VOERTUIGCONTROLE (BRAVOK)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Paradox van onze Tijd
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Meten met de aardspreidingsweerstandsmeter
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
VOERTUIGCONTROLE AUDI A1
naamwoordelijk gezegde
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
1.6 Fiets winkel/afleveringsklaar maken
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Kleppen meten en stellen bij een K100 2V
KOPLAMPEN AFSTELLEN.
Veiligheidsmaatregelen tijdens de inzet
Deel 2. Zomaar weer een foto. Niks bijzonders te vermelden.
De RijRegels.
VOORAFGAANDE CONTROLES
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Flits 1 Spel 2. Les 3 AFSPELEN.
Verkeersexamen Voorstellen Fietscontrole De Route.
Schuifmaat.
Tekenen.
Film cameraman.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Rijgen en vlechten van een derailleurwiel
Powerpoint Presentatie Wielen Rijgen.
De Paradox van onze Tijd
VOERTUIGCONTROLE (BRAVOK)
Auto 1.6 Peugeot Diesel motor komt binnen met storing
BART PRINS KLAAS MULDER JACHTBOUW VETUS CENTER NOORD-HOLLAND
De 10 geboden van de Quasi. Bij start van de rit: ◦ een volle benzine tank ◦ correcte bandenspanning ◦ de nodige beschermende kledij ◦ goed humeur ◦ drinkgeld.
Zaalhockey M.H.C. Roden 2013/2014 Basisformatie Aanvallende tactieken
VOERTUIGCONTROLE VOLKSWAGEN TIGUAN
Zet de telefoon aan en voer je pincode in.
Handleiding LoGiApp tbv Riwo Transport
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
V2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Trouble shooting voor het printen. Reservoir: 1) Er zit een coating in het reservoir, zodat bij het printen geen materiaal aan het platform hecht en niet.
Omgang en verzorging H4.
YOUR REPUTATION IS MINE. NL FR EN. Vaak stellen we vast dat zowel bij broncontainers als bij bronkoffers (=oververpakking) de labels beschadigd, onleesbaar.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
RoboCup Junior Bouwen van een robot voor de RCJr lessen Versie
Het veilig en volgens de procedures aanbouwen van een werktuig in de hefinrichting.
Banden.
De vraag is je beste vriend
Techniek Maaidorser.
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
B(B)OK –controle. Brandstof.
Machines onderhoud.
Hoe kijkt EZ naar Beheer BGT
Onderhoud motoren.
Krachten op de surfplank en hun gevolgen
Module 6 Basis pneumatiek
Klein vaarbewijs 7e bijeenkomst.
FMEA Koptelefoon .Soundustry.
Omgaan met een rollator
Bewerkt door: P.T.M. Feldbrugge
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Verpleegtechnische vaardigheden
In het landschap bij ons in de buurt zit een geheim wapen verborgen…
Transcript van de presentatie:

VOERTUIGCONTROLE (BRAVOK) KTM DUKE 690 KTM DUKE 690 RIJSCHOOL VAN ZUYLEN

BANDEN Controlepunten banden: RIJSCHOOL VAN ZUYLEN BANDEN - Bandenspanning: De banden moeten voldoende op spanning zijn. Per motortype is de bandenspanning verschillend, voor en achter is vaak verschillend en ook is er natuurlijk nog verschil of je er alleen op zit of met een duo passagier en/of belading. Hoeveel de bandenspanning moet zijn kun je terug vinden in het instructieboekje van de motor. KTM 690: voor: 2,0 bar achter: 2,0 bar. - Profiel: De banden moeten voorzien zijn van voldoende profiel. Wettelijk moet er minimaal 1mm profiel op de banden zitten maar veiliger is om de banden bij 2 mm profiel al te vervangen. - Algemene staat van de band: Is de band niet beschadigd, slijt de band gelijkmatig af, zijn de banden niet uitgedroogd en steken er geen scherpe delen uit zoals bijv. glas, schroeven, blik ed. Controleer of er een ventieldopje op het ventiel zit om het ventiel te beschermen tegen vuil, vocht en roest. RIJSCHOOL VAN ZUYLEN

REMMEN RIJSCHOOL VAN ZUYLEN Controlepunten remmen: - Remdruk: De remmen moeten voldoende druk opbouwen, dit kun je controleren door de remhendel in te knijpen. Bij het inknijpen moet je een zekere weerstand voelen en ook is het, als de remmen voldoende druk opbouwen, meestal niet mogelijk de remhendel tot aan het handvat in te knijpen. Als de remhendel ingeknepen wordt is er aan het begin nog geen remwerking, dit noemen we de vrije slag. - Remvloeistof: Belangrijk is ook het controleren van de remvloeistof. Deze zit in 2 aparte reservoirs (zie afbeeldingen), rechts op het stuur het reservoir voor de voorrem en rechts op het frame onder het zadel voor de achterrem. Hoe meer de remblokken versleten zijn, hoe lager het niveau van de remvloeistof zal zijn. Een laag remvloeistofniveau kan natuurlijk ook te wijten zijn aan lekkage! RIJSCHOOL VAN ZUYLEN

(hier meet je de speling, 2 à 3 cm, van de ketting) AANDRIJVING (hier meet je de speling, 2 à 3 cm, van de ketting) Controlepunten ketting: - Speling: De ketting moet 2 à 3 centimeter speling hebben, gemeten aan de onderkant van de ketting in het midden tussen voor en achter tandwiel. Is er meer dan 2 à 3 centimeter speling in de ketting, moet deze wellicht gespannen worden. Kijk hiervoor in het instructieboekje van je motor. - Slijtage: Ketting en tandwielen moeten regelmatig op slijtage gecontroleerd worden. Een indicatie dat ketting en tandwielen versleten zijn is als de ketting op spanning is, maar je bij het achterste tandwiel de ketting een stukje van het tandwiel kunt trekken. Om overmatige slijtage te voorkomen en een langere levensduur voor ketting en tandwielen te zorgen is het belangrijk dat je de ketting regelmatig invet/smeert. Bij voorkeur na de rit, dit omdat de huidige smeermiddelen voor de motorketting vaak uit een spuitbus komen en eerst goed in de ketting moeten trekken. RIJSCHOOL VAN ZUYLEN

Achterlicht (LED) en richtingaanwijzers. VERLICHTING Koplamp en richtingaanwijzers. Achterlicht (LED) en richtingaanwijzers. Controlepunten verlichting: - Staat van de verlichting: Alle verlichting moet natuurlijk schoon, heel zijn en werken. - Werking: Controleer of de verlichting werkt. Om dit te controleren moet de contactsleutel van de motor op contact gezet worden waarna de verlichting automatisch gaat branden (stadslicht+dimlicht). Controleer de richtingaanwijzers op juiste werking. Denk bij het controleren van de remlichten dat de voor en achterrem ieder een aparte schakelaar hebben. Daarom moeten bij de controle van het remlicht de voor en achterrem beide bediend worden om de werking te controleren. Controle van de verlichting voor het examen gebeurt samen met de examinator. RIJSCHOOL VAN ZUYLEN

OLIE RIJSCHOOL VAN ZUYLEN Het kijkglas. Controlepunten olie: - Oliepeil: Het oliepeil moet ten allen tijde op het juiste niveau zijn omdat er anders ernstige schade aan het motorblok kan ontstaan! Het motorblok kan dan nl. “vastslaan” dit betekend dat de zuigers in het blok niet meer op en neer kunnen bewegen. Een gevolg hiervan is dat het achterwiel dan ook stilstaat. - Olie peilen: Om het juiste niveau van de motorolie te peilen moet de motor recht staan. Het beste moment om olie te peilen is voor de rit. Mocht je het oliepeil tijdens de rit willen controleren, wacht dan 10 tot 15 min. Nadat je de motor heb uitgeschakeld en peil dan de olie. Rechts op het motorblok zit de vuldop waar je de olie kunt bijvullen. Onderaan het motorblok zit een kijkglaasje waar de olie zichtbaar is. De motorolie moet tussen de onder- en bovenkant van het kijkglas staan. RIJSCHOOL VAN ZUYLEN

KOELING RIJSCHOOL VAN ZUYLEN Controlepunten koelsysteem: - Radiator: Expansievat Controlepunten koelsysteem: - Radiator: Controleer de radiator op beschadigingen en controleer of de radiator schoon is, als er veel vuil op de radiator zit zal dit de werking van de radiator negatief beïnvloeden. Controleer ook of de slangen aan de radiator niet uitgedroogd zijn en goed vast zitten. - Koelvloeistof niveau: Het grootste gedeelte van de koelvloeistof bevindt zich in het expansievat. Dit expansievat is van doorzichtig plastic zodat je gemakkelijk het niveau kunt controleren en je kunt er, indien het niveau te laag is, ook koelvloeistof bijvullen. Raadpleeg hiervoor evt. het instructieboekje. Het expansievat bevind zich onder de zijkap linksvoor, door er vanaf achter in te kijken is het niveau af te lezen. RIJSCHOOL VAN ZUYLEN

* * ALGEMEEN RIJSCHOOL VAN ZUYLEN Brandstof: Natuurlijk is het ook belangrijk om voor de rit te kijken of er nog genoeg brandstof in de tank aanwezig is. De KTM Duke 690 heeft geen brandstofkraantje (dus geen reservestand) en ook geen brandstofmeter in het display / op het dashbord. Het is dus lastig te bepalen precies hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Je kunt, door de dagteller op nul te zetten na het tanken, precies bijhouden hoever je met een tank brandstof kunt rijden en dat is wel handig gezien het ontbreken van een brandstofmeter. Als de brandstof voorraad bijna op is gaat het waarschuwingslampje lage brandstofvoorraad branden. Er zit dan nog ongeveer 1,5 liter brandstof in de tank. Ook is er rechtsonder in het display het aantal kilometers te zien dat je al verreden hebt met de reserve brandstof . (* TRIP F en dan het aantal kilometers) * * RIJSCHOOL VAN ZUYLEN

Monoshock achterdemper met stelmogelijkheden. ALGEMEEN Vering: De achtervering is in stugheid nog af te stellen. Dit is handig als je bijvoorbeeld met een passagier achterop gaat rijden. Bij het rijden met een passagier (of bagage) is het voor de stabiliteit namelijk beter om de achtervering wat stugger af te stellen. Kijk in het instructieboekje voor de afstelmogelijkheden. De voorvork kun je controleren op lekkage en vastzittend vuil (vastzittend vuil kan de keringen beschadigen). Keering voorvork Monoshock achterdemper met stelmogelijkheden. RIJSCHOOL VAN ZUYLEN