Studenten zetten talenten in voor de maatschappij

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

Differentiatie in de klas
TALENT SCOUTEN EN UITDAGEN Oftewel: Nut en noodzaak van Honourstrajecten Onderwijsmiddag 20 januari 2009 Jeroen Touwen.
Samen werken aan een duurzame civil society
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Eindwerk zesde jaar.
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Sanne Tromp Ton van der Valk
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Radboud Universiteit Nijmegen
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Congres Grip op Samenwerken 17 november USBO. Welkom Door: Frank Koen Bestuurlijk voorzitter Slim Samenwerken Burgemeester Capelle aan den Ijssel.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Honours Programme Delft
vinden - binden - scoren Wat je uitstraalt krijg je terug
Honours Programme Delft Aandacht voor talent
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
OFC28 mediawijsheid les 4.
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Medmec04 les 1 Engagement.
Honours Programme Delft
Project “Horizon Verbreden”
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Dirk Jan van den Berg, Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De Kracht van Delft editie 2008 TU-Delft – Kracht van Delft 2008.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Instructie studieplanning Bachelor 2/3 De invulling van jouw Bachelor programma.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Instructie studieplanning Bachelor 2/3
De driehoeksverhouding
Gezonde fysieke omgeving
Basismobiliteit in Gelderland
Het BSc Honours Programme
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Het BSc Honours Programme
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Honours programma: voor wie
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
ruimte voor de Waal Nijmegen Een praktijkervaring
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Titel presentatie.
Marjo Baeten HAS Hogeschool & SDG’s
Transcript van de presentatie:

Studenten zetten talenten in voor de maatschappij Summit ‘Exchanging Excellence’ Radboud Universiteit Nijmegen, 25 juni 2015

Opbouw presentatie Introductie Concept: ‘Giving Back’ Format: de Honours Class Ontwikkeling Changemakers in Leiden De class Changemakers in Leiden Opzet & programma Projecten Project de Merenwijk Het resultaat: afronding Honours Class Het vervolg?

Even voorstellen Marieke van Haaren, coördinator Honours College Nina van der Voort, student Rechtsgeleerdheid en honours class ‘Changemakers in Leiden’ Ellen Wiering, student Criminologie en honours class ‘Changemakers in Leiden’

‘Giving back’ In de Verenigde Staten Studenten doen iets terug voor de maatschappij/ voor hun community: We believe that an honors education should instill in students the desire to be active, contributing members of their societies. Our aim is summarized best in our motto: "To be honorable is to serve." In Nederland Studenten willen hun talenten inzetten voor de maatschappij, of hun omgeving In Leiden Relatie universiteit - maatschappij en relatie stad-universiteit belangrijk.

Honours Classes Wat is een Honours Class? Keuzevak van 5 EC, voor studenten in het Honours College, en reguliere studenten met goede cijfers Jaarlijks aanbod van ongeveer 30 verschillende honours classes, zeer uiteenlopende thema’s Gemiddeld 15 studenten per class

Stadslab Leiden = netwerk van Stadslaboranten

Ontwikkeling Changemakers in Leiden Plan: honours class waarin studenten iets doen in/voor de stad Leiden ↓ Burgemeester Lenferink enthousiast ↓ Uitwerken in samenwerking met Stadslab Leiden ↓ Class ‘Changemakers in Leiden’

Changemakers in Leiden Week 1-3: wetenschappelijke inleiding thema college 1 prof.dr. Job Cohen: over gemeentelijke democratie college 2 Dr. Geerten Boogaard: over democratische waarden college 3 door Marije van den Berg (Stadslab Leiden) over ‘democratisch innoveren’, én presentatie + keuze projecten Week 4: uitwerken Plan van Aanpak en proefpresentaties (met coach) Week 5: Dragons Den elk team presenteert plan aan drie dragons (wethouder Marleen Damen, Job Cohen en Marije van den Berg ), in de Raadszaal van het Stadhuis van Leiden

De projecten Zelf bedachte projecten: 1 Stad, 2 werelden - Een studie naar de participatie van student en burger in Leiden Haarlemmerstraat op de schop - Democratisch proces of macht van de elite? Groene Daken in Leiden Projecten van Stadslab Leiden: Horizon 071 - Omgevingsvisie regio Leiden Burgerparticipatie in de Merenwijk Trendonderzoek Internationalisering

Aan de slag in de stad! week 6-8: studenten werken aan project, begeleiding vanuit Stadslab Terugkombijeenkomst: wat gaat goed, en wat niet? Feedback en tips van Job Cohen en Marije van den Berg week 9-11: afronden projecten Afsluitende bijeenkomst: presentaties door alle groepjes aan de drie Dragons.

Project Merenwijk Bekijk het filmpje

Afronding van de class Studenten schrijven reflectieverslag verbinding tussen wetenschappelijke theorie en het project (mag als groep) reflectie op het proces en wat zij daarin geleerd hebben (individueel).

Ervaringen, leerpunten en vervolg

Vragen? Honours Academy Oude Sterrewacht Sterrenwachtlaan 11, 2311 GW Leiden honoursacademy.leidenuniv.nl info@honoursacademy.leidenuniv.nl