(Voor)lezen is leuk!
Voorlezen maakt alles…..
Invloed van ouders De kans dat een kind uitgroeit tot lezer wordt 5 keer zo groot als ouders een actieve leesopvoeding voeren. Ter vergelijking: de invloed van een docent maakt die kans 1,5 keer zo groot, van vrienden 3,5 keer. Bron: Het verhaal achter de lezer (Stalpers, 2007)
Ruim baan voor vrij lezen! Met 15 minuten lezen per dag, lees je 1 miljoen woorden per jaar en groeit de woordenschat met ca. 1.000 woorden per jaar Daarom gebruiken we bij de Bibliotheek op school dit motto om het belang van vrij lezen te ondersteunen. Dat we daar als bibliotheek bij kunnen en willen helpen is de volgende stap.
Alle kinderen profiteren van voorlezen het opleidingsniveau of de sociale status van hun ouders maakt niet uit de moedertaal thuis is niet van invloed. Voorlezen heeft het meeste zin in de taal die ouders het beste spreken. Bron: Leesmonitor.nu
Met plezier in lezen… Gaan leerlingen meer lezen Worden ze beter in lezen Worden ze beter in taal Kunnen ze beter leren Achtergrondinformatie: Een positieve leeservaring is altijd leidraad in leesbevordering en literatuureducatie. (Samenwerken aan een sterke leescultuur, beleidsplan van St. Lezen 2013 – 2016) Vrij lezen stimuleert het plezier in lezen, omdat kinderen aangespoord worden datgene te lezen dat ze echt leuk vinden. En daarmee start je een opwaartse spiraal naar beter in taal en beter kunnen leren. Voor de risicogroep is vrij lezen de manier om de cirkel te doorbreken en de mogelijkheid om in die opwaartse spiraal te komen.
Wat kun je als ouders doen (actieve leesopvoeding) praten over boeken, interesse tonen voorlezen, samen lezen naar de bibliotheek en boekwinkel gaan het goede voorbeeld geven boeken cadeau geven ‘Over ouders en leesopvoeding’, N. Notten (2012)