Etappe 1 De eerste stappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
B r i d g e iedereen kan het leren
Advertisements

Druk op een toets voor verder. Volg nu de instructies op.
Proloog.
Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Flits 1 Spel 2. Bridge in een flits.
Flits 1 Spel 2. Bridge in een flits.
Les 2: Score & De Opening.
Het speelplan In Sans Atout: In Troef: Tel je vaste slagen
Les 2 HOOFDSTUK 2. SLAGEN MAKEN. Vragen vorige les Slagen incasseren
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Flits 1 Spel 2. Les 3 AFSPELEN.
Les 1 Proloog Het openingsbod op 1 niveau Zelf bieden en spelen
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
Les 2 Spelen zonder troef
Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten
B r i d g e iedereen kan het leren Les 1 Copyright, 2002 © Rob Roling.
Les 2 Vragen vorige les Slagen incasseren Slagen ontwikkelen Spelen I
DEEL 1 LES 1 De basis Les 1 Enkele begrippen versie
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
Flits 1 Spel 2. Les 5 UITKOMEN /STRATEGIE.
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
De basis Les 15 Jacoby transfers versie DEEL 1 LES 15.
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Etappe 3 Het tegenspelen nader bekeken.
Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken.
Etappe 8 Meer slagen voor de leider Etappe 8 Meer slagen voor de leider.
Etappe 2 Minibridge.
V2.5 NdF-h6 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract.
Spel 1 ♠ 2 ** ♥ V52 ♦ 6432 ♣ HB643 ♠ AHBT8 N ♠ V9753 ♥ 9 W O ♥ HBT87 ♦ BT8 Z ♦ 7 ♣ T987 ♣ 52 ♠ 64 ♥ A643 ♦ AHV95 ♣ AV Zuid speelt 5 ♦. West start met ♠
Meer slagen voor de tegenspelers.
Verliezers tellen bij troefcontract NdF-h1 1e9 1 1.
DE OPENING VAN PUNTEN 1 SA PUNTEN MET EVENWICHTIGE HAND , 4432 , 5332
OVERZICHT HOOFDSTUK 9 TEGENSPEL
DE DERDE MAN U bent Oost. Welke kaart speelt u bij? ♦ ♦ ? ? 2 W O
leider en tegenspelers
TERMINOLOGIE N W O Z LINKS VAN DE LEIDER WORDT UITGEKOMEN.
UITKOMEN SERIE HONNEURS DE HOOGSTE KLEINTJE BELOOFT PLAATJE
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Risico’s bij het afspel
HET SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 1
Het tegenspelen nader bekeken.
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
Sterke openingen Hoofdstuk 17 (2♣) Oefenspellen 11709D D
Meer slagen voor de leider
Flits 1 Bridge in een flits Spel 2..
UITKOMEN EN SIGNALEREN
LESMATERIAAL BIJ LEER BRIDGE MET BERRY DEEL 1
Les 9 Tegenspel troef N W O Z leider kansen en valkuilen.
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Bridge onder begeleiding
DEEL 2 LES 20 De verdieping Les 20 Signaleren Versie A.
Bridge onder begeleiding 2
Les 22 De tweede hand + Honneur op Honneur
Onderwerp: Het Speelplan
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
Meer slagen voor de leider
DEEL 1 LES 15 De basis Les 15 Jacoby transfers versie
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Sterke openingen Hoofdstuk 17 (2SA) Oefenspellen 11701D D
Transcript van de presentatie:

Etappe 1 De eerste stappen

Etappe 1: De eerste stappen Inleiding • De bridgekaarten • Slagen maken • Kaartwaardering 1e1

Inleiding Geschiedenis van het bridge • Bridge in Nederland • Internationale successen • Leermethode Huishoudelijke mededelingen 1e1

De bridgekaarten 52 kaarten, geen jokers Rangorde: Van hoog (Aas) naar laag (2) A, H, V, B en 10 honneurs Vier kleuren 1e1

De bridgespelers Noord Noord en Zuid (NZ) spelen tegen Oost en West (OW) West Oost Geel (NZ), roze (West) en blauw (Oost): Zuid 1e1 5

Het geven van de bridgekaarten De gever (dealer) schudt de kaarten • Hij deelt de kaarten één voor één • Begint daarmee bij zijn linker buurman/-vrouw • Met de wijzers van de klok mee Iedereen krijgt zo 13 kaarten 1e1

Het sorteren van de bridgekaarten Een hand Meestal Engelstalige kaarten Als diagram: Nederlandse en Engelse kaarten hier expres naast elkaar gebruikt. Overeenkomstig de praktijk. ♠ A 3 ♥ H B 8 4 ♦ V B 6 ♣ V B 4 2 Per kleur sorteren van hoog naar laag Steeds rood om zwart 1e1

Een slag bestaat uit vier kaarten. Noord moet ♠ bekennen BEKENNEN MOET !!! 2e kaart 3e kaart West komt uit en vraagt schoppen Oost moet ook ♠ bekennen 1e kaart 4e kaart Een slag bestaat uit vier kaarten. Wie wint de slag? Zuid moet ook ♠ bekennen Zuid! 1e1

Een Slag (2) BEKENNEN MOET !!! West komt uit en vraagt schoppen 2e kaart 3e kaart West komt uit en vraagt schoppen 1e kaart 4e kaart Zuid speelt ♠3 ! Noord wint dan de slag. => Neem geen hoge kaart van partner over! Welke kaart speelt Zuid? 1e1 9

Bekennen Je moet altijd bekennen • D.w.z. kaart bijspelen in kleur die gevraagd wordt • Indien je niet kúnt bekennen: speel dan lage kaart andere kleur 1e1

Het bijhouden van de slagen Bij bridge houd je je kaarten bij je! Gewonnen slag rechtop neerleggen (plus) Verloren slag dwars neerleggen (min) 1e1 11

Het bijhouden van de slagen Kaarten OW tegengesteld aan kaarten NZ Maar zo Ook niet zo Niet zo neerleggen Welk paar won de 2e slag? NZ Welk paar won de 4e slag? OW 1e1

Oefening 1: slagen maken, slagen bijhouden Schud de kaarten en deel de kaarten. (Noord is eerste gever) Tel je kaarten vóórdat je ze bekijkt: controleer of het er 13 zijn. (zo niet, dan opnieuw schudden en delen). Sorteer je kaarten op kleur en leg ze voor je open op tafel, zodat iedereen ze goed kan zien. Speler links van gever speelt eerste kaart, de rest bekent (indien mogelijk). Je wilt zoveel mogelijk slagen halen! Winnaar van de slag speelt eerste kaart volgende slag. Gewonnen of verloren slagen op juiste manier neerleggen. Een stok spellen per tafel. Er wordt met open kaarten gespeeld. Het gaat alleen om het bekennen, het winnen van de slag en het juist neerleggen van de gespeelde kaarten. Samen met partner! 1e1

Kaart in troefkleur altijd hoger dan kaarten in andere kleuren Tot nu toe zonder troef 2e kaart 3e kaart Maar mét troef kan ook! Stel: Oost kan geen ♠ meer bekennen; ♥ is troef 1e kaart 4e kaart Zuid moet bekennen. Oost wint slag met ♥4 Kaart in troefkleur altijd hoger dan kaarten in andere kleuren 1e1 14

Troef (2) Stel: Oost kan geen ♠ meer bekennen; ♥ is troef Stel: Zuid kan óók niet bekennen. Dan kan Zuid overtroeven. Zuid wint de slag met ♥8 1e1 15

Bekennen  (over)troeven Je moet altijd bekennen (kaart bijspelen in gevraagde kleur) • We spelen óf zonder troef (Sant Atout) of met troef (♠, ♥, ♦ of ♣) Indien je niet kúnt bekennen en er is een troefkleur: je mag troeven (maar troeven is niet verplicht) Je kunt niet bekennen en er is al getroefd: Je mag overtroeven (maar overtroeven is niet verplicht) 1e1

Kaartwaardering  plaatjespunten AHVB AHV AHB AH AVB AV HVB AB HV A HB H VB V B 1e1

Oefening 2: plaatjespunten tellen AV HVB HB AVB AH AHB AHVB AHB B HV AHV VB AB H AHB AV VB AHVB A AHB Vraag de cursisten een voor een om het aantal plaatjespunten behorend bij de getoonde honneurcombinatie AVB HB V AB AH VB HVB 1e1

Oefening 3: slagen maken met troef Schud de kaarten en deel de kaarten. (Noord is eerste gever) Tel je kaarten vóórdat je ze bekijkt: controleer of het er 13 zijn. (zo niet, dan opnieuw schudden en delen). Sorteer je kaarten op kleur en leg ze voor je open op tafel, zodat iedereen ze goed kan zien. Speler links van gever speelt eerste kaart, de rest bekent (indien mogelijk). ♥ is nu troef! Je wilt zoveel mogelijk slagen halen! Winnaar van de slag speelt eerste kaart volgende slag. Gewonnen of verloren slagen op juiste manier neerleggen. Een stok spellen per tafel. Er wordt met open kaarten gespeeld. Het gaat alleen om het bekennen en evt. (over)troeven, het winnen van de slag en het juist neerleggen van de gespeelde kaarten. Samen met partner! 1e1

Samenvatting van etappe 1 (1) Bridge speel je twee tegen twee, NZ tegen OW. • In het spel zitten 52 kaarten, verdeeld in 4 kleuren: ♠, ♥, ♦ en ♣. • Wij geven en spelen met de wijzers van de klok mee. • De 13 kaarten in elke kleur hebben een rangorde: Aas, Heer, Vrouw, Boer, 10, 9, …… 5, 4, 3, 2 De 5 hoogste kaarten in een kleur, AHVB10, zijn de honneurs. 1e1

Samenvatting van etappe 1 (2) Doel van het spel is zoveel mogelijk slagen maken. Kaart van gewonnen slag: rechtop neerleggen. Kaart van verloren slag: dwars neerleggen. Bekennen moet, troeven en overtroeven mag. Je kunt spelen met troef, of zonder troef (Sans Atout). Plaatjespunten in een hand: A = 4p, H = 3p, V = 2p en B = 1p. 1e1

EINDE Etappe 1 1e1