Etappe 2 Minibridge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
B r i d g e iedereen kan het leren
Advertisements

Proloog.
Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Flits 1 Les 5 UITKOMEN. Waarom afspraken? Om partner inzicht te geven in je bezit in de uitkomstkleur Flits 2.
Flits 1 Spel 2. Bridge in een flits.
Les 2: Score & De Opening.
Het speelplan In Sans Atout: In Troef: Tel je vaste slagen
Les 6 Hoofdstuk 10: de uitkomst.
Les 2 HOOFDSTUK 2. SLAGEN MAKEN. Vragen vorige les Slagen incasseren
HOOFDSTUK 3. HET TEGENSPEL.
Les 9 Hoofdstuk 13: Praten als een bridger
Flits 1 Spel 2. Les 3 AFSPELEN.
Les 1 Proloog Het openingsbod op 1 niveau Zelf bieden en spelen
Flits 1 Les 4 ANTWOORDEN OP PARTNERS OPENING. Prioriteiten: 1. Het vinden van de beste speelsoort 2. Uitvinden hoeveel punten we samen hebben Flits 2.
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
Les 2 Spelen zonder troef
B r i d g e iedereen kan het leren Les 1 Copyright, 2002 © Rob Roling.
Les 3 Vragen vorige les De uitkomst De derde man (doet wat hij kan)
Les 2 Vragen vorige les Slagen incasseren Slagen ontwikkelen Spelen I
Etappe 11 Enkele regels voor leider en tegenspeler.
DEEL 1 LES 1 De basis Les 1 Enkele begrippen versie
Flits 1 Spel 2. Les 5 UITKOMEN /STRATEGIE.
Etappe 1 De eerste stappen.
Etappe 3 Het tegenspelen nader bekeken.
Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken.
Etappe 9 Systematische behandeling van het bieden Etappe 9 Systematische behandeling van het bieden.
Etappe 18 De Staymanconventie Etappe 18 De Staymanconventie.
Etappe 8 Meer slagen voor de leider Etappe 8 Meer slagen voor de leider.
De verdieping Les 2 Het spelen van SA -contracten DEEL 2 LES 2 versie
2e4 v e4 1 1e9 1 Etappe 4 De 2♣-opening Etappe 4 De 2♣-opening.
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.11 Hoofdstuk 2 Uitkomen.
Bijbod na een volgbod van de tegenpartij
V2.5 NdF-h6 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract.
Meer slagen voor de tegenspelers.
De 2♣-opening 1 1.
Verliezers tellen bij troefcontract NdF-h1 1e9 1 1.
Uitkomen.
OVERZICHT HOOFDSTUK 9 TEGENSPEL
DE DERDE MAN U bent Oost. Welke kaart speelt u bij? ♦ ♦ ? ? 2 W O
leider en tegenspelers
TERMINOLOGIE N W O Z LINKS VAN DE LEIDER WORDT UITGEKOMEN.
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.1
UITKOMEN SERIE HONNEURS DE HOOGSTE KLEINTJE BELOOFT PLAATJE
DOELSTELLING VOLGBOD I ZELF CONTRACT SPELEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Signaleren.
HET SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 1
De Staymanconventie.
Het tegenspelen nader bekeken.
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
Meer slagen voor de leider
UITKOMEN EN SIGNALEREN
LESMATERIAAL BIJ LEER BRIDGE MET BERRY DEEL 1
Les 2 Stoelendans N W O Z leider.
Les 2 Het spelen van SA-contracten
Les 13: Herhaling 1) Spelen en tegenspelen 2) Het bieden
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Meer slagen voor de leider
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
HET SPEELPLAN IN EEN TROEFCONTRACT
HET SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Transcript van de presentatie:

Etappe 2 Minibridge

Etappe 2: Minibridge Wie wordt de leider Speelsoort bepalen Uitkomen en spelen • Eerste richtlijnen voor het spelen en tegenspelen 1e2 v3.0

Wie wordt de leider Plaatjespunten hardop noemen tegenspeler 8p 2. Partij met meeste punten speelt 13p 9p gever begint Bij 20/20? Paar gever speelt 3. Leider wordt speler met meeste punten leider dummy 10p 4. Partner van leider wordt dummy Evenveel punten? Onderling kiezen tegenspeler 5. Andere paar: tegenspelers 1e2 v3.0

Speelsoort bepalen (1) ♠ ♥ ♦ ♣ A 8 6 4 6 5 2 A 2 H V 10 8 ♠ ♥ ♦ ♣ LEIDER DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 8 6 4 6 5 2 A 2 H V 10 8 ♠ ♥ ♦ ♣ B 5 3 2 A 4 H 6 5 4 B 6 2 West: “Heb jij 4k♣ of langer?” Oost: “Heb jij 4k♦ of langer?” Oost: “Nee” West: “Nee” West: “Geen fit in ♣!” Oost: Geen fit in ♦” West: “Heb jij 4k♠ of langer?” Oost: “Ja” West: “OK, dan wordt ♠ troef ” Troef spelen vereist samen 8+ kaarten in één kleur ( = fit ) Begin met langste kleur of laagste 4k Overslaan ♥-kleur betekent geen 4k♥! 1e2 v3.0

Speelsoort bepalen (2) ♠ ♥ ♦ ♣ A 8 6 4 A 2 6 5 2 H V 10 8 ♠ ♥ ♦ ♣ LEIDER DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 8 6 4 A 2 6 5 2 H V 10 8 ♠ ♥ ♦ ♣ B 5 2 H 6 5 4 3 A 4 B 6 2 West: “Heb jij 4k♣ of langer?” Oost: “Heb jij 3k♥ of langer?” Oost: “Nee” West: “Nee” West: “Geen fit in ♣!” Oost: “Geen fit in ♥!” West: “Heb jij 4k♠ of langer?” Overslaan ♦-kleur betekent geen 4k♦! Oost: “Nee” West: “Geen fit in ♠” “Dan spelen we zonder troef” Troef spelen vereist vereist een fit: samen 8+ kaarten in één kleur Begin met langste kleur of laagste 4k 1e2 v3.0

Uitkomen en spelen 1. Speler links van leider (W) komt uit met gesloten kaart 2. Partner (O) geeft akkoord om kaart om te draaien OK 3. Dummy legt zijn kaarten open 4. Leider bepaalt wat dummy bijspeelt 5. Oost en zuid spelen bij Wie wint de slag? Oost! leider 1e2 v3.0

Eerste richtlijnen voor tegenspelen Wees zuinig op azen - kom niet uit met ‘los’ aas (d.w.z. zonder heer erbij) - azen moeten heren of vrouwen ‘vangen’ Kom uit met hoogste van aaneengesloten rijtje honneurs, zoals HVB - heer verlies je aan aas - maar weer aan slag maak je vrouw en boer Kom in Sans Atout-spel uit met langste kleur - na drie slagen houd je één of meer kaarten over - daarmee kun je slagen maken; er kan niet worden getroefd! 1e2 v3.0

Samenvatting van etappe 2 • Per spel is één speler de leider - zijn partner is dummy en speelt niet actief mee - overige twee spelers zijn de tegenspelers Leider en dummy bevragen elkaar om beste speelsoort te vinden Tegenspeler links van leider komt uit • We springen zuinig om met onze azen • Van rijtje aaneengesloten honneurs, zoals heer-vrouw-boer, kom je uit met de hoogste In Sans Atout-spel kom je uit met langste kleur 1e2 v3.0

EINDE Etappe 2 1e2 v3.0