Etappe 2 Minibridge
Etappe 2: Minibridge Wie wordt de leider Speelsoort bepalen Uitkomen en spelen • Eerste richtlijnen voor het spelen en tegenspelen 1e2 v3.0
Wie wordt de leider Plaatjespunten hardop noemen tegenspeler 8p 2. Partij met meeste punten speelt 13p 9p gever begint Bij 20/20? Paar gever speelt 3. Leider wordt speler met meeste punten leider dummy 10p 4. Partner van leider wordt dummy Evenveel punten? Onderling kiezen tegenspeler 5. Andere paar: tegenspelers 1e2 v3.0
Speelsoort bepalen (1) ♠ ♥ ♦ ♣ A 8 6 4 6 5 2 A 2 H V 10 8 ♠ ♥ ♦ ♣ LEIDER DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 8 6 4 6 5 2 A 2 H V 10 8 ♠ ♥ ♦ ♣ B 5 3 2 A 4 H 6 5 4 B 6 2 West: “Heb jij 4k♣ of langer?” Oost: “Heb jij 4k♦ of langer?” Oost: “Nee” West: “Nee” West: “Geen fit in ♣!” Oost: Geen fit in ♦” West: “Heb jij 4k♠ of langer?” Oost: “Ja” West: “OK, dan wordt ♠ troef ” Troef spelen vereist samen 8+ kaarten in één kleur ( = fit ) Begin met langste kleur of laagste 4k Overslaan ♥-kleur betekent geen 4k♥! 1e2 v3.0
Speelsoort bepalen (2) ♠ ♥ ♦ ♣ A 8 6 4 A 2 6 5 2 H V 10 8 ♠ ♥ ♦ ♣ LEIDER DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 8 6 4 A 2 6 5 2 H V 10 8 ♠ ♥ ♦ ♣ B 5 2 H 6 5 4 3 A 4 B 6 2 West: “Heb jij 4k♣ of langer?” Oost: “Heb jij 3k♥ of langer?” Oost: “Nee” West: “Nee” West: “Geen fit in ♣!” Oost: “Geen fit in ♥!” West: “Heb jij 4k♠ of langer?” Overslaan ♦-kleur betekent geen 4k♦! Oost: “Nee” West: “Geen fit in ♠” “Dan spelen we zonder troef” Troef spelen vereist vereist een fit: samen 8+ kaarten in één kleur Begin met langste kleur of laagste 4k 1e2 v3.0
Uitkomen en spelen 1. Speler links van leider (W) komt uit met gesloten kaart 2. Partner (O) geeft akkoord om kaart om te draaien OK 3. Dummy legt zijn kaarten open 4. Leider bepaalt wat dummy bijspeelt 5. Oost en zuid spelen bij Wie wint de slag? Oost! leider 1e2 v3.0
Eerste richtlijnen voor tegenspelen Wees zuinig op azen - kom niet uit met ‘los’ aas (d.w.z. zonder heer erbij) - azen moeten heren of vrouwen ‘vangen’ Kom uit met hoogste van aaneengesloten rijtje honneurs, zoals HVB - heer verlies je aan aas - maar weer aan slag maak je vrouw en boer Kom in Sans Atout-spel uit met langste kleur - na drie slagen houd je één of meer kaarten over - daarmee kun je slagen maken; er kan niet worden getroefd! 1e2 v3.0
Samenvatting van etappe 2 • Per spel is één speler de leider - zijn partner is dummy en speelt niet actief mee - overige twee spelers zijn de tegenspelers Leider en dummy bevragen elkaar om beste speelsoort te vinden Tegenspeler links van leider komt uit • We springen zuinig om met onze azen • Van rijtje aaneengesloten honneurs, zoals heer-vrouw-boer, kom je uit met de hoogste In Sans Atout-spel kom je uit met langste kleur 1e2 v3.0
EINDE Etappe 2 1e2 v3.0