Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
De Drama Driehoek.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Gemaakt door Praktijk Houvast
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Lotgenotencontact.
Vraaggericht werken.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Workshop Knallende ruzie
ALS HET IN HET LEVEN TEGENZIT.
Vrijheid?!.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging
De theorie van de dramadriehoek
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Grijs gebied Illusie Waarheid Droom Leugens Wens Feiten Sfeer Bedrog
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Hoe voer je een resultaatgesprek?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wie ik ben.
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Patronen en Integraal samenwerken
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Bespreken positieve soa-uitslag
CanDo Coaching.
Communicatie met ouders
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Woord van Leven Maart 2011.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Beroepshouding en beroepscode
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Dagdeel 3 conflicthantering
De emotionële punctie* Conflicten in de palliatieve zorg Alex van der Male Carina de Waard Elsbeth de Vogel-Voogt Michaél Kevenaar Niek Wisse Centrale.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Loopbaancompetenties
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957

Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does

Omgaan met moeilijk gedrag Deel 2 Uzelf als instrument

Omgaan met lastig gedrag Stop met wensen dat de persoon zal veranderen! Leer om te gaan met het gedrag.

Strategie stap 1 Stel uw intuïtieve reactie uit : o zie uw evenwicht terug te vinden o ga naar het balkon o kortom: (h)erken u emotie, maar handel er niet naar ! o zo houdt u de leiding

Strategie stap 2 Eerst begrijpen, dan begrepen worden: o neutraliseer de negatieve gevoelens van de ander o ga naast hem staan o verdraag het om bij moeilijke gevoelens stil te staan, zonder oordeel, veroordeling of snelle oplossing.

Strategie stap 3 Begrenzen: o geef grenzen aan o handhaaf die o bied steun en begrip

Strategie stap 4 Bij herhalende patronen: metacommunicatie o herken het patroon o benoem het patroon o stel de effectiviteit van het gedrag aan de orde

Strategie stap 5 Planmatige aanpak: o creëer enige afstand tussen uzelf en de moeilijke persoon: labellen kan helpen! o stel een plan van aanpak op o implementeer dat plan o evalueer en pas uw tactiek aan o ga door!

Strategie stap 6 Ken uzelf: o Wat zijn uw zwakke plekken ? o Wanneer hebben ze u emotioneel te pakken? o Hoe kunt u uzelf uit die klem bevrijden?

Uzelf als instrument Wat voelt u? Hoort het bij de ander of bij u? Moet u er wat mee? Zo ja, wat?

Overdracht Het overdragen van gevoelens die horen bij een persoon uit het verleden (meestal de ouders) naar een persoon in het heden.

Tegenoverdracht De door de eigen emoties gekleurde reactie op de ander: a. projectieve identificatie b. eigen verleden

De valkuil van de overdracht U bent het meeste kwetsbaar voor de valkuil van de overdracht als: 1.U net ernstig narcistisch gekrenkt bent. 2.De ander reddersfantasieën bij u oproept. 3.De ander angst bij u oproept. 4.Het gedrag van de ander raakt aan uw relationele kernconflict.

Relationele kernconflict Uw wensen, behoeftes en intenties ten opzichte van anderen (“Ik wil me bewijzen door te helpen”) De verwachte reactie daarop van de ander (“Waar bemoei je je mee?”) Uw reactie op het feitelijke of verwachte gedrag van de ander (“Ik ben niks waard”)

Omgaan met moeilijke mensen

Aangeraden literatuur Zo ben ik nu eenmaal; Willem van der Does; Scriptum; ISBN Onderhandelen met lastige mensen; W. Ury;ISBN Coping with difficult people; Robert.M. Bramson ; Dell Publishing Company; ISBN Leiderschap ontraadseld; Manfred Kets de Vries; ISBN Wat leiders drijft; Manfred Kets de Vries; Uitgeverij Nieuwezijds 2006; ISBN

S.E.Booij