Vragen naar het begrip autonomie bij het opleiden van docenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De bevlogen leerkracht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Autonomie in de derde graad
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
ArtEZ cultuurwerkplaats Zwolle 4 december 2012.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Efezen 4:7-24 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven van Christus aan de Gemeente Gaven van Christus aan de Gemeente Vs 11: Vs 11: –Apostelen.
Ontwikkelingstraject kinderen
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Presentatie Technaplaza
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
De rijkdom van de arme kunst
Vastenbezinning 5 maart 2012 Welkom.
De grieken en hun nieuwe manier van denken.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Autonomie in de derde graad
ArtEZ: 3100 studenten, waarvan ruim de helft in Arnhem 300 op master- en op bachelorniveau (25 AD) 700 in docentenopleidingen en kunsteducatie Disciplines:
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Motivatie & differentiatie
Richtlijnen voor de casustoets
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 2 kwartaal 3: verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid Corstin Dieterich L
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
De andersglobaliserings- beweging: Onredelijk radicalisme.
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
De wet op de GGZ - beroepen
Ontwerponderzoek: een wederkerige en logische keuze
Cursus vrijwilligers werven
het programmeren voorbij
Programma van deze avond
Paspoort griekse goden
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Curriculumontwerp AVO
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Geloven… waarom?.
Interview met Dr. Chris Paffen
Enkele interessante vragen!
Programma van deze avond
Richting geven aan Teamontwikkeling
Leraar worden aan de universiteit? Het kan!
‘Motiveren kan je leren’
Programma van deze avond
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Vragen naar het begrip autonomie bij het opleiden van docenten

Ethiek en politieke filosofie – bij vragen met betrekking tot de rechten en verantwoordelijkheden van individuen en groepen is autonomie een noodzakelijke voorwaarde voor rationele besluitvorming Psychologie - autonomie is een basisbehoefte waardoor het individu zelfsturing en zingeving nastreeft in zijn relatie met de omgeving Kunsten – alles is maakbaar in de handen van de autonome kunstenaar en zijn handelen vereist onafhankelijkheid

Connoisseurship: De leraar leert zichzelf alsook zijn vakgebied

Virtuositeit: oordeelsvermogen staat centraal in docentopleidingen

Artistry: improvisatie is een gave eigen aan de docent

Bedankt voor het meedenken! Interesse? Vragen? Ik zoek gesprekspartners die verder willen denken over deze begrippen. mail mij: Maeve OBrien Braun, master kunsteducatie, ArtEZ hogeschool voor de kunsten