(Voor)lezen is leuk!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Advertisements

Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
“Zonder taal geen verhaal” .
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Werken met deze powerpoint
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Werken met deze powerpoint
Welkom op de informatieavond van groep 4
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Het belang van voorlezen
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Water 2 Achtergrond De meeste mensen hebben een passie, hobby of interesse. Over elk onderwerp wordt geschreven en zijn er boeken voorhanden. Doel: mensen.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Ouderavond Cambridge 2016.
Luisteren en begrijpen
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Voorlezen in de kinderopvang
Lezen in groep 3 Okt 2017.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
blok 1 les 3: Lezen is belangrijk
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
blok 2 les 2: taal thuis en op school
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wensen en verwachtingenavond
Bereslim verbinden aan boeken
Transcript van de presentatie:

(Voor)lezen is leuk!

Voorlezen maakt alles…..

Invloed van ouders De kans dat een kind uitgroeit tot lezer wordt 5 keer zo groot als ouders een actieve leesopvoeding voeren. Ter vergelijking: de invloed van een docent maakt die kans 1,5 keer zo groot, van vrienden 3,5 keer. Bron: Het verhaal achter de lezer (Stalpers, 2007)

Ruim baan voor vrij lezen! Met 15 minuten lezen per dag, lees je 1 miljoen woorden per jaar en groeit de woordenschat met ca. 1.000 woorden per jaar Daarom gebruiken we bij de Bibliotheek op school dit motto om het belang van vrij lezen te ondersteunen. Dat we daar als bibliotheek bij kunnen en willen helpen is de volgende stap.

Alle kinderen profiteren van voorlezen het opleidingsniveau of de sociale status van hun ouders maakt niet uit de moedertaal thuis is niet van invloed. Voorlezen heeft het meeste zin in de taal die ouders het beste spreken. Bron: Leesmonitor.nu

Met plezier in lezen… Gaan leerlingen meer lezen Worden ze beter in lezen Worden ze beter in taal Kunnen ze beter leren Achtergrondinformatie: Een positieve leeservaring is altijd leidraad in leesbevordering en literatuureducatie. (Samenwerken aan een sterke leescultuur, beleidsplan van St. Lezen 2013 – 2016) Vrij lezen stimuleert het plezier in lezen, omdat kinderen aangespoord worden datgene te lezen dat ze echt leuk vinden. En daarmee start je een opwaartse spiraal naar beter in taal en beter kunnen leren. Voor de risicogroep is vrij lezen de manier om de cirkel te doorbreken en de mogelijkheid om in die opwaartse spiraal te komen.

Wat kun je als ouders doen (actieve leesopvoeding) praten over boeken, interesse tonen voorlezen, samen lezen naar de bibliotheek en boekwinkel gaan het goede voorbeeld geven boeken cadeau geven ‘Over ouders en leesopvoeding’, N. Notten (2012)