Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
B r i d g e iedereen kan het leren
Advertisements

Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Beter afspelen.
Flits 1 Spel 2. Bridge in een flits.
Het speelplan In Sans Atout: In Troef: Tel je vaste slagen
DEEL 2 LES 6 De verdieping Les 6 Speelfiguren versie
Les 2 HOOFDSTUK 2. SLAGEN MAKEN. Vragen vorige les Slagen incasseren
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
DEEL 2 LES 5 De verdieping Les 5 Communicatie versie
Flits 1 Spel 2. Les 3 AFSPELEN.
Flits 2 Spel 2. Bridge in een flits.
Flits 1 Spel 2. Les 3 AFSPELEN.
Les 2 Spelen zonder troef
Hoofdstuk 9 Het volgbod Hoofdstuk 15 Oefenspellen 11501D-11508D
B r i d g e iedereen kan het leren Les 1 Copyright, 2002 © Rob Roling.
Les 2 Vragen vorige les Slagen incasseren Slagen ontwikkelen Spelen I
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Etappe 11 Enkele regels voor leider en tegenspeler.
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
Flits 1 Spel 2. Les 5 UITKOMEN /STRATEGIE.
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Etappe 1 De eerste stappen.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Etappe 3 Het tegenspelen nader bekeken.
Etappe 14 De biedingen ‘doublet’ en ‘redoublet’ Etappe 14 De biedingen ‘doublet’ en ‘redoublet’
V2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract.
Etappe 8 Het biedsysteem.
Etappe 18 De Staymanconventie Etappe 18 De Staymanconventie.
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.1 1 Hoofdstuk 6 Signaleren anders.
V2.5 NF1H1 v2.7f 1 1e9 1 Hoofdstuk 1 Jacoby transfers voor de hoge kleuren Hoofdstuk 1 Jacoby transfers voor de hoge kleuren.
2e5 v1.0 1 Etappe 5 2♦♥♠-opening Etappe 5 2♦♥♠-opening.
Etappe 8 Meer slagen voor de leider Etappe 8 Meer slagen voor de leider.
Etappe 2 Minibridge.
2e4 v e4 1 1e9 1 Etappe 4 De 2♣-opening Etappe 4 De 2♣-opening.
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.11 Hoofdstuk 2 Uitkomen.
2e17 v2.0 1 Etappe 17 Op weg naar slem met Blackwood Etappe 17 Op weg naar slem met Blackwood.
Etappe 19 Het informatiedoublet Etappe 19 Het informatiedoublet.
Etappe 16 Het volgbod Etappe 16 Het volgbod. 1e16 v3.1 2 Speelslagen Het volgbod in een kleur 1SA als volgbod Het sprongvolgbod Etappe 16: Het volgbod.
V2.5 NdF-h6 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract.
Etappe 6 De scoreberekening Etappe 6 De scoreberekening.
Etappe 10 Het bijbod na een 1SA-opening Etappe 10 Het bijbod na een 1SA-opening.
met controlebiedingen
AFSPELTECHNIEK 1.1 ontbrekende kaarten 3-2 verdeeld en
Meer slagen voor de tegenspelers.
SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
Verliezers tellen bij troefcontract NdF-h1 1e9 1 1.
Uitkomen.
leider en tegenspelers
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.1
Verliezers weg werken en speel volgorde bij een troefcontract
Risico’s bij het afspel
HET SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 1
Het tegenspelen nader bekeken.
Sterke openingen Hoofdstuk 17 (2♣) Oefenspellen 11709D D
Meer slagen voor de leider
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Les 22 De tweede hand + Honneur op Honneur
Onderwerp: Het Speelplan
Meer slagen voor de leider
HET SPEELPLAN IN EEN TROEFCONTRACT
Staymanconventie Hoofdstuk 14 Oefenspellen 11401D-11408D
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Transferbiedingen Hoofdstuk 13 Oefenspellen 11301D-11308D
Sterke openingen Hoofdstuk 17 (2SA) Oefenspellen 11701D D
Transcript van de presentatie:

Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken

1e4 v3.0 2 Snijden: kans op een extra slag Troeftrekken Werkkleur Etappe 4: Uitspelen nader bekeken

1e4 v3.0 3 Het principe van snijden (1) Kan zuid (leider) zowel aas als vrouw maken? Als hij vanuit de vork (noord) speelt, kan hij ♥V nooit maken! ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ 3 ♠♥♦♣♠♥♦♣ 6 ♠♥♦♣♠♥♦♣ A V 7 4 LEIDER DUMMY Vork (heer ontbreekt)

1e4 v3.0 4 Het principe van snijden (2) ♠♥♦♣♠♥♦♣ Als zuid (leider) naar vork toe speelt, kan hij dan én ♥A én ♥V maken? Als west ♥H heeft, maakt zuid ook ♥V ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ 9 6 H 3 A V 7 4 LEIDER DUMMY

1e4 v3.0 5 Het principe van snijden (3) ♠♥♦♣♠♥♦♣ Als zuid (leider) naar vork toe speelt, kan hij dan én ♥A én ♥V maken? Als oost ♥H heeft, kan zuid ♥V niet maken ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ 9 6 H 3 A V 7 4 LEIDER DUMMY

1e4 v3.0 6 Het principe van snijden (4) Als zuid (leider) naar vork toe speelt, is er 50% kans dat ♥V een slag wordt. Als oost ♥H heeft, kan zuid ♥V niet maken. ♠ ♥A V ♦ ♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ H 3 Als west ♥H heeft, maakt zuid ook ♥V. ♠ ♥7 4 ♦ ♣ LEIDER DUMMY

1e4 v3.0 7 Snijden naar HB-vork ♠♥♦♣♠♥♦♣ HB óók een vork omdat V ontbreekt ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ Kan zuid (leider) én ♦H én ♦B maken? Als zuid naar de vork toe speelt, heeft hij 50% kans om ♦B te maken H B 3 A 6 4 V LEIDER DUMMY

1e4 v3.0 8 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Samen AVB10, alleen H ontbreekt. ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ Kan zuid (leider) dan drie ♥-slagen maken? Zuid speelt honneur. Indien ♥H bij west, dan drie ♥-slagen voor zuid. Snijden door honneur voor te spelen (1) Wat kan west? A 7 4 V B 10 H LEIDER DUMMY

1e4 v3.0 9 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Samen AVB10, alleen H ontbreekt. ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ Kan zuid (leider) dan drie ♥-slagen maken? Zuid speelt honneur. Indien ♥H bij oost, dan maar twee ♥-slagen voor zuid Snijden door honneur voor te spelen (2) A 7 4 V B H 6 5 LEIDER DUMMY

1e4 v ♠♥♦♣♠♥♦♣ Zuid leider, ♥ troef. ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ Aan slag gaat zuid eerst troeven trekken ook al mist hij een hoge troef! Weer aan slag: zuid trekt de resterende troeven. Troeftrekken Alle vijandelijke troeven eruit: de resterende troeven van zuid noemt men troefcontrole A 2 H 8 7 V B LEIDER DUMMY

1e4 v ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ Werkkleur 2 A 8 3 A 10 H 7 2 H B B A 4 V 5 3 West leider, Sans Atout. Noord komt uit met ♥2. West kiest werkkleur om slagen te ontwikkelen. Werkkleur: kleur waarin leider en dummy samen vrij veel kaarten hebben, maar waarin één of meer hoge kaarten onbreken. Welke werkkleur kiest west? ♣ LEIDER DUMMY

1e4 v ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ Werkkleur als slagenbron West leider, Sans Atout. Noord komt uit met ♥2. West kiest ♣ als werkkleur. Aan slag jaagt west zo snel mogelijk ♣A eruit. Waarom ♣ ? West kan daarna vier ♣-slagen incasseren V 4 A A 8 3 A 10 H 7 2 H B V B A 4 V LEIDER DUMMY

1e4 v Snijden biedt de leider 50% kans op een extra slag. Snijden doe je door naar een ‘vork’ toe te spelen. In een troefspel begint de leider met troeftrekken: net zolang troef spelen totdat de tegenspelers geen troeven meer hebben. In een sans-atoutspel begint de leider met de werkkleur. Werkkleur = kleur waarin leider + dummy veel kaarten hebben, maar waarin één of meer hoge kaarten ontbreken. Samenvatting van etappe 4

1e4 v Tafelpuzzel etappe 4 Met welke handen kiest west ♥ als werkkleur? OPDRACHT: Zoek de juiste antwoordkaartjes bij elk vraagkaartje ♠ H 8 7 ♥ H ♦ A 8 2 ♣ H 9 4 ♠ A 3 2 ♥ V B 8 6 ♦ B ♣ A 4 8 vraagkaartjes Bijvoorbeeld: 16 antwoordkaartjes Bijvoorbeeld:

1e4 15 Oplossing tafelpuzzel etappe 4 B 2 C D E F G H 6 A e4 1e4 v3.0 15

EINDE Etappe 4 EINDE Etappe 4 1e4 1e4 v3.0 16