Duurzaam duurt het langst bij Hogeschool Leiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
EDUgroepen Vendordag Document Sharing Beat Nideröst 22 mei 2012.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Workshop: Vergroening door ICT Intro Anwar Osseyran: -IJsberg -WWF: inzet ICT  uitstoot factor 10 lager Intro Jaco Appelman: -Quadrant: impact-difficulty;
Hoe groen is QLiCT? september 2010 Rob Molenaar.
Stichting RechtenOnline
De Glazen Studio en 25 Mei Oude Markt, Enschede.
Toekomst van de e-Infrastructuur
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
Michel Visser Founder EesySoft
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Beheer Aangenaam, NGI Beheer Daniel van Burk 8 september 2004.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
TOM keurmerk Marius Berendse.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Van den Pol Elektrotechniek Wim van den Pol
SSC-ICT Haaglanden Pijler 2
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Onderzoek naar een slimme energiesysteem Proeftuin Stad van de Zon - Heerhugowaard.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Honoursonderwijs in HBO
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Parallelsessie Duurzame Inzetbaarheid en Happy Library 22 januari 2015
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Meer aandacht voor zorg van studenten? Wij zijn er al mee begonnen! Online platformdag passend onderwijs, 22 mei 2014 Lilian Zuiderwijk.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Toekomst Financiële Functie
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 7 juni 2010.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
De kracht van samenwerken Veelzijdig & Veelvormig Gert Jan Eikenaar | Programmaleider SSNT 10 februari 2015.
Stip op de horizon Mitros in 2020 Bespreking met HNM.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Dienstverlener & werkgever
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Samenwerking waterbeheerders
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
De succesformule van Dienstverlening
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Opslag documenten in Office 365
The Future Teacher 3.0.
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

Duurzaam duurt het langst bij Hogeschool Leiden Duurzaamheid ICT Hogeschool Leiden Duurzaam duurt het langst bij Hogeschool Leiden Ad Saers 29 mei 2015

De centrale computerruimte van Hogeschool Leiden Datacenter HL is state of the art …. Van 5 jaar geleden. De eerste datacenters verbruikten net zoveel energie als een flinke stad.

Op welke terreinen zijn wij duurzaam? In ons dagelijks werk

Op welke terreinen zijn wij duurzaam? In ons dagelijks werk In relatie tot de bedrijfsvoering

Op welke terreinen zijn wij duurzaam? In ons dagelijks werk In relatie tot de bedrijfsvoering In samenwerking met andere Hogescholen

Op welke terreinen zijn wij duurzaam? In ons dagelijks werk In relatie tot de bedrijfsvoering In samenwerking met andere Hogescholen In relatie tot het Onderwijs

In ons dagelijks werk Ontwikkelingen in IT-land. Bij Cloud minder zelf te beheren Regisseren IT-dienstverlening Duurzame Inzetbaarheid in Cao voor Hogescholen Afvoeren oude apparatuur Wij ontwikkelen ons mee met de ontwikkelingen in IT-land. Beheer wordt functioneler Regisseren IT-dienstverlening Cao voor Hogescholen steunt dit

In ons dagelijks werk Ontwikkelingen in IT-land. Bij Cloud alleen nog functioneel beheer Regisseren IT-dienstverlening Duurzame Inzetbaarheid in Cao voor Hogescholen Afvoeren oude apparatuur Op milieuverantwoorde wijze vernietigd of Hergebruikt. Wij ontwikkelen ons mee met de ontwikkelingen in IT-land. Beheer wordt functioneler Regisseren IT-dienstverlening Cao voor Hogescholen steunt dit

In ons dagelijks werk Ontwikkelingen in IT-land. Bij Cloud alleen nog functioneel beheer Regisseren IT-dienstverlening Duurzame Inzetbaarheid in Cao voor Hogescholen Afvoeren oude apparatuur Op milieuverantwoorde wijze vernietigd of Hergebruikt. In aanbestedingen duurzaamheidseisen gesteld. Infotheek geselecteerd Wij ontwikkelen ons mee met de ontwikkelingen in IT-land. Beheer wordt functioneler Regisseren IT-dienstverlening Cao voor Hogescholen steunt dit

In ons dagelijks werk Ontwikkelingen in IT-land. Bij Cloud alleen nog functioneel beheer Regisseren IT-dienstverlening Duurzame Inzetbaarheid in Cao voor Hogescholen Afvoeren oude apparatuur Op milieuverantwoorde wijze vernietigd of Hergebruikt. In aanbestedingen duurzaamheidseisen gesteld. Infotheek geselecteerd Type PC geselecteerd met minimaal energieverbruik Uitzetten schijf, beeldscherm Iedere nacht alle PC’s uit Follow me printen Wij ontwikkelen ons mee met de ontwikkelingen in IT-land. Beheer wordt functioneler Regisseren IT-dienstverlening Cao voor Hogescholen steunt dit

In relatie tot de bedrijfsvoering Papierloze processen; Financieel systeem; declaratieverwerking Personeelssysteem; salarisstrook on-line zelf bekijken. “Cloud tenzij” beleid Don’t ask me again principe: door ons vorm gegeven in IFW. Duurzaam inzetten van data, onafhankelijk van bronapplicatie. Don’t ask me again principe: IFW; voorgedefinieerde structuur die data aanlevert vanuit bronsystemen op het moment dat een gebruikend systeem hier om vraagt. Metafoor Stopcontacen. Denk aan App’s die info nodig hebben, IFW levert op de persoon toegesneden data. Wij gebruiken niet de app’s van de leverancier maar ontwikkelen eigen app’s die de juiste vragen stellen aan IFW.

In samenwerking met andere Hogescholen SURF; het gezamenlijk delen van kennis en ervaring 6 Hogescholen die met elkaar datacenterdiensten willen inhuren. Geen verspilling resources door 6 aparte datacenters maar gebruik maken van aanwezige datacentercapaciteit door diensten af te nemen. Doordat gebruik wordt gemaakt van grootschalig opgezette datacenters kunnen de hoogste rendementseisen worden behaald: CO2-neutraal, etc…..

In samenwerking met andere Hogescholen SURF; het gezamenlijk delen van kennis en ervaring SURFnet; het gemeenschappelijk gebruik van netwerk SURFconext; gezamenlijk gebruik van authenticatie KUBUS; 6 Hogescholen die met elkaar datacenterdiensten willen inhuren. 6 Hogescholen die met elkaar datacenterdiensten willen inhuren. Geen verspilling resources door 6 aparte datacenters maar gebruik maken van aanwezige datacentercapaciteit door diensten af te nemen. Doordat gebruik wordt gemaakt van grootschalig opgezette datacenters kunnen de hoogste rendementseisen worden behaald: CO2-neutraal, etc…..

In relatie tot het Onderwijs Herbruikbare leeromgeving gericht op collaboratie. Bijv. One-Note for teachers, Leeromgeving opbouwen voor docenten en studenten die herbruikbaar is. Bij de start van een nieuw collegejaar genereren nieuwe omgeving met standaard tools en voorgedefinieerde opslag. Geen verbruik van resources nodig om nieuw ontwikkeltraject te doorlopen.

In relatie tot het Onderwijs Herbruikbare leeromgeving gericht op collaboratie. Bijv. One-Note for teachers, Teamsites, Digitale inlevermodule “Gereedschapskist”; werkomgeving voor Onderwijs Leeromgeving opbouwen voor docenten en studenten die herbruikbaar is. Bij de start van een nieuw collegejaar genereren nieuwe omgeving met standaard tools en voorgedefinieerde opslag. Geen verbruik van resources nodig om nieuw ontwikkeltraject te doorlopen.

In relatie tot het Onderwijs Herbruikbare leeromgeving gericht op collaboratie. Bijv. One-Note for teachers, Teamsites, Digitale inlevermodule “Gereedschapskist”; werkomgeving voor Onderwijs Opslag Beveiliging Authenticatie Tools Zowel fysiek als on-line colleges te volgen Leeromgeving opbouwen voor docenten en studenten die herbruikbaar is. Bij de start van een nieuw collegejaar genereren nieuwe omgeving met standaard tools en voorgedefinieerde opslag. Geen verbruik van resources nodig om nieuw ontwikkeltraject te doorlopen.

In relatie tot het Onderwijs Herbruikbare leeromgeving gericht op collaboratie. Bijv. One-Note for teachers, Teamsites, Digitale inlevermodule “Gereedschapskist”; werkomgeving voor Onderwijs Opslag Beveiliging Authenticatie Tools Zowel fysiek als on-line colleges te volgen IFW Cloud tenzij Leeromgeving opbouwen voor docenten en studenten die herbruikbaar is. Bij de start van een nieuw collegejaar genereren nieuwe omgeving met standaard tools en voorgedefinieerde opslag. Geen verbruik van resources nodig om nieuw ontwikkeltraject te doorlopen.

Komende mogelijkheden DLWO realiseren PC’s in slaapstand zetten

Komende mogelijkheden? DLWO realiseren PC’s in slaapstand zetten Aansluiten IFW op toekomstige SURFconext API

Tot slot Missie Hogeschool Leiden: Student als regisseur van eigen studie Eigen verantwoordelijkheid student Ook duurzaamheid onderdeel verantwoordelijkheid Wij van de afdeling ICT dragen bij door onze groene footprint Ons onderwijs daagt studenten uit het beste uit zichzelf te halen en zich maximaal te ontplooien……… Daar spreekt de eigen verantwoordelijkheid van de student uit voor zijn/haar studie. Tegelijkertijd willen wij het verantwoordelijkheidsbesef van onze studenten ontwikkelen en geven daarbij zelf het voorbeeld. Dat geldt dus ook voor ons als afdeling ICT.

VRAGEN?