Geschiedenis schrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

De tijdsband Door de eeuwen heen….
Archeologie voor pakket++s
Het is 22 november van het jaar Fatima en Björn zijn nog als laatsten aan het werk op het onderzoekveld achter de binnenduinen, grenzend aan Holland-Metropolis.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
De binnenhuisinstallatie
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Omgaan met geschiedenis
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Archeologie voor pakket ++s Les 2: Materialen. Materialen Waar denk je aan als we het over materialen gaan hebben? Natuurlijke materialen Culturele materialen.
Introductie in de Geschiedenis van de Oudheid
Paragraaf 3.5 Pompeii.
Wetenschappelijke revolutie
Wat is geschiedenis?.
Verleden, heden en toekomst
1 van 4 51 Maatfles ontwerpen Opdracht 1: Overleg met elkaar in welke van de zes voorwerpen jullie denken dat het meeste water kan. Maak dus een schatting:
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Bedrijfbezoek.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Rembrandt Rembrandt woonde eerst in Leiden..
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Van eeuwenband naar tijdsband
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Wat is een archeoloog?. Indiana Jones Indiana Jones?
Geinspireerd door de grootste archéologische evenementen…
PRESENTS PRESENTEERT A Powerpoint presentation inspired by the greatest archeological event ever ….
Woordenschat groep 5, thema 6, les 4
Woordenschat groep 5, thema 6, les 3
Oude Egypte Lotte en Anke.
Archeologie voor pakket ++s Les 4: Het feitelijk opgraven.
Paragraaf 1.2 De eerste mensen.
Om soms eens dieper over na te denken
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Evolutie of Schepping ? Wat geloof jij ?
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Bronnen bekijken.
Lesbrief Jongerenprogramma
Les 2 Ken jij Lucy?.
Archeologie voor pakket ++s Les 1: Inleiding tot de archeologie.
Les 1: Mijn vondst Zoek, bekijk en onderzoek je vondst…
Les 2: Mijn beeld Schrijf je verhaal en maak je eigen beeld …
Betreding tombe Toetanchamon
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Vormleer: vlakke figuren omstructureren – oppervlakte grillige figuren
Het oude Egypte.
Samen een echte carnavalswagen bouwen
VOLKSVERHALEN. DE SAGE < ‘sage’ (Duits): zeggen kenmerken mondelinge overlevering historische kern van waarheid fantasie-elementen situering in tijd en.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
Geinspireerd door de grootste archéologische evenementen…
Grafheuvels in de provincie Utrecht
Thema 2 blok 2 EGYPTE: EEN BEROEMDE FARAO. Welkom bij: een beroemde farao Je ziet hier het dodenmasker van Toetanchamon.
Tijd van jagers en boeren
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Een Bodem Vol Verhalen.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
§1.1 De eerste mensen In deze paragraaf leer je over:
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

Geschiedenis schrijven Thema 5 Geschiedenis schrijven

De tijdsband De oudste tijden 800 v.C. DD

Archeologen aan het werk Archeoloog = beoefenaar van de archeologie; oudheidkundige Archeologie= kennis en studie van de stoffelijke overblijfselen, de producten van kunst, nijverheid uit het verleden

Archeologen aan het werk De geschiedenis kunnen we opbouwen uit Bron 1: Historische verhalen Voorbeeld sagen, legendes, volksvertellingen Bron 2: geschreven bronnen Voorbeeld brieven, dagboeken, tekeningen Bron 3: vondsten in de grond Voorbeeld voorwerpen, gebouwen, afval

Archeologen aan het werk Je bent archeoloog. Denk na: welke verklaring is het meest waarschijnlijk? Kruis aan. Het is niet makkelijk om informatie te vinden uit de Prehistorie/Oudste tijden. Dat is ontzettend lang geleden. Er is al veel vernield of verloren gegaan. Op een bepaalde plaats vinden archeologen heel wat scherven en bewerkte stenen. Op die plaats woonden mensen voor een lange tijd samen. Wat we nu vinden, kan afval zijn.

Howard Carter, een beroemde archeoloog Ontdekte het graf van Toetanchamon in 1922 Zijn sponsor: Lord Carnarvon Meer dan 5000 waardevolle schatten Waaronder het gouden dodenmasker Gevolg: dankzij die vondsten kunnen wetenschappers het leven van de Egyptenaren heel nauwkeurig voorstellen.

Wie heeft het geschreven? Zo zie je maar, eenzelfde gebeurtenis kan op verschillende manieren bekeken worden? Welk feit is er in beide verhalen gebeurd? Een groep Noormannen vallen een ander volk aan. Hoe denken de Noormannen over de inval? Het is iets wat moest gebeuren. Anders hebben ze geen eten. Hoe denken de plaatselijke bewoners erover? Zij zien het als een gruwelijke roof- en moordtocht.

Even nadenken Kruis aan: Hoe zou die gebeurtenis in de Noorse geschiedenisboeken beschreven staan? Als een veroveringstocht https://www.youtube.com/watch?v=fj2WUY2Ma9c (snek)