GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE (Voorlopig) Rapport Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het delend lidwoord Het delend lidwoord is een soort onbepaald lidwoord waarmee je een onbepaalde hoeveelheid aangeeft, bijvoorbeeld:
Advertisements

Het hulpverleningsbeleid van de OCMW’s aan de daklozen
gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
Besluitvorming in OCMW
Dieter Vander Beke Workshop 6 Potentieel van sociale aspecten in overheidsopdrachten Conferentie Duurzame Overheidsopdrachten 1 december 2011.
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
Resultaten enquête tuchtwet
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
De stages die voorafgaan aan een artikel 60§7. Context Werkgroep 22 september 2010 Besluiten : Bevoegdheden POD MI Geen nieuwe reglementering Geen wijziging.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Jipi-mav.. présente.
28 juni 2011 Colloquium inbraak Colloque cambriolage.
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Over honden en mensen ... À propos des chiens et des gens…
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
De Participatieve tuinen van Etterbeek Agenda 21-project (actiefiche nr. 5) Coördinatie: milieudienst.
 Devoirs  Voyages unité 8  Décrire un objet  Unité 8 – jeu p. 60/61 Aujourd’hui nous sommes le 4 mars 2015 Aujourd’hui nous sommes le 4 mars 2015.
28 th CONCRETE DAY vakmanschap / savoir-faire : ontwerpen in beton / concevoir en béton maken van beton / fabriquer du béton bouwen met.
Plan d’action IEC Actieplan IAB Benoît Vanderstichelen Vice-président - Ondervoorzitter.
In de supermarkt Au supermarché Wat vind jij lekker om te eten? Qu’est-ce que tu aimes manger, toi?
Ronde tafel ADR-C Ronde tafel ADR-C Impartial Consumer Mediation Ivan Verougstraete en Hans De Coninck, experten justitie en mediatie Brussel, 24 april.
Workshop: Pas Compris? Ok! Séraphin Mukendi et Annemie Janssens.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
‘Toerisme (z)onder de grens’ Taaluitwisselingsproject Projet d’échange linguistique.
Aanvraag van eHealth-certificaten Aanvraag procedure voor de eHealth- certificaten om de eHealth box te gebruiken in het kader van de TDI-registratie Brussel,
GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE (Voorlopig) Rapport Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham.
Van thuisloosheid tot maatschappelijke integratie De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale Julien.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Werknemers van uw onderaannemers uit Europa: stand van zaken Hilde Thys Manager ISIS-Consult.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham Franssen (USL) Een.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Workshop Vrouwen als alleenstaande moeders bij het OCMW
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Hervorming van het GPMI Provinciale ontmoetingsdagen Herfst 2016
Bevraging GPMI Eerste korte evaluatie bij de OCMW’s van de gewijzigde regelgeving van het GPMI vanaf 01/11/2016 Periode van bevraging: 17 juni 2017 –
Werkgroep sociale activering
LES RÈGLES D’ORTHOGRAPHE
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
« 2003 – 2007, une législature marquante pour les indépendants »
Op elke dienst is er ... Pom potom….
ONTDEK DE LEIESTREEK MET EEN GREETER!
Infosessie AMIF Séance d’information FAMI
SPF Intérieur et PLP FOD Binnenlandse zaken en BIN
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
IN ELK KANTOOR IS ER WEL ÉÉN...
KICK OFF AMIF 31 2 juli juillet 2018.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
La gouvernance associative Het vereningsbestuur
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Chapitre 1 Francofolies.
EGOV SELECT.
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Infosessie AMIF 43 Séance d’information FAMI 43
Transcript van de presentatie:

GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE (Voorlopig) Rapport Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham Franssen (USL) Een onderzoek in opdracht van POD Maatschappelijke Integratie April 2015 – September 2015

Inhoud 1. Onderzoeksopzet 2. Kwantitatief luik 3. Kwalitatief luik 4. Vragen en discussie.

1. Onderzoeksopzet Kwantitatief: –Web-enquête bij alle OCMW’s. Kwalitatief: – Open vragen in web-enquête. –Diepgaande bevraging van 16 OCMW’s: 6 Vlaamse 6 Waalse 4 Brusselse OCMW’s. – Experten-seminarie

2. Kwantitatief luik Dataverzameling: web-enquête abonnees e-cho Operationalisering: gepeild naar huidige toepassing en ideeën rond uitbreiding doelgroep en gemeenschapsdienst Analyse: frequentieverdeling, samenhang en verklarende factoren. Resultaten – Representativiteit – Doelgroepen – Procedures – Houdingen tov GPMI – Gemeenschapsdienst

2.1 Representativiteit

Responsgraad naar grootte OCMW’s (in %)

Participatiegraad op niveau respondenten 09/07/15 Percentage Hoofd-Maatschappelijk- Werker 14 Maatschappelijk werker 73 Voorzitter 1 Secretaris 2 Hoofd sociale dienst 8 Andere 2 Totaal100

2.2 Doelgroepen: huidige praktijk 09/07/15

Doelgroep: uitbreiding gewenst? 4 op 10 vindt uitbreiding zinvol. Andere groep dan wie al ruimere doelgroep betrekt.

2.3 Procedure 09/07/15

Sancties Een gedeeltelijke schorsing wordt volgens meerderheid (79%) zelden (40%) of nooit (39%) uitgesproken. 13,5% (van 436 respondenten) verklaart dat altijd (3,2 %) of vaak (10,3%) ook ‘andere’ sancties genomen worden.

Sancties Als er sancties worden genomen komen de sancties van 1 maand frequent voor (59% waarvan 42% ‘vaak’ en 17% ‘altijd’) en die van 3 maanden nauwelijks (96%), namelijk: zelden (47%) of nooit (49%).

2.4 Houding tov GPMI Factoranalyse geeft aan dat er drie ‘houdingen’ te onderscheiden zijn. – GPMI als administratieve formaliteit – GPMI als contractueel ondersteunend kader – GPMI als begeleidingsinstrument. Conclusie: een GPMI is voor de meerderheid van de respondenten een ondersteunend kader dat in zich de potentie heeft van een begeleidingsinstrument. 09/07/15

GPMI als ‘administratieve formaliteit’ 4 uitspraken die verwijzen naar het verplichte en gestandaardiseerde karakter van een GPMI. De meningen zijn verdeeld: 50/50. Interpretatie: de helft slaagt er in een ‘eigen’ invulling aan het GPMI te geven.

GPMI als ‘contractueel kader’ 5 uitspraken die verwijzen naar zaken als het noteren van wederzijdse verwacht- ingen, afspraken en engagementen. De meningen minder sterk verdeeld: meer dan 75% ziet GPMI als contractueel onder- steunend kader.

GPMI als ‘begeleidingsinstrument’ 7 uitspraken die verwijzen naar het faciliteren van intensievere begeleiding, zoeken naar krachten, honoreren van inspanningen, enz… 75% van de respondenten is dit idee genegen

2.5 Gemeenschapsdienst 09/07/15

Modaliteiten gemeenschapsdienst 09/07/15

3. Kwalititatief luik 4 « case-study » Critères d’analyse des usages du PIIS Fonctions du PIIS Mises en perspective Knelpunten et points d’attention

Case study 1: Un (deux, trois,...) PIIS pour tous Contexte: ville moyenne de province Une généralisation souple Large offre d’activités d’insertion sociale et collectives Une organisation hiérarchique mais qui tient compte de l’expertise du corps social Un PIIS très investi dans une optique d’accompagnement rapproché et un esprit de co-construction Des dispenses très rares La sanction en dernier recours

Case study 2: Un PIIS pour protéger l’usager Contexte: une petite commune rurale Corps social en «résistance» vis-à-vis du politique Un conseil intransigeant en matière de dispenses >< «il faut laisser certaines personnes tranquilles» Les TS pour un PIIS positif, constructif, souple et évolutif Négociation: «la carotte plutôt que le bâton» «On est tenus à la démarche du PIIS, pas au contenu»: une distinction nette entre le projet (fond) et le contrat (forme) Des évaluations non quantifiables

Case study 3 : GPMI als multi-tool Context: Grote stad GPMI voor studenten, activering, taaltrajecten, daklozen in de wijk (categorie 2) Breed aanbod sociale en professionele activering Hiërarchische organisatie met ‘specialismen’. Combinatie van functies – GPMI als multi-tool Vrijstelling? Nauwelijks, enkel gezondheidsredenen Sancties ook ‘andere’, maar steeds weloverwogen

Case study 4 : Un PIIS coercitif Contexte: petite commune bruxelloise Une organisation très top-down La disposition au travail comme critère central et dans une vision stricte Les dispensés suivis «moins régulièrement» Des contenus standards Un outil de contrôle peu investi dans sa dimension d’accompagnement («Le PIIS n’apporte rien de plus») Des sanctions régulières

Verbetervoorstellen vanuit de web-enquête Afschaffen (12%) Vorm en inhoud aanpassen (68%) – Verplichting opheffen, snoeien in clausules, standaard- document(en) verdelen, …. Organisatorische ondersteuning (12%) – Administratief of technisch (via ICT) ondersteunen Koppelen aan hulpverlening (4%) – Inbedden in verslaggeving, termijnen versoepelen (startdatum en evaluaties, -zonder- einddatum), … Sanctieprocedure aanpassen (4%) – Afschaf LL mogelijk maken, sanctie onmiddellijk laten ingaan, sanctie loskoppelen van GPMI, … 09/07/15