Rekenen en wiskunde - Verhoudingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Door:Joost Alwin en Rogier
Thema 4 Les 6a Herinneringen
Ronde 1: aan het werk gaan.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
PowerPoint.
Hoeveel keer moet je klappen voor het woord: letters
Blok 11 les 7 Breuken. 1. Ik heb …… dingen Ik verdeel in ….. gelijke delen van de delen noem ik … Dit deel telt ….. dingen.
Thema 1 Het landje is van ons.
*Mijn stage bij Blinqi * Naam: Kelly Klas: 4A Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Goedemorgen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Goedemorgen.
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Les voor groep 6 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Bedrijfbezoek.
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Nederlands – Taalverzorging en begrippen Woord- en zinsbouw
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Leswijzer Nieuwsbegrip
Hoofdstuk 2 Je eigen tijd.
Pizza’s!!!. 16 x 9 of 9 x 16??? Ik heb 16 dozen pizza’s, Elke pizza bestaat uit 9 punten, hoeveel pizzapunten heb ik in totaal? Hoe reken ik dat uit???
OFC28 mediawijsheid les 4.
Speeddaten Kinderboekenweek. Vraag 1: Wat heb je precies gedaan op je stageschool tijdens de kinderboekenweek?
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Feiten, meningen en argumenten
Hoe leer je geschiedenis?
Het belang van plannen.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Coach Academy Opbouw 1. Doel Leren hoe je van het Alkmaar Guardians jeugdplan tot een trainingsplan komt Ervarigen met elkaar delen Een gezellige avond.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 4 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 11. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Wat vonden jullie ervan?
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
PCR Puzzel Instructies. Begin van de les Heb het volgende voorin de klas: Template.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Verhoudingen Les 1 een deel van een gehele hoeveelheid In breuken
Wat is je doel voor deze les?
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
3L week 27: ‘Wandelen: jong geleerd, oud gedaan.’ © JL
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Vergelijkingen oplossen
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Om voor vier personen pannenkoeken te bakken heb je 200 gram tarwebloem nodig. Hoeveel tarwebloem heb je nodig om voor vijf personen pannenkoeken te bakken?
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Toedienen meststoffen
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 3.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 6.
Hoe leer je geschiedenis?
Toedienen meststoffen
Transcript van de presentatie:

Rekenen en wiskunde - Verhoudingen Les 21 Welk deel heb je het liefst? Leerjaar 1 VOx is ontwikkeld in opdracht van OCW door KPC Groep, SLO en CED-Groep

Leerdoel van de les We leren dat je iets in tweeën, in vieren en in achten kunt verdelen We leren hoe we zulke stukjes noemen en hoe we dat schrijven We kijken naar wat we het liefst hebben: de helft of een kwart of een achtste deel We kijken ook nog naar hoe vaak het ene deel in het andere deel past 2

Sta met de leerlingen stil bij het feit dat de stokbrood in tweeën verdeeld is. Stel vervolgens terwijl u wijst naar een deel de vraag “Hoe noem je zo’n deel?”. Laat leerlingen reageren. Sommige leerlingen zeggen misschien de helft, anderen noemen ½. Toon vervolgens de volgende dia. 3 VOx is ontwikkeld in opdracht van OCW door KPC Groep, SLO en CED-Groep

Hoe noem je zo’n deel? Het ½ deel 4

½ ½ Hoe noem je zo’n deel? 5 De helft of het ½ deel. VOx is ontwikkeld in opdracht van OCW door KPC Groep, SLO en CED-Groep

En als je de stokbrood in vieren deelt? Hoe noem je zo’n deel? 6

Het ¼ de deel of een kwart. 7

In hoeveel stukken is de stokbrood nu verdeeld? Hoe noem je zo’n deel? 8

In hoeveel stukken is de stokbrood nu verdeeld? Hoe noem je zo’n deel? 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 9

Wat heb je het liefst? 10

½ Sta nog eens stil bij hoeveel van die halve stokbroden er in een hele stokbrood zitten en hoeveel van die kwarten of ¼ delen er in een hele stokbrood zitten. Als je nu nog zo’n ¼ deel bij het ¼ deel doet hoeveel wordt het dan? Dan is het evenveel dan de helft. Hoe noem je dat? Misschien weet een leerling al hoe je dat moet schrijven? 2/4. ¼ 11

¼ Sta nog eens stil bij hoeveel van die 1/4 stokbroden er in een hele stokbrood zitten en hoeveel 1/8 sten er in een stokbrood zitten. Hoe vaak past 1/8 in ¼ ? Hoe noem je dat 2 keer 1/8? Sommige leerlingen weten misschien al dat je dit 2/8 deel noemt. Laat dit op het (digi)bord schrijven. 1/8 12

½ ¼ Laat de relatie tussen ½, 1/4 en 1/8 nog eens zien en vraag op wat je allemaal kunt zien: als je de stokbrood in tweeën deelt krijgt ieder de helft of ½ deel, als je de stokbrood in 4-en deelt krijgt ieder ¼ deel etc. In een hele stokbrood zitten twee halve stokbroden. In zo’n halve zitten 2 keer ¼ deel, in een hele zitten 4 keer ¼ deel of vier kwarten. In een hele zitten 8 keer 1/8 deel. 1/8

1 heel of 1/2 stokbrood Wat heb je het liefst? 14 Nu en in de volgende dia’s wordt de vraag gesteld zonder dat leerlingen steun hebben aan het visuele, er wordt in de dia geen stokbrood getoond. Leerlingen uit leerroute B en C kunnen steeds nadat ze eerst proberen de vraag vanuit hun voorstelling te de stroken van het stokbrood erbij pakken als visuele ondersteuning. 14

½ of ¼ stokbrood Wat heb je het liefst? 15 Voor leerlingen die dit moeilijk vinden kunnen, nadat ze hier eerst over nagedacht hebben, stroken die een stokbrood voorstellen als ondersteuning gebruikt worden. 15

1/4 of 1/8 stokbrood Wat heb je het liefst? 16 Voor leerlingen die dit moeilijk vinden kunnen, nadat ze hier eerst over nagedacht hebben, stroken die een stokbrood voorstellen als ondersteuning gebruikt worden. 16

½ stokbrood Hoe vaak gaat: in 1 heel stokbrood? 17 Gebruik hier voor leerlingen die dit moeilijk vinden ook visuele ondersteuning van de “stokbroodstroken “ of pak de stokbrood er bij en laat met de hand aangeven hoeveel ½ is . 17

¼ stokbrood Hoe vaak gaat: in ½ stokbrood? 18 Gebruik hier visuele ondersteuning van de stokbroodstroken . En herhaal nog eens de overzichtsdia (zie volgende) waarop de relatie te zien is tussen ½, 4 en 1/8. 18

1/8 stokbrood Hoe vaak gaat: in 1/4 stokbrood? 19 Gebruik hier visuele ondersteuning van de stokbroodstroken . 19

1/8 stokbrood Hoe vaak gaat: in 1 heel stokbrood? 20 Toon nadat leerlingen deze vraag beantwoord hebben of nadat leerlingen hierover nagedacht hebben de volgende dia nog eens waarin de relaties tussen ½, ¼ en 1/8 nog eens getoond worden en waarin te zien is hoe veel achtsten er in een hele gaan 20

½ ¼ 1/8

1/4 stokbrood Hoe vaak gaat: in 1 heel stokbrood ? 22 Ook hierna kan nog eens de volgende dia getoond en besproken worden waarin hele, halve, vierde en achtste stokbroden in relatie tot elkaar te zien zijn. 22

½ ¼ 1/8

Terugblik Wat hebben we gedaan? Wat hebben we geleerd? Wat vonden we nog moeilijk? Wat onthouden we voor de volgende keer? Bespreek de vragen als afsluiting van deze les. Blik terug op wat leerlingen hebben gedaan en kijk al een beetje vooruit naar wat we de volgende keer gaan doen. 24 VOx is ontwikkeld in opdracht van OCW door KPC Groep, SLO en CED-Groep