Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen Hanzehogeschool Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
“In balans” met sociale netwerken
Evaluatie van mentorprojecten
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Herstelondersteunende zorg
Kracht en steun voor ouders met (ernstige) psychische aandoeningen
Prenataal en Postnataal
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Ouders en Kinderen Centraal
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis
Begeleidingsplannen GGZ
Presentatie contactpersomemnetwerk
Welkom op onze thema-avond
Een haperend geheugen.
Kernprocessen van de Act methodiek
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool.
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Ouderschap en psychiatrie Groningen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Breng jongeren in beweging! Hoe?
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Participatie in de praktijk
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen Hanzehogeschool Groningen.
Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen Hanzehogeschool Groningen.
Dak- en thuisloze jongeren met zwaardere problematiek tussenrapportage, 2 e meting Cas Barendregt, Jessica Baars, Marianne Snijdewind en Carola Schrijvers.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Methodiek: Plancyclus
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Maatschappelijke Participatie door Rehabilitatie Lies Korevaar Werkveldconferentie Participatie Groningen, 16 april 2013.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Steun voor ouders met psychische aandoeningen en een gezinsmodel Academie Sociale Studies - Lectoraat Rehabilitatie.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Senioronderzoeker/hogeschooldocent
Wmo in de Wijk Oldambt, 26 maart 2013
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen Hanzehogeschool Groningen Website: Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Strategieën voor ouderschap voor mensen met een Bipolaire Persoonlijkheidsstoornis

Onderwerpen 1.Ernstige Psychische Aandoeningen (EPA) 2. Ouderschap 3.(Korte oefening) 4. Rehabilitatie en persoonlijk herstel (recovery) 5.Strategieën 6. Ouderschap met succes en tevredenheid Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Carla is een alleenstaande moeder met borderline problematiek die een half jaar opgenomen is geweest in een psychiatrische kliniek en nu het ouderschap over haar twee kinderen, van hun oma weer aan het terugkrijgen is

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Karin is af en toe psychotisch. Zij is moeder van drie kinderen. In psychotische periodes brengt ze haar kinderen bij de ouders van hun vriendjes.

Ernstige Psychische Aandoeningen (EPA) Borderline Persoonlijkheids Stoornis Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Overige kenmerken Beperkingen in functioneren GAF- scores (Global Assessment of Functioning, As V DSM-IV, nu aantekeningen met betrekking tot belemmerd functioneren) Duur van de problematiek Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Betekenis voor de cliënt en voor het kind Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Achtergronden, Risico’s Promiscue Seks op jongere leeftijd Meer verkrachtingen en gedwongen seks Impulsieve seks Minder condoom gebruik (Sansone & Sansone 2011) en ja……….. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

….daar komen kinderen van

Ouderschap (Kendall & Bloomfield, 2004) empathie begrip controle emotie genegenheid discipline grenzen spanningen acceptatie van zichzelf leren kennis organiseren van activiteiten balans ouderschap en eigen ’leven’ Lectoraat Rehabilitatie Groningen

en natuurlijk ook vaders Moeders Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Symptomen dreigend voor het kind Ouder Sterk wisselende stemmingen Impulsiviteit moeite boosheid te beheersen dissociatieve verschijnselen. Kind zelfbeeld ontwikkelt onvoldoende structuur en grenzen ontbreken angsten onvoldoende sociale ontwikkeling Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Ouder met psychische aandoeningen: VERWAARLOZING EN GEWELD ??? Hulpverlener: LOYALITEIT CLIËNT VERSUS VERANTWOORDELIJKHEID KIND Lectoraat Rehabilitatie Groningen

50 filicides per 3 jaar = 15 per jaar -in de media 50 per jaar- psychiatrische diagnostiek vaak achteraf

Handvest van Grondrechten van de Europese Unie Een ieder heeft recht op lichamelijke en geestelijke integriteit. Verbod van eugenetische praktijken, met name die welke selectie van personen tot doel hebben

Feiten en cijfers (Trimbosinstituut) Naar schatting mensen met borderline stoornis minder dan 1% van de bevolking Ong. de helft heeft één of meer kinderen Ong. 25% van ouders met psychische aandoeningen in mijn onderzoek heeft borderline stoornis Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Verlies ouderlijk gezag Bij ernstige psychische aandoeningen in Amerika, Australië 60% Kinderen van ouders met welke problemen dan ook -in Nederland 102 kinderen per uit huis gezet -VS: 66 kinderen Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Rehabilitatie Mensen met psychiatrische beperkingen helpen beter te functioneren in de omgeving van hun keuze met zo min mogelijk professionele hulp (Anthony en Farkas, 1991) Probleemgericht  Ontwikkelingsgericht Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Individuele Rehabilitatie Benadering (IRB) Veranderdoelen op terreinen van wonen, werken, leren en SOCIALE CONTACTEN Verkennen (doelvaardigheidsbepaling), kiezen, verkrijgen en BEHOUDEN Rollen innemen: studentrol, arbeidsrol OUDERROL

Eigen herstel (recovery) “ de unieke persoonlijke processen waarin mensen met psychische beperkingen proberen om de draad weer op te pakken en hun leven opnieuw inhoud en richting geven” Boevink e.a. (2008) Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Strategieën voor ouderschap van mensen met psychische aandoeningen Lectoraat Rehabilitatie Groningen Dit onderzoek is gesubsidieerd door het Fonds Psychische Gezondheid.

Open vragen I Hoe ervaart u uw ouderschap? Wanneer vindt u iemand een goede ouder? Hoe geeft u ouderschap vorm in combinatie met psychische belemmeringen? Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Open vragen II Wat is het meest uitdagend geweest voor u als ouder? En het meest helpend?* Wat betekende het hebben van kinderen voor uw leven of uw geestelijke gezondheid ?* Wat hielp u om te slagen als ouder?* Lectoraat Rehabilitatie Groningen

27 ouders met ernstige psychische aandoeningen geïnterviewd

Bevindingen Het hebben van kinderen geeft structuur Extra goed doen als compensatie Inzichten om lasten te delen Communicatie over problematiek met kind is ingewikkeld Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Alleenstaande moeder met kind van vier: “Maar je krijgt ook wel heel veel terug. Het moederschap dat geeft ook veel voldoening en ja, eigenlijk is het ook sinds ik moeder ben dat ik zo stevig op mijn pootjes sta als nu, zeg maar. Het heeft mij wel heel erg veranderd” Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Conclusies (1) Ouders met psychische aandoeningen komen in hun kracht door het kind omdat ze bij de les moeten blijven. Het opvoeden biedt de ouder een basis voor maatschappelijke participatie – via school – via vriendschappen kind. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Conclusies (2) Samenzijn en samen activiteiten ontplooien geven beiden levenskracht. Loyaliteit en solidariteit met een eigen kind geven kracht om door te gaan. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

hun toewijding tot hun kinderen en de manier waarop kinderen hun leven verrijken en structureren vinden van een balans steun bij het ontwikkelen van hun ouderschap Strategieën

Ouderschap met succes en tevredenheid Marrie Venderink, Peter van der Ende Oefening

Uitgangspunten Eigen mogelijkheden ouders centraal Gebaseerd op Individuele Rehabilitatie Benadering (IRB) Gemiddeld 1 jaar 1 uur per week/14 dagen Hulpverleners op MBO, HBO- universitair niveau Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Methode Drie cliëntenwerkboeken “Ouderschap met succes en tevredenheid (OST)” I Huidig functioneren van de ouder IIa Versterken van de ouderrol IIb Hernemen of uitbreiden van de ouderrol Lectoraat Rehabilitatie Groningen

I. Huidig functioneren van de ouder Wie ben ik en wie is mijn kind? Tevredenheid en succes Steun, zelfvertrouwen en verwachtingen Lectoraat Rehabilitatie Groningen

IIa. Versterken van de ouderrol voor ouders die met hun kind wonen Wie stellen eisen aan de ouder? Wat vraagt de ouderrol van deze ouder? Oplossingen kiezen Succesvol en tevreden blijven Lectoraat Rehabilitatie Groningen

IIb. Hernemen / uitbreiden van de ouderrol voor ouders die apart van hun kind wonen Wensen van de ouder Mogelijke activiteiten en situaties Wie stellen eisen? Welke? Wie helpt / oplossingen kiezen Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Aanbevelingen Specialisten, Hbo'ers en Mbo’ers inzetbaar bij Begeleid Ouderschap Inleven in perspectief van de ouders Milieu benadering informele netwerken en professionele steun Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Praktische handvatten Mogelijkheden van deze ouders ontdekken via open vragen Vragen waar belemmeringen zijn Wat zij willen ontwikkelen in hun ouderschap Hoe zij deze ontwikkelingen willen realiseren Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Stellingen Ouders die recent gescheiden zijn vormen evenzeer een risico voor hun kinderen als ouders die een psychische aandoening hebben. Het informele netwerk tezamen met het professionele aanbod kunnen voldoende steun bieden aan ouders met psychiatrische beperkingen. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Evaluatie van de methodiek Ouderschap met Succes en Tevredenheid

Vraagstelling bij Nieuwe methodiek Wat is het resultaat van begeleiden van hulpverleners die met “Ouderschap met Succes en Tevredenheid (OST)” getraind zijn ? Succes Tevredenheid Eigen kracht/regie (empowerment) Kwaliteit van leven Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Attitudes Informele participatie Vaardigheden en kennis Empowerment Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Evaluatie methodiek 6 instellingen (GGz of BW) 11 ouders in experimentele groep – Ouderschapsbegeleiding 15 ouders in controle groep “Care As Usual” Nulmeting + na een jaar een eindmeting Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Resultaten Toename tevredenheid ouderschap in experimentele groep. Controle groep niet Het succes in ouderschap, aangegeven door hulpverleners en verwanten bevestigt de tendensen niet. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

-vervolg resultaten- Empowerment valt in de experimentele groep iets terug, terwijl de controle groep iets verbetert volgens hulpverleners. De kwaliteit van leven is in de experimentele groep verbeterd. Subjectief gegeven: Alle 11 ouders en hun hulpverleners van de experimentele groep positief Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Referenties Lectoraat Rehabilitatie Groningen 1.Van der Ende, P. C., Van Busschbach, J. T., Wiersma, D., & Korevaar, E. L. (2011). Ouders met ernstige psychische aandoeningen. Epidemiologische gegevens. Tijdschrift voor Psychiatrie, 53(11), 851– Van der Ende, P. C., Korevaar, E. L., van Busschbach, J. T. & van Weeghel, J.(2014) Strategies for parenting of people with psychiatric disabilities. Submitted 3. Van der Ende P.C.,Van Busschbach J.T., Nicholson J., Korevaar, E.L.,Van Weeghel, J. (2014). Parenting and psychiatric rehabilitation: Can parents with severe mental illness benefit from a new approach? 4. Kendall, S., & Bloomfield, L. (2005). Developing and validating a tool to measure parenting self-efficacy. Journal of Advanced Nursing, 51(2), 174– Ende, P.C. van der, Dalsum, L.A. van, Doezé R. & Korevaar, E.L. (2015). Kinderen van ouders met psychische problemen kijken terug op jeugdervaringen. Tijdschrift Participatie en Herstel, no. 1, maart 2015, pag Venderink, M.M. en P.C. van der Ende (2006). Ouderschap met succes en tevredenheid. Groningen: Cenzor-GGz Groningen en Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool.

Reacties / vragen: Websites: