Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PSD Basisstructuren programmeren.
Advertisements

Les 8 Hoofdstuk 12: Communicatie.
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Vergelijkingen oplossen
Kennismaken met schermen
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
voor familie en vrienden van
Wachtwoorden. Waar gebruik je een wachtwoord voor? Hyves Msn Nog meer?
Gevorderde PROGRAMMeer Les
Instructie Programmeren Task 3 5JJ70. Task 3.1: MIPS Rating Volg de beschrijving in de opdracht om het aantal assembly instructies in de loop uit te vinden.
Training digitale didactiek
Rekenen.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Sleutels, codes en aanwijzingen
Gecijferdheid Les 2.1 Talstelsels.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Programmeren met kinderen
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
Denken als een computer
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Kennismaking met programmeren
Kennismaking met programmeren
Programmeren met Reeksen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gevorderde programmeer Les
Gevorderde programmeer les
Kennismaking met programmeren
Deze les Nabespreken toets
Sleutels, codes en aanwijzingen
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Kennismaking met programmeren
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Goedemorgen.
Kennismaking met programmeren
Nee Zeggen!.
Observeren rapporteren
Kennismaking met programmeren
Sleutels, codes en aanwijzingen
Didactische structuren
Sleutels, codes en aanwijzingen
Kiezen met Kaarten.
Small Basic Console deel 2
startkaart wat? waarom? hoe? tips!
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Binaire getallen 1. binair → decimaal 2. decimaal → binair.
E health, Domotica en E-learning
Tellen met kaarten.
Tellen met kaarten.
Natuurlijke, gehele en rationale getallen
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Kiezen met Kaarten.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE

Groningen programmeert! Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Groningen programmeert! Twintig klassen op basisscholen in Noord- Groningen krijgen 5 lessen in programmeren Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Aanleiding Nieuw data-centre van Google in de Eemshaven Opstart onderzoekslab ICT en Didactiek Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Wat doen we precies? We bezoeken elke basisschool 5 keer We behandelen 5 onderwerpen 1.Variabelen 2.Binaire getallen 3.Sequenties 4.Als-dan statements 5.Herhalingen Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Geen computer? Praktisch: beschikbaarheid Leereffect: hands-on ipv on-screen Sociaal: samenwerking Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Variabelen Een variabele heeft –Een naam –Een waarde –Een type Metafoor: bekertjes Voorbeeld: scorebord in sporthal Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Binaire getallen Computers kennen alleen 0-en en 1-en Reeksen 0-en en 1-en kun je zien als: –Een getal –Een kleur –Een geluid Kinderen leren getallen omzetten van binair naar decimaal en andersom Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Sequenties Je moet heel precies zijn in je opdrachten aan computers Kinderen sturen een fictieve robot aan –Welke opdrachten moet de robot kennen? –Schrijf een programma om een bekerbouwwerk te maken Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Als-dan statements Je kunt een computer verschillend laten reageren afhankelijk van een test Kinderen leren als-dan statements te gebruiken Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Herhalingen Computers zijn goed in het snel en vaak herhalen van simpele opdrachten Kinderen ervaren dat je code korter wordt als je herhalingen gebruikt Kinderen ervaren dat veel kleine stapjes soms complexe resultaten op kunnen leveren Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Aan de slag! We rouleren langs de 5 activiteiten Steeds 8 minuten per activiteit Bij elke les ligt klaar: –Een opdracht uit de les –Het materiaal (na afloop op aanvraag beschikbaar) Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Afronding Tips en tops bij de lessen? Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Vervolg Lessen worden nog bijgesteld Onderzoek naar effecten Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Dank voor uw aandacht! Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie Contactpersonen: Menno Wierdsma Richard Doornbos

Variabelen Speel “Kop of munt?” Gebruik de bekertjes als variabelen om: –De namen van de spelers bij te houden –De stand bij te houden Bedenk nog andere situaties waarin variabelen voorkomen Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Binaire getallen Hoe kunnen kinderen met de geplastificeerde kaarten binaire getallen leren schrijven? Hoe kun je kinderen laten ervaren dat de reeks ook een letter kan voorstellen? Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Sequenties Een van jullie wordt een robot Welke opdrachten moet de robot kunnen uitvoeren? Schrijf een programma om een bekerbouwwerk zoals hieronder te maken Maak gebruik van het materiaal Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Als-dan statements Twee spelers pakken om de beurt een kaart. Afhankelijk van de kaart krijgen ze 1 of meer punten. Ze gaan door totdat ze ieder 5 kaarten hebben. Bedenk een set regels voor dit spelletje –Noteer de regels in een schema: –Noteer de regels in code Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

Herhalingen Teken een regelmatig patroon in de cirkel Beschrijf je patroon –Eerst d.m.v. een reeks opdrachten –Daarna d.m.v. een herhaling Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie