Nederlanders en hun Gezagsdragers Les 2 Gezag onder druk door de Jeugd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Massamedia, vermaak en verzet
Alleen maar Tokkies? Over de aanhang van rechts-populisten
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
•Wat is spinning? (foto van de fiets laten zien) •Wat is Spinningevent 2009? (foto van de zaal laten zien) •Waarom Spinningevent 2009? •Wat is Villa Joep?
De Slippertjes.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Nozems, provo’s en hippies
Rechten van burgers Plichten van de overheid
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Land van duizend meningen 3.3: De maakbare samenleving V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 13.
Nederland na WO II sociaal-cultureel
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
H5 Koude oorlog §6 Amerikaanse invloed.
Opvoeden van drukke kinderen
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Mij een zorg!?.
Jeugdsubculturen en beleid?
Verkiezingen 2006.
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
de tijd van burgers en stoommachines
1. Inleiding.
Par 7.2 Van Republiek naar parlementaire democratie 4 De Nederlanden.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Opgroeien in de stad les 3
Moslimjongeren in Rotterdam Iris De Praetere 1BaO A3 Informatievaardigheden.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Begrijpen hoe propagandaposters werden gebruikt in nazi Duitsland Waarom waren ze zo effectief? * methode * boodschap * doel Doel van de les.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
H4 Bij welke groep hoor je?
de tijd van burgers en stoommachines
3 Jongeren in opstand.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Waarom worden mensen crimineel
H2 Een leven lang leren.
Jongeren laten zich horen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Zwart wit denken in de klas
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:

Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Transcript van de presentatie:

Nederlanders en hun Gezagsdragers Les 2 Gezag onder druk door de Jeugd

Van vast rolpatroon naar eigen invulling Materieel gaat het steeds beter –Sterk en snel groeiende welvaart Jongeren trachten altijd onder de druk van ouders/opvoeders vandaan te komen (eeuwenoud principe)

Jaren zestig/zeventig Ouders gaan zich anders opstellen t.o.v. autoriteit Ze trekken autoriteit in twijfel Door de Neergang sociale controle in moderne samenleving komt er meer sociale vrijheid

Ontstaan jongerencultuur jongeren kopiëren het gedrag van hun ouders/opvoeders. Ook zij gaan zich steeds minder van het ouderwetse gezag / de ouderwetse autoriteit aantrekken –Anders zijn dan je ouders/opvoeders –Gebruik maken van de mogelijkheden in moderne maatschappij, teneinde te ontsnappen aan het gezag denk aan onderwijs genieten –Mobiliteit jongeren neemt ook toe fiets / brommer –Door de welvaart ontstaat de mogelijkheid van een bijbaantje = geld = consumeren = –Eigen subcultuur ontwikkelen Sub-subculturen  mode & identiteit  erbij willen horen of juist niet, maar zeker  altijd anders zijn dan je ouders/opvoeders

Van eigen cultuur naar een aanval op de autoriteit Provo > provocatie –Doel wakker schudden conservatieve lullo’s; het moest anders! –Mensen anders laten denken Geen stompzinnige consumptie Denk aan het milieu Make love not war > Vietnam Medezeggenschap –Krampachtige reactie van het gezag op allerlei protestactiviteiten van jongeren –Rellen in Amsterdam met de TV erbij; de politie schoot zelfs een paar keer met scherp om de controle terug te krijgen Kraakbeweging > radicalisering –tegen speculatie met onroerend goed, zeker in tijden van woningnood –meer extreme varianten van feitelijk verzet (RaRa)

Serieus nemen van jongeren Na de rellen in Amsterdam besloot het gezag de jongeren voortaan meer serieus te nemen Meer luisteren naar de wensen en ideeën van jongeren, enz. Geweldloze demonstraties en protestacties werden voortaan met rust gelaten