Communicatie & eten en drinken na CVA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
De patiënte staat recht, houdt de voeten gelijk en de schouders tijdens het meten recht. De patiënte geeft aan wanneer tijdens het meten het maximale van.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Tips en adviezen voor patiënten met een aangezichtsverlamming
Communiceren met ouders
Communiceren met afasie
Duidelijk schrijven voor iedereen
CVA-zorgketen Leeuwarden
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Een lessenserie van drie lessen
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
AFASIE na CVA.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
PRESENTEREN.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Syncope hulpverlening.
Het sollicitatiegesprek
Interculturele communicatie
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
voor familie en vrienden van
CVA en TIA.
Verbranding en Ademhaling
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Casuïstiek. Casuïstiek Casus meneer Meijer Waarom draagt meneer Meijer het frame niet? Antwoord De plaats waar het frame zat is ontstoken Veel plaque.
Verschillende rollen en stijlen
USER in CVA Zorg 5 november 2015 Teuni ten Brink, Marcel Post.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Woordjes leren.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Help! Mijn kind eet niet! “Eerste hulp” adviezen Kris Vliegen Logopediste Symposium 20 jaar kindergastroenterologie, 17/09/11.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Een lichaam bestaat uit en De spieren zitten vast aan de beenderen. De spieren kunnen samentrekken en ontspannen. Zij dienen om ons te laten beenderen.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Slikproblemen Wat zijn dat?.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
VHP Les 10.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Ontwikkeling en benadering van kinderen
Logopedie bij Parkinson
Logopedie bij Parkinson
. Mond en keelholte.
Praktijk Opleiders Cursus
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Contact maken en contact houden
Logopedie bij Parkinson
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Voel je wel in je vel !.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Gesprekstechnieken Les 1.
Praktische tips voor goede voeding bij dementie
Routineliedjes Eten en drinken Stamp je voeten Dag, dag allemaal
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Logopedie bij de ziekte van parkinson
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Communicatie & eten en drinken na CVA Den Koogh 25-10-2011

Communicatie Afasie: taalstoornis t.g.v. hersenletsel (CVA, tumor, trauma, infectie) Taal: spreken, taalbegrip, lezen en schrijven Soorten afasie: Broca, Wernicke, globale afasie, anomische afasie

Algemene communicatieadviezen Vraag 1. Hoe communiceer je met iemand met afasie en welke afasievormen heb je? Langzaam spreken Rustige omgeving Maak oogcontact, neem de tijd voor een gesprek Spreek in korte eenvoudige zinnen Benadruk de belangrijkste woorden uit de zin en schrijf deze op Maak een eenvoudige tekening Controleer of de boodschap is begrepen Stimuleer iemand met afasie te praten met handen en voeten Gebruik hulpmiddelen Breng structuur aan in het gesprek

Hoe te komen aan informatiemateriaal op het gebied van communicatie (logo, pc, boekjes)? E-mail naar logopedie (Kasia en/of Laura) Google www.AVN.nl (afasievereniging) kijk bij producten Programma’s DIGITAAL en TOP Hulpmiddel zelf maken 3. Aangepast spelmateriaal voor individueel of groepsverband m.b.t. CVA Gezelschapsspel Afiant (aangepast) Spelmateriaal DIGITAAL www.speelzolder.nl www.jufhannah.nl Spelmateriaal zelf aanpassen Spraakhulpmiddelen via bijv. RTD Het Dorp

Spraakhulpmiddelen

Rechter hemisfeerdysfunctie Erg breedsprakig zijn Verminderde mimiek Zich niet houden aan communicatieregels (beurtnemen, iemand laten uitsopreken, iemand aankijken) Problemen met het begrijpen van de figuurlijke betekenis van het woord Problemen met het onderscheiden en beoordelen van de emotionele lading van wat er gezegd wordt Problemen met het uiten en begrijpen van de volgorde in een verhaal Problemen met het begrijpen van humor Problemen met het begrijpen van betekenisverschillen door een andere klemtoon of melodie

Algemene communicatieadviezen bij rechterhemisfeerdysfunctie Maak oogcontact Rustige omgeving Vraag geen twee dingen tegelijk Bij afdwalen: leidt de client steeds weer tegug naar het gespreksonderwerp Spreek in korte zinnen Geef de tijd om de boodschap/informatie te verwerken en controleer of het is begrepen Stel korte, gerichte vragen en vraag de client kort te antwoorden Ga niet in discussie Onderbreek bij doorpraten, maak daarover met de client een afspraak Geef tussendoor steds kort een samenvatting van de gegeven informatie Ondersteun het schriftelijk en schrijf afspraken op

Dysartrie Spraakstoornis ten gevolge van hersenletsel Ook de adem, stem, melodie, spreektempo en spreekritme zijn gestoord De taal is niet gestoord Combinatie afasie en dysartrie is mogelijk

Algemenen communicatieadviezen bij dysartrie Rustige omgeving Vraag om langzamer te spreken Controleer of de cliënt je goed hoort en ziet Denk om een bril en/of hoortoestel Let op gezichtsuitdrukkingen of gebaren Geef de cliënt de tijd om te reageren Check of de cliënt je goed verstaan heeft Houdt oogcontact Gebruik eventuele (hulp)communicatiemiddelen

Facialis parese (aangezichtverlamming) Een scheef gezicht Een droge mond Een naar beneden hangende mondhoek Minder goed kunnen praten Soms niet goed kunnen slikken Drinken is lastig Verandering in smaak Gevoeligheid van de aangedane zijde is veranderd

Apraxie Moeite met complexe handelingen

Spraakapraxie en mondapraxie Moeite met complexe handelingen Vaak lukt het beter als de handeling spontaan, zonder erbij na te denken uitgevoerd wordt Verbale apraxie: de spieren werken goed, maar het aansturen van deze spieren geeft problemen (bijv. bij het zoeken naar de juiste articulatieplaats) Mondapraxie: stoornis in het bewust aansturen van de lip-, ton’g-, mondspieren (bijv. als wordt gevraagd de tong uit te steken).

Zelfstandig eten na CVA is afhankelijk van … … de houding tijdens het eten en drinken De arm- en handfunctie Neuro-psychologische functiestoornissen Slikstoornissen/mondmotoriek

Houding Liefst zittend in een gewone stoel met armleuningen Romp goed naar voren Armen gesteund op tafel Voeten gesteund op de grond

Slikstoornissen/mondmotoriek

Bij problemen een observatielijst m.b.t. eten en drinken invullen Logo Internet aanklikken De lijst is te vinden bij Kwaliteitshandboeken regio KvNN Den Koogh/Buitenveld Werkboek Screening eten en drinken

Fasen van het slikken

Slikstoornissen/mondmotoriek Orale fase: (willekeurig) - afhappen - malen door tanden en kiezen - mengen met speeksel -midden op de tong verzamelen -voedselbolus

Slikstoornissen/mondmotoriek De transportfase (willekeurig) Transporteren van voedsel richting de keelholte door de tong

Slikstoornissen/mondmotoriek De faryngeale fase (onwillekeurig) Slikreflex wordt opgewekt Voedsel komt tegen de tongbasis Strottenhoofd beweegt omhoog Slokdarm gaat open Strottenklepje kantelt over de luchtpijp Stembanden sluiten zich

Slikstoornissen/mondmotoriek De oesofageale fase (onwillekeurig) Voedsel wordt naar de maag getransporteerd

Bij welke fase horen de volgende problemen? Mondsluiting Niet kunnen slikken Voedsel zakt niet Niet kunnen afhappen Voedsel loopt uit de mond Voedsel niet naar achteren kunnen krijgen Kokhalzen Etensresten in de wang Het zich verslikken

Herkennen van slikproblemen Snel afvallen Langzaam eten Eenzijdige voeding Pijn bij kauwen en slikken Geen zin hebben in eten en drinken Snel moe worden bij eten en drinken Hoesten Veranderde stemklank na het slikken (borrelig)

Mogelijke gevolgen van slikproblemen Longontsteking Voedingsproblemen (uitdroging, ondervoeding) Schaamte

Mogelijke interventies bij slikproblemen Slikrevalidatie/gerichte oefeningen Manoeuvre of compensatie (andere hoofdhouding) Aanpassing van consistentie Aanpassing van eet en drinkgerei Sondevoeding

Algemene adviezen Dranken ook water indikken Rustige omgeving Praat niet onnodig tijdens de maaltijd Passend gebit, goede mondverzorging Zo mogelijk gewone bekers/kopjes, geen tuitbekers Rechtop zitten met voeten ondersteund In bed: rechtop en goed gesteund, bedtafeltje ter hoogte van elleboog Zet het eten recht voor de cliënt Kleine hapjes/slokjes 2 x slikken na een hap of slok Regelmatig speeksel doorslikken Controleer mondholte op voedselresten Reinig mond na maaltijd Bij aanbieden verdikte