Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LU MC Integratie ICT in simulaties 19 juni 2001 P.M. Bloemendaal E.M. Schoonderwaldt S. Eggermont J.P.A. Broeren.
Advertisements

Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Informeel leren en….. social media
Michel Visser Founder EesySoft
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
TOOLS FOR STRUGGLING WRITERS ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR WRITING Evy Jansen.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Inleiding Adaptieve Systemen, Opleiding CKI, Utrecht. Auteur: Gerard Vreeswijk Inleiding adaptieve systemen Lerende classificatie systemen.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Welke veranderbaarheids requirements kan je distilleren uit de Literatuur voor veranderbaarheid van Elearning systemen? Peter van Vorstenbosch 29 januari.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Stef van Dijk. Inhoud Introductie Cookies? Waarom localStorage? Gebruik localStorage Demo localStorage Bronnen.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Makkelijk leren, beter onthouden Adaptieve e-learning en toetsing.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
Ontstaan en werking van het internet De Cloud. Inhoud Geschiedenis Computer Ontstaan internet Werking internet The Cloud Toepassing.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
GBIF NODES Committee Meeting Copenhagen, Denmark 4 th October 2009 De GBIF Integrated Publishing Toolkit Alberto GONZÁLEZ-TALAVÁN Programme Officer for.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
OPEN brainstorm.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
Richard West University of Georgia
ONDERWIJS OP WEG DINSDAG 15 JUNI 2004
ETUDE Toetsservicesysteem
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Blended learning Italiaans
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Educational support & innovation
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitgangspunten: Welke evolutie hebben e-Learning systemen meegemaakt? Welke mogelijkheden/functionaliteiten zijn toegevoegd? Welke mogelijkheden zijn verdwenen? Hoe is de aanpak van e-Learning systemen door de jaren heen geëvolueerd?

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Inleiding The close relationship between pedagogy and technology evolution is an important aspect in designing and managing educational systems.” (C. Pahl)

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Lineaire systemen (Page-turners) Auteur verwerkt leertraject in een lineaire aanpak Software is een aaneenschakeling van schermen Navigatie ligt vast Oorspronkelijk vooral tekst (omwille van beperkte geheugencapaciteiten) Pakket op de computer van de gebruiker …

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Lineaire systemen (Page-turners) … Weinig opvolging voor leertraject van de lerende Feedback beperkt tot juiste antwoorden en score

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Meer aandacht voor individuele leertraject

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Adaptieve systemen Systeem is uitgebreid met tools voor opslag van studentafhankelijke gegevens Wisselende leertrajecten mogelijk Gevolgde leertraject wordt bewaard Navigatie wordt door informatie beïnvloed Meestal nog beschikbaar op één computer of via gesloten netwerk

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen Tijd-plaats onafhankelijk leren

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Web Based Training Gebruik van Internet Sterk uitgebreide, wereldwijd verspreide verzameling elementen Grote variatie aan gegevenssoorten Verschillende formaten van opslag Nood aan extra tools: zoekfuncties, woordenlijsten, hypertext indices

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen Sterke toename en verspreiding van multimediale mogelijkheden

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen Sterke toename en verspreiding van multimediale mogelijkheden

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen Competentiegericht leren Sterke toename en verspreiding van multimediale mogelijkheden

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Teaching and Learning Environments Opbouw uit verschillende componenten Beschikbaarheid van tools voor asynchrone communicatie (discussiegroepen, ) naast synchrone (netmeeting, videoconference) Nood aan een onafhankelijke ‘agent’ die cursusmateriaal op niveau van de lerende aanbiedt.

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Wijzigingen in systemen

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Wijzigingen in de rol van participanten Rol van de student Rol van de docent Rol van de ontwikkelaar

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Zelfstandig werken Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Zelfstandig werken Eigen leertraject opzetten Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Zelfstandig werken Eigen leertraject opzetten Samenwerking Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Zelfstandig werken Eigen leertraject opzetten Samenwerking Feedback vragen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van docent Opzetten van leertraject Leraar Coach Selecteren van geschikt materiaal Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van ontwikkelaar Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Conclusie Samenwerking is meer en meer noodzakelijk tussen verschillende experten Documentatie aanleggen is omwille van een vlotte communicatie meer dan noodzakelijk

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Reflectie over het seminarie Artikels bevatten steeds een andere kijk op e- Learning Sommige artikels zijn vlot leesbaar omwille van de concrete voorbeelden

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Reflectie over het seminarie Artikels bevatten steeds een andere kijk op e- Learning Sommige artikels zijn vlot leesbaar omwille van de concrete voorbeelden In de aangetroffen literatuurelementen én in de bestudeerde artikels is weinig concreets gevonden over hoe men gepersonaliseerde informatie kan opslaan en hoe deze data sturend kunnen werken in een leertraject

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Gebruikte literatuur: Elearning trends 2004 – standaarden, technologie en eigendomsrecht (Michiel van Geloven et al.) o28411/studietaak1/feedback2.htm o28411/studietaak1/feedback2.htm More Than Class Notes? A Features Review of Current Web- based Course Management Tools and their Adherence to Accepted Learning Pedagogy (Thomas N. Janicki et al.) Cultivating The Hybrid: A Case Study of a Three Year Evolution of Elearning for Blended Delivery (Oriel Kelly) De elektronische leeromgeving (Bert Lichtenberg) Managing evolution and change in web-based teaching and learning environments (Claus Pahl) Authoring Tools for Component-Based Learning Environments (Steven Ritter et al.)