Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE
Groningen programmeert! Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Groningen programmeert! Twintig klassen op basisscholen in Noord- Groningen krijgen 5 lessen in programmeren Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Aanleiding Nieuw data-centre van Google in de Eemshaven Opstart onderzoekslab ICT en Didactiek Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Wat doen we precies? We bezoeken elke basisschool 5 keer We behandelen 5 onderwerpen 1.Variabelen 2.Binaire getallen 3.Sequenties 4.Als-dan statements 5.Herhalingen Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Geen computer? Praktisch: beschikbaarheid Leereffect: hands-on ipv on-screen Sociaal: samenwerking Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Variabelen Een variabele heeft –Een naam –Een waarde –Een type Metafoor: bekertjes Voorbeeld: scorebord in sporthal Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Binaire getallen Computers kennen alleen 0-en en 1-en Reeksen 0-en en 1-en kun je zien als: –Een getal –Een kleur –Een geluid Kinderen leren getallen omzetten van binair naar decimaal en andersom Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Sequenties Je moet heel precies zijn in je opdrachten aan computers Kinderen sturen een fictieve robot aan –Welke opdrachten moet de robot kennen? –Schrijf een programma om een bekerbouwwerk te maken Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Als-dan statements Je kunt een computer verschillend laten reageren afhankelijk van een test Kinderen leren als-dan statements te gebruiken Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Herhalingen Computers zijn goed in het snel en vaak herhalen van simpele opdrachten Kinderen ervaren dat je code korter wordt als je herhalingen gebruikt Kinderen ervaren dat veel kleine stapjes soms complexe resultaten op kunnen leveren Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Aan de slag! We rouleren langs de 5 activiteiten Steeds 8 minuten per activiteit Bij elke les ligt klaar: –Een opdracht uit de les –Het materiaal (na afloop op aanvraag beschikbaar) Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Afronding Tips en tops bij de lessen? Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Vervolg Lessen worden nog bijgesteld Onderzoek naar effecten Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Dank voor uw aandacht! Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie Contactpersonen: Menno Wierdsma Richard Doornbos
Variabelen Speel “Kop of munt?” Gebruik de bekertjes als variabelen om: –De namen van de spelers bij te houden –De stand bij te houden Bedenk nog andere situaties waarin variabelen voorkomen Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Binaire getallen Hoe kunnen kinderen met de geplastificeerde kaarten binaire getallen leren schrijven? Hoe kun je kinderen laten ervaren dat de reeks ook een letter kan voorstellen? Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Sequenties Een van jullie wordt een robot Welke opdrachten moet de robot kunnen uitvoeren? Schrijf een programma om een bekerbouwwerk zoals hieronder te maken Maak gebruik van het materiaal Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Als-dan statements Twee spelers pakken om de beurt een kaart. Afhankelijk van de kaart krijgen ze 1 of meer punten. Ze gaan door totdat ze ieder 5 kaarten hebben. Bedenk een set regels voor dit spelletje –Noteer de regels in een schema: –Noteer de regels in code Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie
Herhalingen Teken een regelmatig patroon in de cirkel Beschrijf je patroon –Eerst d.m.v. een reeks opdrachten –Daarna d.m.v. een herhaling Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie