Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overleven in de prehistorie
Advertisements

Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Milieuproblemen in Nederland
H8 Op Stoom§8.3 De sociale kwestie In alle gebieden met een opkomende industrie groeide de bevolking sterk Nog nooit was urbanisatie in dit tempo en op.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Leven in een industriestad
DE MIDDELEEUWSE STAD.
4.2 de sociale kwestie..
Kenmerken en gevolgen van onderontwikkeling
de tijd van burgers en stoommachines
nieuwste tijd of tijd van volkeren (ca.1800 – 1945)
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
De sociale kwestie.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Industriële Revolutie
Tijd van burgers en stoommachines,
Staatsinrichting van Nederland
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het einde van de les?
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
5.2 De sociale kwestie.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Politieke stromingen De liberalen
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Tijd van Grieken en Romeinen 4.2 De Romeinse samenleving.
De stad verandert Blok 3.
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Geschiedenis M3.
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Ontmoetingen in verre streken
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Posters voor in het geschiedenislokaal
Rampen in de Middeleeuwen
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§3.1 Industrie en samenleving
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.' 'En wij zijn proletariërs en wij eten óók nooit vleesch'

Vaardigheid historisch denken Oorzaak Gevolg Waardoor iets komt Wat er daardoor gebeurt Oorzaak? Gevolg? H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Vaardigheid historisch denken Gevolgen Korte termijn Lange termijn 1914 1918 H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Wat is het onderwerp van deze spotprent? Wat is de mening van de maker van de spotprent over kinderarbeid? En waar kun je dat aan zien? Waar gaat deze spotprent over? Over welke tijd gaat deze spotprent? Wat voor een soort afbeelding is dit? Gaat deze bron over gevolgen op de korte termijn of over gevolgen op de lange termijn? Gaat deze bron over oorzaken of gevolgen van de Industriële Revolutie H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Urbanisatie in de 19de eeuw -Huizen van slechte kwaliteit -Minder werk op het platteland -Meer werk in de fabriek -Dicht bij de fabriek -Dorpen groeiden uit tot steden H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

-Nauwelijks schoon drinkwater Ziekte en armoede -Nauwelijks schoon drinkwater -Vuilnis werd niet opgehaald -Epidemieën braken regelmatig uit -De lucht was vervuild H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

-Minder sociale controle Ziekte en armoede -Minder sociale controle -Veel alcoholmisbruik -Geen onderwijs H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

-Hogere klassen trokken de stad uit Verbeteringen -Hogere klassen trokken de stad uit -Maar deden ook aan liefdadigheid -Eind 19de eeuw ging de overheid ingrijpen H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de gevolgen waren van de urbanisatie Waarom er veel ziekten voorkwamen in de eerste industriesteden Waarom er minder sociale controle was in de steden en welke gevolgen dat had Waardoor er eind 19de eeuw verbetering kwam in de situatie van de arbeiders H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Let ook op hun schoeisel? Wie bedient de pomp? Wie halen er water? Hoe zien ze eruit? Let ook op hun schoeisel? Hoe denkt de tekenaar over ziekteverspreiding? Waarom het afbeelden van een skelet?