktijkgestuurd Studentgestuurd

Kennisgestuurde leerlijn Verschillende werkvormen: colleges (hoor/werk) practica trainingen zelfstudieopdrachten cases simulaties skillslabs Deze gestructureerde werkvormen zijn een eerste stap in het proces van geleid via begeleid naar zelfstandig leren

Praktijkgestuurde leerlijn Verschillende werkvormen: projectgestuurd onderwijs simulaties oriënterende stages De praktijk zélf vormt het uitgangspunt voor het leerproces Oriënteren, onderzoeken & oplossen van een beroepsvraagstuk d.m.v. het ontwikkelen van een beroepsproduct De vraagstukken zijn open en complex Stage voor eerstejaars begint in kwartaal 2

Studentgestuurde leerlijn Bijspijkerprogramma’s Hogeschool brede keuzevakken Organisatorische activiteiten SLC Keuzevakken voor eerstejaars starten in kwartaal 2

Kennisgestuurd: 32 ECTS Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4 Groepsdynamica (2 ECTS) Oriëntatie op het muzische Inleiding in de pedagogiek (4 ECTS) Onderzoeks-vaardigheden in project Kwartaal 2 Onderzoeks-vaardigheden in project Stromingen in de psychologie (3 ECTS) Sociologie en diversiteit (4 ECTS) Oriëntatie op het muzische (4 ECTS) Kwartaal 3 Communicatie Levensloop-psychologie (4 ECTS) Oriëntatie op het muzische Kwartaal 4 Ethiek1(3 ECTS) Mishandeling en geweld (3 ECTS) In het informatieboekje staat orientatie op het muzische ook in kwartaal 4 is maar dit klopt niet. Communicatie (5 ECTS)

Praktijkgestuurd: 19 ECTS Kwartaal 1+ 2 Project: Oriëntatie op het beroep Kwartaal 2 Oriënterende stage Project oriëntatie op het beroep (7 ECTS) Kwartaal 3 Orienterende stage Integraal project: social work Kwartaal 4 Orienterende stage (5 ECTS) Integraal project: Social work (7 ECTS)

Studentgestuurd: 9 ECTS Kwartaal 1 Startweek Studieloopbaancoaching (1 ECTS) Studieloopbaancoaching en SPH bouwdag Kwartaal 2 Studieloopbaancoaching en SPH bouwdag Keuzevakruimte Kwartaal 3 Studieloopbaancoaching en SPH bouwdag Keuzevakruimte Kwartaal 4 Studieloopbaancoaching En SPH bouwdag (2 ECTS) Keuzevakruimte (6 ECTS)

Studiepunten systeem ECTS = European Credit Transfer System 1EC(TS) = 28 uur studielast Propedeuse = 60 ECTS Overgang jaar 1 naar jaar 2 = 48 ECTS

Eerste kwartaal: overzicht Kennisgestuurd Groepsdynamica Inleiding in de pedagogiek Oriëntatie op het muzische Praktijkgestuurd Project: Oriëntatie op het beroep Studentgestuurd Startweek Studieloopbaancoaching

Groepsdynamica Je krijgt inzicht in groepsdynamische processen. De lesstof kent een opbouw van algemene kennis over de groepsdynamica en de vorming van groepen naar specifieke kennis over groepsdynamische processen, bijvoorbeeld rondom besluitvorming en situationeel leiderschap.

Oriëntatie op het muzische Een belangrijk instrument dat je inzet als SPH’er, is creativiteit. Deze oriëntatie op het muzische is er op gericht te verkennen en uit te breiden. Je maakt hierin kennis met de volgende muzische middelen: muziek, beeldend vormen en drama. POA = verplichte aanwezigheid (doorgaans 1 x per kwartaal afwezig zijn mag)

Inleiding in de pedagogiek Verschillende opvoedingssituaties en opvoedingsstijlen worden besproken. Daarbij wordt er een uitstapje gedaan naar orthopedagogiek en komen situaties aan de orde waar de opvoeding mis dreigt te gaan.

Project: Oriëntatie op het beroep Door een project oriënteer je je op het beroep. Je gaat het SPH werkveld onderzoeken. Met welke sociale problemen heeft de SPH-er te maken? En met welke cliënten/ doelgroepen en instellingen? Hoe wordt de hulpverlening georganiseerd? De praktijk, ‘het werkveld’, wordt opgezocht of komt naar de opleiding. Onderzoeksvaardigheden: Je leert hoe je onderzoek moet opzetten, welke stappen je daarbij moet doorlopen, hoe je HBO-bronnen vindt en kunt beoordelen.

Studieloopbaancoaching Binnen studieloopbaancoaching leer je hoe je vorm kunt geven aan je eigen studievoortgang. Je krijgt een beeld van studievoorzieningen, studie en beroep, je reflecteert op jezelf, je beroepsattitude en maakt verantwoorde keuzes, bijvoorbeeld voor stage. SLC en peercoaching ondersteunen je hierin met gesprekken en groepsbijeenkomsten. POA = verplichte aanwezigheid (max. 4 x per jaar afwezig zijn mag)

Organisatie colleges en toetsen De colleges vinden doorgaans plaats in week 1 t/m 8. Toetsing is doorgaans in week 9, maar soms ook tijdens de lesweken in de vorm van huiswerkopdrachten of een tussentijdse toets. In het eerste kwartaal is de toetsweek week 10 (9 t/m 13 november). Let dus per vak goed op wanneer er wordt getoetst, hoe er wordt getoetst en wat er per toets precies wordt gevraagd. Herkansingen: meestal een kwartaal later in de herkansingsweek 10. Toetsvormen: S, V, AS, MC, P, P/V Schriftelijk, verslag, assessment, multiple choice, presentatie, presentatie/verslag

Huisregels http://hint.hro.nl/Templates/Hint/Pages/ContentPage.aspx?id=46075&epslanguage=nl&ticket=ST-3610223-XbntbgfzkB0yLSsMdxiYxprnKeZskcycBgA-20 http://hint.hro.nl/Templates/Hint/Pages/ContentPage.aspx?id=12198&epslanguage=nl&ticket=ST-3760576-oGBqceWk7MKtmUQcOubd4ackqXJuJKKhGHE-20 + ISO huisregels

Praktische zaken Huisregels (practice what you preach!) Inschrijving, collegekaart etc. http://www.hogeschoolrotterdam.nl/voorlichting/studiekeuze/aanmelden School email HINT (roosters, osiris, ziekmeldingen docenten etc.) http://www.misc.hro.nl/roosterdienst/webroosters/ISO/kw1/ Abonneren op mededelingen jaar 1 ISO-Frontoffice (voor al je vragen) Studentzaken (vrijstellingen, aangepast studiecontract etc.) Decanaat http://hint.hro.nl/studentendecanaat (filmpje) Mediatheek E-mail docenten, med.hro.nl, postvakken docenten N@tschool (onderwijscursussen, leer je mee werken in project) Osiris (je cijfers en studievoortgang) Peercoaching: Linde, Sabina en Lotte Jaarraad en klassenvertegenwoordiger Taal/diagnostische toets (herkansingen en bijspijkermomenten volgen) Oriënterende stage (stagemarkt om je te oriënteren volgt) Intekenlijst supervisieruimten bij balie ISO-Frontoffice Associate Degree-opleiding (AD) http://www.hogeschoolrotterdam.nl/hogeschool/organisatie/rotterdam-academy?gclid=CObd-5HixscCFRGeGwodEFoDvg Honnoursprogramma http://hint.hro.nl/nl/HR/Studie/Honoursprogramma/Haal-meer-uit-je-opleiding/ Student aan Zet (bezoek volgt) ....

Opzet SLC Verschil docent en coach 3 pijlers: beroepsoriëntatie, ontwikkeling tot professional, studievoortgang Leerdoelen en competentieprofiel (blz. 4 en 6 SHL) Per kwartaal gemiddeld 4 groepsbijeenkomsten en 1 individueel gesprek Inleveropdrachten (blz. 8 en 12 SHL) Literatuur: “Greep op je studieloopbaan “ (Bloemen P. & Dekkers J. 2013) http://hbo.sxills.nl/ http://www.oabdekkers.nl/web/PageND.aspx?id=102255

Marie-Joze van Raak

Opdracht 1 Studiegenotenboek In viertallen, stel jezelf voor aan de anderen: Wie ben ik? Wat zijn mijn hobby’s? Wat heb ik hiervoor gedaan (welke schoolopleiding)? Waar kom ik vandaan? Welke (culturele) achtergrond heb ik? Hoe en waar woon ik? Waarom heb ik voor de opleiding SPH gekozen? Wat zijn mijn verwachtingen van de opleiding? Wat vind ik belangrijk om verder over mijzelf te vertellen De resultaten van vandaag worden verwerkt tot een digitaal studiegenotenboek. Iedere student maakt 1 pagina. Daar voeg je iets persoonlijks toe. Dit kan een foto, een tekening, een gedicht of een kort verhaaltje zijn.

Opdracht 2: Onderlinge communicatie Delen van het digitaal studiegenotenboek voor de volgende SLC-bijeenkomst. Wie doet wat? Maak afspraken over communicatie in de klas, bv. Facebook besloten groep of Whats’app groep. Aandacht voor het leerklimaat (samen leer je meer dan in je eentje) https://www.facebook.com/m.j.a.c.van.raak

Voorbereiding voor bijeenkomst 2 Huiswerk vooraf: lezen blz. 19 t/m 28 (blz 15 t/m 24 herziene druk) uit het boek “Greep op je studieloopbaan”. Maak voor de volgende bijeenkomst de KOLB- leerstijltest op http://hbo.sxills.nl/tests/kolb.html en neem de uitslag mee.